Исследование динамической связи между контентом прямой трансляции, онлайн-комментариями и намерением потребителя совершить покупку
Аннотация
Выявляется фактическое влияние электронной коммерции в прямом эфире на факторы, определяющие намерение потребителя совершить покупку. Даются рекомендации компаниям электронной коммерции по оптимизации контента прямых трансляций и улучшению показателей продаж. В качестве информационной базы исследования использовались данные 100 прямых трансляций. Оценивается модель множественной линейной регрессии, содержащей несколько переменных-предикторов, и анализируется, как эти переменные влияют на намерение потребителя совершить покупку. Результаты оценки модели показывают, что переменные-предикторы воздействуют на намерение потребителя совершить покупку и могут объяснить 75 % изменений продаж.
Литература
- Zhu Haiyan, Jiang Jiang. The impact of interpersonal interaction in e-commerce live broadcasts on consumer’s purchase intention. Beifang jingmao. 2023;7:48–54. Chinese.
- Li Siying. Discussion on the relationship between e-commerce live broadcast content, online comments, and consumer purchase intention. Shangye jingji yanjiu. 2023;8:59–62. Chinese.
- Liu Luman. The mechanism of the effect of creative content on customer consumption intentions in social cross-border e-commerce platforms – the dual perspectives of consumers and marketers. Shangye jingji yanjiu. 2023;8:143–146. Chinese.
- Chen Zhangwang, He Huiling, Zhu Yindi. Research on the impact of e-commerce live broadcast characteristics on consumer’s purchase intention – the intermediary effect of dual-channel mental accounting. Fuzhou daxue (zhexue shehui kexue ban). 2023;37(2): 52–61. Chinese.
- Wang Hong, Chen Huilin, Xie Jiaqian, Wen Sili. Research on the impact of anchor language content characteristics on consumer’s purchase intention in the context of live broadcast delivery. Guanli xiadaihua. 2022;42(6):59–65. Chinese.
- Zeng Lan, Qiu Huicui. Research on the impact of Internet celebrity live broadcast based on content marketing on consumer purchase intention. Guanli xiadaihua. 2021;14:121–123. Chinese.
- Guo Yongchao. Research on the impact of live online real-time comments on consumer’s purchase intention. Shindai jingmao. 2023;20(1):108–113. Chinese.
- Yao Qi, Yang Lin, Hu Chao. Research on the impact of online reviews on consumer behaviour – analysis based on perceived review credibility. Jiage lilun yu shijian. 2022;3:135–138. Chinese.
- Han Yutong, Zhou Jilei, Ren Fei. The impact of real-time comment content on live broadcast e-commerce product sales from a dynamic perspective. Guanli kexue. 2022;35(1):17–28. Chinese.
- Li Youzhu, Gao Xianghui, Qiao Mengyu, He Rui. Research on the impact of review value, consumer psychology, and store reputation on consumer purchase intention. Xinxi yu guanli yanjiu. 2020;5(1):36–47. Chinese.
- Wu Qingyi, Huang Fei. The impact of online reviews on consumer behavioral intention: an analysis based on the valence of numerical online reviews. Jishu jingli yu guanli yanjiu. 2019;11:60–65. Chinese.
- Du Huiying, Wang Xingfen, Zhuang Wenying. A theoretical model and empirical research on the influence of online reviews on consumer purchase intention. Zhongguo liutong jingji. 2017;31(8):49–56. Chinese.
- Zhu Liye, Yuan Denghua, Zhang Jingyi. Analysing the impact of online user review quality and reviewer rating on consumer purchase intention: the moderating role of product involvement. Guanli pinglun. 2017;29:87–96. Chinese.
- Du Xuemei, Ding Jingyu, Xie Zhihong, Lei Lifang. An investigation into the influence of online reviews on consumer’s purchase intention. Guanli pinglun. 2016;28(3):173–183. Chinese.
- Stewart KJ. Trust transfer on the world wide web. Organization Science. 2003;14(1):5–17. DOI: 10.1287/orsc.14.1.5.12810.
- Katz E, Blumler JG, Gurevitch M. Utilization of mass communication by the individual. In: Blumler JG, Katz E, editors. The uses of mass communications: current perspectives on gratifications research. Beverly Hills: Sage; 1974. p. 19–32.
- Cialdini RB, Trost MR. Social influence: examining social norms, conformity, and compliance. In: Gilbert DT, Fiske ST, Lindzey G, editors. The handbook of social psychology. Volume 2. Boston: McGraw Hill; 1998. p. 151–192.
- Sussman SW, Siegal WS. Informational influence in organizations: an integrated approach to knowledge adoption. Information Systems Research. 2003;14(1):47–65. DOI: 10.1287/isre.14.1.47.14767.
- Mayer RE. Multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press; 2001. 210 p. DOI: 10.1017/CBO9780511811678.
- Bauer RA. Consumer behavior as risk taking. In: Hancock RS, editor. Dynamic marketing for a changing world. Chicago: American Marketing Association; 1960. p. 389–398.
Copyright (c) 2024 Журнал Белорусского государственного университета. Экономика
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.
Авторы, публикующиеся в данном журнале, соглашаются со следующим:
- Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution-NonCommercial. 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договоренности, касающиеся неэксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге) со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.
- Авторы имеют право размещать их работу в интернете (например, в институтском хранилище или на персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу. (См. The Effect of Open Access).