Теоретические подходы к использованию информационно-коммуникационных технологий в образовании в контексте информационной безопасности страны

  • Сергей Викторович Зеленко Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь https://orcid.org/0000-0001-9500-954X

Аннотация

Представлен расширенный обзор научно-теоретических источников по проблематике использования в образовательной деятельности учреждений высшего образования информационно-коммуникационных технологий. Исследованы негативные и позитивные тенденции применения новых технологий в образовательном процессе, определены критерии формирования учебного контента, представленного в цифровой форме, доказано преимущество использования электронных средств обучения для реализации традиционных принципов дидактики. Исходя из функциональных особенностей информационно-коммуникационных технологий, формулируются задачи и принципы обучения на современном этапе.

Биография автора

Сергей Викторович Зеленко, Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

кандидат филологических наук, доцент; доцент кафедры медиалингвистики и редактирования факультета журналистики

Литература

  1. Shadrikov VD, Shemet IS. Information technologies in education: advantages and disadvantages. Vysshee obrazovanie v Rossii. 2009;11:61–65. Russian.
  2. Robert IV. Development of informatisation of education based on digital technologies: intellectualisation of the training process, possible negative consequences. The Science of Person: Humanitarian Researches. 2017;4(30):65–71. Russian. DOI: 10.17238/issn1998-5320.2017.30.65.
  3. Dimova AL. To the question of determination of essence of the concept «prevention of the possible negative consequences caused by use of information and communication technologies for health of students». Upravlenie obrazovaniem: teoriya i praktika. 2017;1(25):43–56. Russian.
  4. Alexeeva TE. Implementation of traditional didactic principles in the context of e-learning. Modern Research of Social Problems. 2015;5(49):393–405. Russian. DOI: 10.12731/2218-7405-2015-5-33.
  5. Lvova OV. Prominent features of the course on use information and communication technologies in education for the future teachers of the foreign languages. RUDN Journal of informatization in education. 2009;3:74–80. Russian.
  6. Burimskaya DV. Principles for teaching ESP on the base of ICT at the universities [Internet]. Otechestvennaya i zarubezhnaya pedagogika. 2020 [cited 2021 May 25];3(68):96–104. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/printsipy-formirovaniya-professionalno-orientirovannogo-soderzhaniya-obucheniya-inostrannomu-yazyku-na-baze-ikt-v-vuzah?tsifrovye-obrazovatelnye. Russian.
  7. Abisheva GF. [On the system of methodological, didactic and methodological principles characteristic of foreign language education in the context of informatisation]. Bulletin of Civil Aviation Academy. 2020;1:104–107. Kazakh.
  8. Kukharenko SP, Dzyubenko OL, Orobinsky YuI. [Didactic principles of creating an electronic information and educational environment to ensure the educational process of a military university]. In: Aktual’nye voprosy sovremennoi nauki. Materialy II Vserossiiskogo konkursa; 30 iyulya 2020 g.; Ufa, Rossiya [Actual problems of modern science. Proceedings of the 2nd All-Russian competition; 2020 July 30; Ufa, Russia]. Ufa: Nauchnyi innovatsionnyi tsentr Vestnik nauki; 2020. p. 40–52. Russian.
  9. Goncharova ON, Stus EA. [Didactic aspects of distance learning methods]. In: Ekonomika i menedzhment v XXI veke: informatsionnye tekhnologii, biotekhnologii, fizkul’tura i sport. Materialy IV Mezhdunarodnogo kruglogo stola. Chast’ 1; 18 maya 2020 g; g. Moskva, Rossiya. Chast’ 1 [Economics and management in the 21st century: information technology, biotechnology, physical education and sports. Proceedings of the IV International round table. Part 1; 2020 May 18; Moscow, Russia]. Moscow: Konvert; 2020. p. 203–204. Russian.
  10. Mård N, Hilli Ch. Towards a didactic model for multidisciplinary teaching – a didactic analysis of multidisciplinary cases in finnish primary schools [Internet]. Journal of Curriculum Studies. 2020 [cited 2020 December 10]. DOI: 10.1080/00220272.2020.1827044.11. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00220272.2020.1827044.
  11. Butova A,Kisel O, Dubskikh A.ICT as a means of developing motivation of learning activity in the person-oriented approach [Internet].In: Roceanu I, editor. ELearning and software for education. Proceedings of the 16th International scientific conference. Volume 2; 2020 April 30 – May 1; Bucharest, Romania. Bucharest: Editura Universitara; 2020 [cited 2020 December 13]. p. 335–341. DOI: 10.12753/2066-026X-20-128. Available from: https://proceedings.elseconference.eu/index.php?r=site/index&year=2020& index=papes&vol=36&paper=16d7a3cec38f31100507083015c59e7b.
  12. Mineralova IG, Mineralov GY. Coherence as a main principle of the modern education process using ICT in the humanities disciplines [Internet]. In: Gafurov I,Valeeva R, editors. Perspectives and priorities of teacher education in times of change, choice and challenge. Proceedings 6th International forum on teacher education. 2020 May 27 – June 9; Kazan, Russia. Kazan: Kazan Federal University; 2020 [cited 2020 December 10]. p. 1639–1646. DOI: 10.3897/ap.2.e1639. Available from: https://ap.pensoft.net/article/22427/download/pdf/.
  13. Zeljanko SV. Gender approaches to editorial media preparation. In: Dubovik SV, Arlova TD, Baranava AU, Basava GI, Dasaeva TM, Zubchonak NA, et al., editors. Zhurnalistyka – 2015: stan, prablemy i perspektyvy. Matjeryjaly 17-j Mizhnarodnaj navukova-praktychnaj kanferjencyi. Vypusk 17. 12–13 listapada 2015 g.; Minsk, Belarus’ [Journalism – 2015: state, problems and prospects. Proceedings of the 17th International scientific and practical conference. Issue 17; 2015 November 12–13; Minsk, Belarus]. Minsk: Belarusian State University; 2015. p. 274–277. Belarusian.
  14. Krainova EA, Tarakanov AV, Savin AS. [Information and communication technologies in the system of modern higher education]. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. 2018;4:114–118. Russian.
  15. Meretskov OV. The use of ICT in the university [Internet]. Moscow: LitRes; 2019 [cited 2021 May 18]. 60 p. Available from: https://www.litres.ru/oleg-vadimovich-mereckov/primenenie-ikt-v-vuze/chitat-onlayn/. Russian.
  16. Shkilmenskaya NA. The main functions of modern information and communication technologies in the process of making education humanitarian. Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences. 2008;83:58–69. Russian.
  17. Pegov AA, Pyanykh EG. The use of modern information and communication technologies in the educational process (short course of lectures) [Internet]. Tomsk: Tomsk State Pedagogical University; 2010 [cited 2021 May 15]. 71 p. Available from: https://www.tspu.edu.ru/images/faculties/fmf /files/UMK/lek.pdf. Russian.
Опубликован
2021-09-24
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, информационно-коммуникационные технологии в образовании, информационная безопасность, цифровой образовательный ресурс, электронное средство обучения
Поддерживающие организации Работа выполнена при финансовой поддержке гранта Белорусского республиканского фонда фундаментальных исследований № Г21МС-005 «Коммуникативные риски в медиапространстве: информационная безопасность и вызовы современности».
Как цитировать
Зеленко, С. В. (2021). Теоретические подходы к использованию информационно-коммуникационных технологий в образовании в контексте информационной безопасности страны. Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика, 2, 4-12. Доступно по https://journals.bsu.by/index.php/journalism/article/view/4035