Сегментация потребителей и подходы к ней: современные акценты и аспекты практического применения
Аннотация
Изменение конкурентного поля ориентирует игроков рынка на повышение роли маркетинга, совершенствование подходов к сегментации. Одним из актуальных способов сегментации является применение теории поколений. Адаптация сегментации на основе данной теории для отечественного рынка позволила получить психографические характеристики сегмента студенческой молодежи.
Литература
- Golubkov EP. Marketing. Slovar’ terminov [Marketing. Glossary of terms]. Moscow: Business and Service; 2012. 309 p. Russian.
- Kotler Ph, Keller KL. Marketing. Menedzhment [Marketing Management]. Kuzin V, translator. Saint Petersburg: Piter; 2012. 800 p. Russian.
- Lambin JJ. Menedzhment, orientirovannyi na rynok [Market-driven management strategic & operational marketing]. Saint Petersburg: Piter; 2015. 800 p. Russian.
- Ortegay Gasset H. Izbrannye trudy [Selected works]. Moscow: Ves’ mir; 1997. 704 p.
- Mannheim К. [The problem of generations]. In: Essays on the sociology of knowledge. London: Routledge and Kegan Paul; 1952. p. 276–321.
- Dudina VE. Smirnova NE, editors. Metodologiya i metody sotsiologicheskogo issledovaniya [Methodology and methods of sociological research]. Saint Petersburg: Saint Petersburg State University; 2014. 388 p. Russian.
- Lobanova AS, Saninsky SA, Averyanova LL. Theory and practice of applying the VALS model of psychographic segmentation in marketing. Kontsept. 2016;11:330–335. Russian.
- Vine DJ. Internet business intelligence: how to build a big company on a small company budget. Medford: Information Today; 2000. 438 p.
- Keegan WJ, Schlegelmilch BB. Global marketing management: a European perspective. New York: Financial Times Prentice Hall; 2000. 632 p. DOI: 10.5860/choice.37–6356.
- Lehmann DR, Winer RS. Product management. New York: McGraw-Hill Irving; 2005. 512 p.
- Chen A. Behavioral targeting: coming to a PRIZM near you [Internet]. Data-Driven marketing [cited 2019 April 1]. Available from: https://www.clickz.com/behavioral-targeting-coming-to-a-prizm-near-you/56672/.
- Strauss W, Howe N. The fourth turning: an American prophecy. New York: Broadway Books; 1997. 382 p.
- Shamis E, Antipov A. Theory of generations. Marketing. Management. 2007;6:42–46. Russian.
- Astashova YuV. The theory of generations in marketing. Bulletin of SUSU. Series: Economics and Management. 2014;1(1);108–114. Russian.
- Petrushikhina EB, Solodovnikova IV, Solodovnikov VV. The generational approach in the humanities. Bulletin of the Russian State Humanitarian University. Series Pedagogy. Psychology. Education. 2016;4(6):139–150. Russian.
- Maletin SS. Features of the consumer behavior of generation Z. Russian Journal of Entrepreneurship. 2017;18(21):3347–3360. Russian.
- The gender and age structure of the population of the Republic of Belarus as of January 1, 2019 and the average annual population for 2018. Statistical bulletin. Minsk: National Statistical Committee; 2019. 182 p. Russian.
Copyright (c) 2019 Журнал Белорусского государственного университета. Экономика

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.
Авторы, публикующиеся в данном журнале, соглашаются со следующим:
- Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution-NonCommercial. 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договоренности, касающиеся неэксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге) со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.
- Авторы имеют право размещать их работу в интернете (например, в институтском хранилище или на персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу. (См. The Effect of Open Access).