Трансфер педагогических инноваций как фактор качества углубленного высшего образования (магистратура)

  • Елена Ивановна Снопкова Могилёвский государственный университет им. А. А. Кулешова, ул. Космонавтов, 1, 212022, г. Могилёв, Беларусь

Аннотация

Актуализирована проблема подготовки педагогических кадров высшей школы на ступени углубленного высшего образования (магистратура). Рассмотрен трансфер педагогических инноваций как важный фактор профессионального становления преподавателя высшей школы. Охарактеризованы новые вызовы и задачи подготовки магистрантов. Представлены контекстные условия и педагогические смыслы понятия «инновации» и авторские методические произведения, описаны направления и каналы трансфера инновационного педагогического опыта, а также дидактическая роль цифрового сопровождения образовательного процесса.

Биография автора

Елена Ивановна Снопкова, Могилёвский государственный университет им. А. А. Кулешова, ул. Космонавтов, 1, 212022, г. Могилёв, Беларусь

доктор педагогических наук, профессор; заведующий кафедрой педагогики факультета педагогики и психологии

 

Литература

1. Garmonova AV, Balova MB, Bocharova YuYu, Voevodina EV, Galimov AM, et al. Dokazatel’naya magistratura: rezul’taty i perspektivy [Evidence­based master’s degree: results and prospects]. Moscow: MAKS press; 2021. 228 p. Russian.
2. Baibardina TN, Burtseva OA, Nalivaiko LS. [Modern approaches in the marketing management of master’s training in Belarusian educational institutions]. In: Karpova SV, editor. Novye paradigmy razvitiya marketingovykh instrumentov v usloviyakh transformatsii sovremennoi ekonomiki [New paradigms for the development of marketing tools in the context of transformation of the modern economy]. Moscow: Dashkov i K°; 2020. p. 104–121. Russian.
3. Andreeva AV, Geng VA. [The role and place of master’s programs in the system of continuing education]. In: Galenko VP, Lobanova NA, editors. Nepreryvnoe obrazovanie: novye real’nosti [Continuing education: new realities]. Saint Petersburg: Saint Petersburg State Economic University; 2019. p. 101–107. Russian.
4. Pozdeeva SI. Master’s degree environment as a space for personal professional development of students and professors. Higher Education in Russia. 2018;27(3):144–152. Russian. EDN: YTMQSJ.
5. Slobodchikov VI. [Innovations in education: foundations and meaning]. Issledovatel’skaya rabota shkol’nikov. 2004;2:5–15. Russian. EDN: YRMNEV.
6. Pal’chik GV, Yakubel’ GI. [Training of teaching staff in the implementation of a master’s degree program at a classical university]. In: Belarusian State University. Aksiologiya filologicheskogo obrazovaniya v kontekste podgotovki pedagoga budushchego. Materialy II Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii, posvyashchennoi 35-letiyu sozdaniya kafedry ritoriki i metodiki prepodavaniya yazyka i literatury; 20–21 marta 2023 g.; Minsk, Belarus’ [Axiology of philological education in the context of training the teacher of the future. Materials of the 2nd International scientific and practical conference dedicated to the 35th anniversary of the creation of the department of rhetoric and methods of teaching language and literature; 2023 March 20–21; Minsk, Belarus]. Minsk: Belarusian State University; 2023. p. 26–31. Russian.
7. Fetter IV. Knowledge transfer as a function of the main academic department of a pedagogical higher education institution. Vestnik of Orenburg State Pedagogical University. Electronic Scientific Journal [Internet]. 2016 [cited 2024 March 23];3. Available from: http://vestospu.ru/archive/2016/articles/18_19_2016.pdf. Russian. EDN: WLWQQR.
8. Kostikova LP, Marukov AF, Fedotova OS. [Features of master’s training for teachers in the information society]. In: Belarusian State University. Diversifikatsiya pedagogicheskogo obrazovaniya v usloviyakh razvitiya informatsionnogo obshchestva. Materialy II Mezhdunarodnoi nauchnoi prakticheskoi konferentsii; 16 noyabrya 2023 g.; Minsk, Belarus’ [Diversification of teacher education in the context of the development of the information society. Materials of the 2nd International scientific practical conference; 2023 November 16; Minsk, Belarus]. Minsk: Belarusian State University; 2023. p. 19–25. Russian.
9. Snopkova EI. Metodologicheskaya kul’tura pedagoga: nauchno-metodicheskie osnovy razvitiya [Methodological culture of a teacher: scientific and methodological foundations of development]. Magiliow: Mogilev State A. Kuleshov University; 2019. 256 p. Russian.
Опубликован
2024-06-07
Ключевые слова: магистратура, качество образования, педагогическая инновация, трансфер педагогических инноваций, углубленное высшее образование
Раздел
Теория и методология