Дискурс СМИ в русле персуазивной реализации

  • Ксения Вячеславовна Рыбка Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь https://orcid.org/0000-0003-0512-7433

Аннотация

Рассматриваются феномены дискурса и медиадискурса. Представлены различные трактовки термина «дискурс СМИ», основные характеристики медиадискурса, в частности типы дискурса СМИ, его дифференциальные признаки и типологические свойства. Медиадискурс описывается как явление, которое не просто дополняет, искажает или воспроизводит реальность, а проецирует действительность, отражающую коллективные представления о ней. Названы функции СМИ, которые реализуются в процессе коммуникативного акта. Перечислены субфункции воздействующей функции СМИ, воплощающейся в медиадискурсе. Выделены три базовые категории речевого воздействия. Анализируется универсальная категория дискурса СМИ – персуазивность.

Биография автора

Ксения Вячеславовна Рыбка, Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

преподаватель кафедры медиалингвистики и редактирования факультета журналистики

Литература

  1. Van Dijk TA. Yazyk. Poznanie. Kommunikatsiya. [Knowledge, discourse and scientific communication]. Moscow: Progress; 1989. 312 p. Russian.
  2. Ivchenkov VI. [Speech communication in aspect of cognitive media discourse]. In: Duskaeva LR, editor. Medialingvistika. Vypusk 2. Rechevaya kommunikatsiya v sredstvakh massovoi kommunikatsii [Medialinguistics. Issue 2. Speech communication in the media]. Saint Petersburg: Saint Petersburg State University, School of Journalism and Mass Commu nications; 2013. p. 144–147. Russian.
  3. Ivchenkov VI. Media discourse of modernity: stylistic priorities and extralinguistic factors.Aktual’nye problemy stilistiki. 2018;4:71–76. Russian.
  4. Balakhonskaya LV, Belovodskaya AA, Bolotnov AV, Bolotnova NS, Bykova EV, Vasil’eva VV, et al. Medialingvistika v terminakh i ponyatiyakh [Media linguistics in terms and concepts]. Duskaeva LR, editor. Moscow: Flinta; 2018. 440 p. Russian.
  5. Borisova SS. Persuazivnye strategii v analiticheskikh zhanrakh mediateksta (na materiale nemetskogo yazyka) [Persuasive strategies in analytical genres of media text (based on German material)] [dissertation]. Orel: Orel State University named after I. S. Turgenev; 2016. 250 p. Russian.
  6. Dobrosklonskaya TG. [Questions of studying media texts] [Internet]. Moscow: Editorial URSS; 2005 [cited 2020 May 21]. 288 p. Available from: http://linguistics-online.narod.ru/index/0-81. Russian.
  7. Fedoseeva EV. Kognitivnye mekhanizmy diskursivnogo konstruirovaniya deistvitel’nosti v mediadiskurse (na materiale statei o Rossii v sovremennykh angloyazychnykh sredstvakh massovoi informatsii) [Cognitive mechanisms of discursive construction of reality in a media discourse (based on articles on Russia in modern English-language media)] [dissertation]. Krasnoyarsk: Evraziiskii lingvisticheskii institut Moskovskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta; 2016. 190 p. Russian.
  8. Cherneyko LO. [Concept and discourse: pro et contra]. In: Lomonosov Moscow State University. Russkii yazyk: istoricheskie sud’by i sovremennost’. IV Mezhdunarodnyi kongress issledovatelei russkogo yazyka; 20–23 marta 2010 g.; g. Moskva, Rossiya [Russian language: historical fate and modernity. 4th International congress of Russian language researchers; 2010 March 20–23; Moscow, Russia]. Moscow: Publishing House of the Lomonosov Moscow State University; 2010. p. 278. Russian.
  9. Maryanchik VA. Media-politicheskii tekst: stsenarii, normy, stereotypy [Media and political text: scripts, norms, stereotypes]. Arkhangelsk: M. V. Lomonosov Pomor State University; 2011. Russian. 282 p.
