Дизайн-мышление: предыстория и история становления

  • Хасан Сабирович Гафаров Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

Аннотация

Исследуется одна из важных областей современного знания и его практического применения – дизайн-мышление. Реконструируются предыстория и история становления дизайн-мышления как совокупности междисциплинарных человеко-ориентированных подходов. Выявляется, что на формирование дискурса дизайн-мышления оказали влияние исследования в области психологии и креативной методологии, а также школы и течения в сфере промышленного дизайна и его теоретического осмысления. На этапе консолидации дискурса происходит институциализация дизайн-мышления и его адаптация для целей бизнеса, теоретики дизайн-мышления смещают фокус своего внимания в сторону проектирования услуг, ориентируясь на непосредственную кооперацию потребителей и разработчиков и этичный ответственный дизайн.

Биография автора

Хасан Сабирович Гафаров, Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

доктор философских наук, доцент; профессор кафедры коммуникативного дизайна факультета социокультурных коммуникаций.

Литература

  1. Arnold JE. Creative engineering: promoting innovation by thinking differently. Stanford: Stanford Digital Repository; 2018. 244 p.
  2. Gordon WJJ. Synectics, the development of creative capacity. New York: Harper; 1961. 180 p.
  3. Osborn AF. Applied imagination: principles and procedures of creative thinking. New York: Scribner; 1963. 417 p.
  4. Simon H. The sciences of the artificial. Cambridge: MIT Press; 1969. 123 p.
  5. Asimow M. Introduction to design. Upper Saddle River: Englewood Cliffs; 1962. 135 p. Co-published by the «Prentice-Hall».
  6. Alexander Ch. Notes on the synthesis of form. Cambridge: Harvard University Press; 1964. 216 p.
  7. Archer LB. Systematic method for designers. London: Council of Industrial Design, H. M. S. O.; 1965. 39 p.
  8. Jones JC. Design methods: seeds of human futures. New York: John Wiley & Sons; 1970. 407 p.
  9. Rittel H, Webber M. Dilemmas in a general theory of planning. Policy Sciences. 1973;4(2):155–169. DOI: 10.1007/BF01405730.
  10. Sundblad Y. UTOPIA: Participatory design from Scandinavia to the world. In: Impagliazzo О, Lunding P, Wangler B, editors. History of Nordic computing 3. Berlin: Springer; 2011. p. 176–186. DOI: 10.1007/978-3-642-23315-9_20
  11. Bjerknes G, Bratteteig T. Florence in Wonderland. System development with nurses. In: Kyng M, editor. Computers and democracy. A Scandinavian challenge. Farnham: Ashgate; 1987. p. 279–296.
  12. Lawson B. How designers think: the design process demystified. London: Architectural; 1980. 243 p.
  13. Cross N. Designerly ways of knowing. Design Studies. 1982;3(4):221–227. DOI: 10.1016/0142-694X(82)90040-0.
  14. Schön DA. The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic; 1983. 384 p.
  15. Rowe PG. Design thinking. Cambridge: The MIT Press; 1987. 229 p.
  16. Buchanan R. Wicked problems in design thinking. Design Issues. 1992;8(2):5–21.
  17. Suri JF. Thoughtless acts? Observations on intuitive design. San Francisco: Chronicle Books; 2005. 192 p.
  18. Moggridge B. Designing interactions [Internet]. Cambridge: The MIT Press; 2006 [cited 2020 June 10]. 766 p. Available from: http://www.designinginteractions.com.
  19. Florida RL. The rise of the creative class: and how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic; 2002. 434 p.
  20. Pink DH. A whole new mind: why right-brainers will rule the future. New York: Riverhead; 2006. 304 p.
  21. Martin RL. The opposable mind: how successful leaders win through integrative thinking. Boston: Harvard Business School; 2007. 224 p.
  22. Brown T. Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation. New York: Harper Business; 2009. 264 p.
  23. Moggridge B. Designing media [Internet]. Cambridge: The MIT Press; 2010 [cited 2020 June 10]. 592 p. Available from: http://www.designing-media.com/book.php.
  24. LockwoodT, editor. Design thinking: integrating innovation, customer experience and brand value. New York: Allworth; 2010. 285 p.
  25. Sanders L, Stappers P. Convivial toolbox: generative research for the front end of design. Amsterdam: BIS Publishers; 2013. 312 p.
  26. Fuad-Luke A. Design activism: beautiful strangeness for a sustainable world. Abingdon-on-Thames: Routledge; 2013. 272 p.
  27. Suri JF, editor. The little book of design research ethics. Palo Alto: IDEO; 2016. 55 p.
Опубликован
2020-10-27
Ключевые слова: дизайн-мышление, человеко-ориентированный дизайн, интуиция, эмпатия, «коварная проблема», кооперация, практическое решение проблемы
Как цитировать
Гафаров, Х. С. (2020). Дизайн-мышление: предыстория и история становления. Человек в социокультурном измерении, 2, 57-62. Доступно по https://journals.bsu.by/index.php/pitscd/article/view/3166
Раздел
Культурные индустрии