Бренд-коммуникации китайских компаний в медиасфере Беларуси (на примере компании Huawei)

  • Буридэ Буридэ Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

Аннотация

Выявлены и исследованы особенности бренд-коммуникации компании Huawei в Беларуси. Для этого проанализирован контент (количество упоминаний, качественные характеристики), посвященный данной теме. Предметом исследования выступает бренд-коммуникация названной компании в СМИ. Исследована представленность бренда Huawei в белорусских медиа за десятилетие – с 2007 до 2017 г. Выделены этапы, отражающие особенности распространения информации о бренде. Полученные результаты имеют практическое значение, с одной стороны, для дальнейшего анализа такой площадки бренд-коммуникаций, как СМИ, с другой – для оптимизации деятельности иных китайских компаний, действующих сегодня в Беларуси.

Биография автора

Буридэ Буридэ, Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

аспирант кафедры медиалогии факультета журналистики. Научный руководитель – кандидат филологических наук, доцент И. Д. Воюш

Литература

  1. Interview on Mondays: Huawei Technologies [Internet]. [Cited 2017 August 27]. Available from: https://42.tut.by/183912. Russian.
  2. Huawei in Russia: the stages of the great way [Internet]. [Cited 2017 September 21]. Available from: https://www.huawei.com/minisite/russia/20anniversary/history.html. Russian.
  3. Chinese company Huawei has presented the project of the intellectual transport system of Minsk [Internet]. [Cited 2017 August 27]. Available from: http://www.belta.by/tech/view/kitajskaja-kompanija-huawei-prezentovala-proekt-intellektualnoj-transportnoj-sistemy-minska-38673-2014. Russian.
  4. Yu Mengyan, Zhuji Tsida, Xiao Junsun. Brand communications. Shanghai: Publishing House of Shanghai Jiaotong University; 2016. 16 p. Chinese.
  5. American Marketing Association [Internet]. [Cited 2017 August 27]. Available from: https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=B&dLetter=B.
  6. Rozdol’skaya IV, Makrinova EI, Ledovskaya ME, Lysenko VV. Formation of strategy of social tourism services market positioning. Herald of the Belgorod University of Cooperation, Economics and Law. 2015;2(54):37–44. Russian.
  7. Yu Hunan. [Formation of the image of the People’s Republic of China in the mass media of the Republic of Belarus] [dissertation abstract]. Minsk: Belarusian State University; 2015. 18 p. Russian.
  8. General Director of «Bel Huawei technologies» Zhang Dongliang became «man of Business-2013» [Internet]. [Cited 2017 August 20]. Available from: http://bdg.by/news/bussiness/24302.html. Russian.
  9. What’s in Belarus has already belong to China [Internet]. [Cited 2017 August 27]. Available from: https://news.tut.by/economics/448452.html. Russian.
  10. Huawei opened a training center in Belarus [Internet]. [Cited 2017 August 23]. Available from: https://42.tut.by/250551. Russian.
  11. Huawei on «ТIBО-2011» [Internet]. [Cited 2017 August 15]. Available from: http://www.tc.by/exhibitions/tibo2011/news/1028.html. Russian.
  12. Huawei opened the first brand store in Belarus [Internet]. [Cited 2017 August 18]. Available from: https://42.tut.by/360215. Russian.
  13. Ministry of Communications and Belarusian Huawei will create a SMART training center [Internet]. [Cited 2017 August 18]. Available from: https://42.tut.by/399982. Russian.
  14. Huawei and MTS continues active cooperation [Internet]. [Cited 2017 July 3]. Available from: https://consumer.huawei.com/by/press/news/2015/hw-442307. Russian.
  15. Photo fact: Huawei and HC «Dinamo-Minsk» held a joint press event [Internet]. [Cited 2017 July 11]. Available from: https://tech.onliner.by/2015/11/26/huawei-dinamo. Russian.
  16. Huawei sends Belarusian students for training in China within the international project «Seeds of the Future» [Internet]. [Cited 2017 July 3]. Available from: https://consumer.huawei.com/by/press/news/news/2017/hw-485590. Russian.
  17. Huawei and BSUIR opened an engineering and educational laboratory [Internet]. [Cited 2017 July 3]. Available from: https://42.tut.by/481638. Russian.
  18. The first exclusive service center of Huawei in Belarus is opened in Minsk [Internet]. [Cited 2017 July 3]. Available from: https://42.tut.by/505291. Russian.
  19. Porter ME. Competitive Advantage-Creating and Sustaining Superior Performance [M]. New York: The Free Press; 1985.
  20. Schultz DE, Tannenbaum SI, Lauterborn RF. Novaya paradigma marketinga. Integriruemye marketingovye kommunikatsii [New paradigm of marketing. Integrated marketing communications]. Moscow: INFRA-M; 2004. 234 p. Russian.
Опубликован
2019-04-11
Ключевые слова: бренд, средства массовой информации, медиасфера, транснациональные компании, бренд-коммуникация
Как цитировать
Буридэ, Б. (2019). Бренд-коммуникации китайских компаний в медиасфере Беларуси (на примере компании Huawei). Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика, 1, 94-101. Доступно по https://journals.bsu.by/index.php/journalism/article/view/2407
Раздел
Теория и практика зарубежных средств массовой информации