  10. Kibrik AA. [Is the concept of «media discourse» justified?] In: Pastukhov AG, editor. Zhanry i tipy teksta v nauchnom i mediinom diskurse. Vypusk 6 [Genres and types of text in scientific and media discourse: interuniversity collection of scientific papers. Issue 6]. Orel: Orel State University of Culture; 2008. p. 6–11. Russian. Co-published by the «Operativnaya poligrafiya».
  11. McLuhan M. Understanding media: the extensions of man. London: The MIT Press; 1994. 389 p. Russian edition: McLuhan M. Ponimanie media: vneshnie rasshireniya cheloveka. Nikolaev VG, translator. Moscow: Canon-press-centre; 2003. 464 p. Russian. Co-published by the «Kuchkovo pole».
  12. Nazarenko AN. Concept of «media» in interdisciplinary studies of communications. Vestnik of Saint Petersburg State University of Culture [Internet]. 2018 [cited 2020 May 21]; 3(36). Available from: http://catcut.net/hNnB. Russian.
  13. Olomskaya NN. On genre classification of media discourse. Nauchnyi dialog. 2013;5(17):250–259. Russian.
  14. Chernyavskaya VE.Istoriya v diskurse politiki: lingvisticheskii obraz «svoikh» i «chuzhikh» [History in discourse of politics: the linguistic image of «ours» and «others»]. Moscow: LENAND; 2014. 200 р. Russian.
  15. Panchenko NN. Lingvisticheskaya realizatsiya komicheskogo v angliiskom novostnom diskurse [Linguistic implementation of the comic in the English news discourse] [dissertation]. Irkutsk: Irkutsk State Linguistic University; 2005. 202 p. Russian.
  16. Glovinskaya MYa, Galanova EI, Ermakova OP, Zanadvorova AV, Zemskaya EA, Kakorina EV, et al. Sovremennyi russkii yazyk. Aktivnye protsessy na rubezhe XX–XXI vekov [Modern Russian language: Active processes at the turn of the 20th–21st centuries]. Moscow: Yazyki slavyanskikh kul’tur; 2008. 712 р. Russian.
  17. Kozhemyakin EA. Media discourse in the focus of social constructionism: epistemic practices in media communities. In: Polonskii AV, Kazak MYu, editors. Mediinyi tekst: sotsial’nye praktiki, tekhnologii, teorii [Media text: social practices, technologies and theories]. Belgorod: Belgorod National Research University; 2018. p. 158–200. Russian.
  18. Prokhorov EP. Vvedenie v teoriyu zhurnalistiki [Introduction to journalism theory]. Moscow: Aspect-Press; 2003. 367 p. Russian.
  19. Zheltukhina MR. Spetsifika rechevogo vozdeistviya tropov v yazyke SMI [The specifics of the speech impact of tropes in the language of the media]. Moscow: Institute of Linguistics Russian Academy of Sciences; 2004. 723 p. Russian.
  20. Bekhterev VM. Vnushenie v obshchestvennoi zhizni [Inculcation in public life]. Moscow: Pravda; 1990. p. 57. Russian.
  21. Golodnov AV. Ritoricheskii metadiskurs: osnovaniya pragmalingvisticheskogo modelirovaniya i sotsiokul’turnoi realizatsii (na primere sovremennogo nemetskogo yazyka) [Rhetorical metadiscourse: the foundations of pragmalinguistic modeling and sociocultural implementation (on the example of modern German)]. Saint Petersburg: Asterion; 2011. 345 p. Russian.
  22. Shelestyuk EV. Rechevoe vozdeistvie. Ontologiya i metodologiya issledovaniya. 2-e izdanie [Speech impact. Ontology and research methodology]. 2nd edition. Moscow: FLINTA; 2014. Co-published by the «Nauka». Russian.
  23. Klemenova EN, Kudryashov IA. Mass media text persuasive function: evidentiality and epistemic modality. Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Istoriya, filologiya. 2016;5(6):93–99. Russian.
Опубликован
2021-04-09
Ключевые слова: дискурс, медиадискурс, персуазивность, СМИ
Как цитировать
Рыбка, К. В. (2021). Дискурс СМИ в русле персуазивной реализации. Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика, 1, 17-23. Доступно по https://journals.bsu.by/index.php/journalism/article/view/3169