Социально-­культурные и информационно­-технологические предпосылки развития системы обучения китайскому языку как иностранному

  • Ван Шуан Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь
  • Геннадий Владимирович Пальчик Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

Аннотация

Выявлены и обоснованы социально­культурные предпосылки развития системы обучения китайскому языку как иностранному. Рассмотрены потенциал информационно­образовательной среды и сетевое взаимодействие участников образовательного процесса на основе применения больших данных для индивидуализации обучения и повышения качества образования.

Биографии авторов

Ван Шуан, Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

аспирантка кафедры педагогики и проблем развития образования. Научный руководитель – Г. В. Пальчик

Геннадий Владимирович Пальчик , Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

доктор педагогических наук, профессор; заведующий кафедрой педагогики и проблем развития образования

Литература

1. Su Yu. [National language policy research center: 81 countries have included Chinese in their national education systems]. Sohu [Internet]. 2023 [cited 2024 March 24]. Available from: https://www.sohu.com/a/712251685_120952561. Chinese.
2. Niu Zhen. [Chinese civilisation has deep roots and a rich heritage, and Chinese characters cherish their ancient and endless history]. Zhengzhou University Chinese Character Civilization Research Center [Internet]. 2023 [cited 2024 March 24]. Available from: http://www5.zzu.edu.cn/hzwm/info/1167/3962.htm. Chinese.
3. Mao Ying. [Why learn Chinese? Ten advantages of learning Chinese for children abroad]. Wukong [Internet]. 2024 [cited 2024 March 24]. Available from: https://www.wukongsch.com/blog/zh/unexpected­benefits­of­learning­chinese­for­overseas­children­post­16751. Chinese.
4. Taichang Wenshi. [China has quickly become a technology power]. Baidu [Internet]. 2023 [cited 2024 March 24]. Available from: https:// baijiahao.baidu.com/s?id=1782792511359652172&wfr=spider&for=pc. Chinese.
5. Liu Yuqing. [Research on the development strategy of the K12 online education industry based on SWOT analysis]. Modern Business Magazine [Internet]. 2019 [2024 cited March 24]. Available from: https://www.xdsyzzs.com/chanyeyanjiu/5458.html. Chinese.
6. Xu Shan. [There are 4.8 billion Internet residents in the world. The average person spends 7 hours on the Internet every day, and Google becomes the most visited site]. Baidu [Internet]. 2021 [2024 cited March 24]. Available from: https://baijiahao.baidu.com/s?id=1709855423461789863&wfr=spider&for=pc. Chinese.
7. Deng Zaifeng. [A study of the development and implementation of precision teaching interventions based on student profiles]. Electronic Journal of Master’s Degree. 2024;1:434–597. Chinese.
8. Wang Shuang. [The potential of large databases individualizing Chinese as foreign language teaching]. In: Belarusian State University. Diversifikatsiya pedagogicheskogo obrazovaniya v usloviyakh razvitiya informatsionnogo obshchestva. Materialy II Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii; 16 noyabrya 2023 g.; Minsk, Belarus’ [Diversification of teacher education in the context of the development of the information society. Materials of the 2nd International scientific and practical conference; 2023 November 16; Minsk, Belarus]. Minsk: Belarusian State University; 2023. p. 89–94. Russian.
Опубликован
2024-06-07
Ключевые слова: обучение китайскому языку как иностранному, информационно-­образовательная среда, индивидуализация обучения, большие данные
Раздел
Теория и методология