Исследование динамической связи между контентом прямой трансляции, онлайн-комментариями и намерением потребителя совершить покупку

  • Юлия Георгиевна Абакумова Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь
  • Хуан Байцзюнь Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

Аннотация

Выявляется фактическое влияние электронной коммерции в прямом эфире на факторы, определяющие намерение потребителя совершить покупку. Даются рекомендации компаниям электронной коммерции по оптимизации контента прямых трансляций и улучшению показателей продаж. В качестве информационной базы исследования использовались данные 100 прямых трансляций. Оценивается модель множественной линейной регрессии, содержащей несколько переменных-предикторов, и анализируется, как эти переменные влияют на намерение потребителя совершить покупку. Результаты оценки модели показывают, что переменные-предикторы воздействуют на намерение потребителя совершить покупку и могут объяснить 75 % изменений продаж.

Биографии авторов

Юлия Георгиевна Абакумова, Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

старший преподаватель кафедры аналитической экономики и эконометрики экономического факультета

Хуан Байцзюнь, Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

магистрант кафедры аналитической экономики и эконометрики экономического факультета

Литература

  1. Zhu Haiyan, Jiang Jiang. The impact of interpersonal interaction in e-commerce live broadcasts on consumer’s purchase intention. Beifang jingmao. 2023;7:48–54. Chinese.
  2. Li Siying. Discussion on the relationship between e-commerce live broadcast content, online comments, and consumer purchase intention. Shangye jingji yanjiu. 2023;8:59–62. Chinese.
  3. Liu Luman. The mechanism of the effect of creative content on customer consumption intentions in social cross-border e-commerce platforms – the dual perspectives of consumers and marketers. Shangye jingji yanjiu. 2023;8:143–146. Chinese.
  4. Chen Zhangwang, He Huiling, Zhu Yindi. Research on the impact of e-commerce live broadcast characteristics on consumer’s purchase intention – the intermediary effect of dual-channel mental accounting. Fuzhou daxue (zhexue shehui kexue ban). 2023;37(2): 52–61. Chinese.
  5. Wang Hong, Chen Huilin, Xie Jiaqian, Wen Sili. Research on the impact of anchor language content characteristics on consumer’s purchase intention in the context of live broadcast delivery. Guanli xiadaihua. 2022;42(6):59–65. Chinese.
  6. Zeng Lan, Qiu Huicui. Research on the impact of Internet celebrity live broadcast based on content marketing on consumer purchase intention. Guanli xiadaihua. 2021;14:121–123. Chinese.
  7. Guo Yongchao. Research on the impact of live online real-time comments on consumer’s purchase intention. Shindai jingmao. 2023;20(1):108–113. Chinese.
  8. Yao Qi, Yang Lin, Hu Chao. Research on the impact of online reviews on consumer behaviour – analysis based on perceived review credibility. Jiage lilun yu shijian. 2022;3:135–138. Chinese.
  9. Han Yutong, Zhou Jilei, Ren Fei. The impact of real-time comment content on live broadcast e-commerce product sales from a dynamic perspective. Guanli kexue. 2022;35(1):17–28. Chinese.
  10. Li Youzhu, Gao Xianghui, Qiao Mengyu, He Rui. Research on the impact of review value, consumer psychology, and store reputation on consumer purchase intention. Xinxi yu guanli yanjiu. 2020;5(1):36–47. Chinese.
  11. Wu Qingyi, Huang Fei. The impact of online reviews on consumer behavioral intention: an analysis based on the valence of numerical online reviews. Jishu jingli yu guanli yanjiu. 2019;11:60–65. Chinese.
  12. Du Huiying, Wang Xingfen, Zhuang Wenying. A theoretical model and empirical research on the influence of online reviews on consumer purchase intention. Zhongguo liutong jingji. 2017;31(8):49–56. Chinese.
  13. Zhu Liye, Yuan Denghua, Zhang Jingyi. Analysing the impact of online user review quality and reviewer rating on consumer purchase intention: the moderating role of product involvement. Guanli pinglun. 2017;29:87–96. Chinese.
  14. Du Xuemei, Ding Jingyu, Xie Zhihong, Lei Lifang. An investigation into the influence of online reviews on consumer’s purchase intention. Guanli pinglun. 2016;28(3):173–183. Chinese.
  15. Stewart KJ. Trust transfer on the world wide web. Organization Science. 2003;14(1):5–17. DOI: 10.1287/orsc.14.1.5.12810.
  16. Katz E, Blumler JG, Gurevitch M. Utilization of mass communication by the individual. In: Blumler JG, Katz E, editors. The uses of mass communications: current perspectives on gratifications research. Beverly Hills: Sage; 1974. p. 19–32.
  17. Cialdini RB, Trost MR. Social influence: examining social norms, conformity, and compliance. In: Gilbert DT, Fiske ST, Lindzey G, editors. The handbook of social psychology. Volume 2. Boston: McGraw Hill; 1998. p. 151–192.
  18. Sussman SW, Siegal WS. Informational influence in organizations: an integrated approach to knowledge adoption. Information Systems Research. 2003;14(1):47–65. DOI: 10.1287/isre.14.1.47.14767.
  19. Mayer RE. Multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press; 2001. 210 p. DOI: 10.1017/CBO9780511811678.
  20. Bauer RA. Consumer behavior as risk taking. In: Hancock RS, editor. Dynamic marketing for a changing world. Chicago: American Marketing Association; 1960. p. 389–398.
Опубликован
2024-06-06
Ключевые слова: электронная коммерция в прямом эфире, качество контента, разнообразие контента, онлайнкомментарии, намерение совершить покупку
Как цитировать
Абакумова, Ю. Г., & Байцзюнь, Х. (2024). Исследование динамической связи между контентом прямой трансляции, онлайн-комментариями и намерением потребителя совершить покупку. Журнал Белорусского государственного университета. Экономика, 1, 60-67. Доступно по https://journals.bsu.by/index.php/economy/article/view/6131
Раздел
M. Деловое администрирование • экономика бизнеса • маркетинг • бухгалтерский учё