Теоретическое осмысление концепта «художественное отражение»

  • Антон Борисович Грищенко Белорусский государственный университет культуры и искусств, ул. Рабкоровская,17, 220007, г. Минск, Беларусь

Аннотация

Представлено теоретическое осмысление концепта «художественное отражение». Отмечено, что важнейшей составляющей данного концепта является термин «отражение», трактовка которого рассматривается в работах по философии, психологии и эстетике. На основе этого предложена дефиниция изучаемого феномена в области искусствоведения.

Биография автора

Антон Борисович Грищенко, Белорусский государственный университет культуры и искусств, ул. Рабкоровская,17, 220007, г. Минск, Беларусь

преподаватель кафедры народно-инструментальной музыки факультета музыкального и хореографического искусства

Литература

  1. Plato. Sobranie sochinenii. Tom 2 [Collection of works. Volume 2]. Losev AF, editor; Anan’ina SA, translator. Moscow: Mysl’; 1993. [Fedon]; p. 7–80. Russian.
  2. Aristotle. Sochineniya. Tom 1 [Works. Volume 1]. Asmus VF, editor. Moscow: Mysl’; 1976. [About the soul]; p. 370–448 (Filosofskoe nasledie; tom 65). Russian.
  3. Bammel’ GK, editor. Demokrit v ego fragmentakh i svidetel’stvakh drevnosti [Democritus in his fragments and ancient evidence]. Moscow: Sotsekgiz; 1935. 382 p. Russian.
  4. Gretskov VV. Development of the concept of reflection in history of philosophy and science. Herald of Vyatka State University. 2012;1(1):40–45. Russian.
  5. Kant I. Kritika chistogo razuma [Critique of pure reason]. Zhuchkov VA, compiler; Losskii NO, translator. Moscow: Nauka; 1999. 654 p. Russian.
  6. Husserl E. Idei k chistoi fenomenologii i fenomenologicheskoi filosofii. Kniga pervaya. Obshchee vvedenie v chistuyu fenomenologiyu [Ideas for pure phenomenology and phenomenological philosophy. Book one. General introduction to pure phenomenology]. Mikhailov AV, translator. Moscow: Akademicheskii proekt; 2009. 489 p. Russian.
  7. Lenin VI. Materializm i empiriokrititsizm: kriticheskie zametki ob odnoi reaktsionnoi filosofii [Materialism and empiricism: critical notes on a reactionary philosophy]. Moscow: Politizdat; 1986. 477 p. Russian.
  8. Pavlov T. Leninskaya teoriya otrazheniya i sovremennost’ [Lenin theory of reflection and modernity]. Moscow: Sofiya; 1969. 726 p. Russian.
  9. Kolobov RYu. Private international law and reflection theory: problem statement and literature review. Siberian Law Herald. 2017;4:89–95. Russian.
  10. Egorova KV. The theory of reflection as the basis for epistemological research in the USSR. Vlast’. 2014;11:171–174. Russian.
  11. Chuprikova NI. Theory of reflection, psychological reality and psychological science. Methodology and History of Psychology. 2006;1(1):174–192. Russian.
  12. Kornienko AF. Specificity of the psychic form of reflection of reality. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A. S. Pushkina. Psikhologiya. 2008;2:5–19. Russian.
  13. Lomov BF. Methodological and theoretical problems of psychology. Moscow: Nauka; 1984. 444 с. Russian.
  14. Teplov BM. Izbrannye trudy. Tom 2 [Selected works. Volume 2]. Leites NS, compiler. Moscow: Pedagogika; 1985. [About an objective method in psychology]; p. 281–309. Russian.
  15. Leont’ev AN. Deyatel’nost’. Soznanie. Lichnost’ [Activity. Consciousness. Personality]. Moscow: Smysl; 2004. 352 p. Russian.
  16. Platonov KK. O sisteme psikhologii [About the system of psychology]. Moscow: Mysl’; 1972. 216 p. Russian.
  17. Cherednikova NP. [Aesthetic reflection of reality as an essential factor of knowledge]. Vestnik Taganrogskogo instituta imeni A. P. Chekhova. 2014;2:314–318. Russian.
  18. Oganov AA. Logika khudozhestvennogo otrazheniya [Logic of artistic reflection]. Moscow: Iskusstvo; 1972. 120 p. Russian.
  19. Babich TN. The concept of representation in modern art: the theoretical aspect. In: Yazykovich VR, editor; Babich TN, Pereverzeva YuA, Sharoiko EN, compilers. Kul’tura: otkrytyi format – 2013 [Culture: open format – 2013]. Minsk: Belarusian State University of Culture and Arts; 2013. p. 108–114. Russian.
  20. Korsakova EE. Representation in artistic culture: definition of the term and research methods. In: Struzhetskii TI, editor. Kul’tura. Nauka. Tvorchestvo. Vypusk 6. Materialy VI Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii; 10–11 maya 2012 g.; Minsk, Belarus’ [Culture. Science. Art. Issue 6. Materials of the 6th International scientific and practical conference; 2012 May 10–11; Minsk, Belarus]. Minsk: Belarusian State University of Culture and Arts; 2012. p. 53–57. Russian.
  21. Grishchenko AB. Features of Fixing the architectural heritage in the belarusian fine arts (on the example of the exhibition «My Minsk – my inspiration»). Ethnic Culture. 2022;4(3):18–22. Russian. DOI: 10.31483/r-103090.
Опубликован
2023-11-15
Ключевые слова: отражение, теория отражения, художественное отражение, искусство, явление действительности, концепт
Поддерживающие организации Автор выражает благодарность кандидату искусствоведения доценту кафедры теории и истории искусства факультета художественной культуры Белорусского государственного университета культуры и искусств Д. В. Бриткевич за помощь в подготовке статьи.
Как цитировать
Грищенко, А. Б. (2023). Теоретическое осмысление концепта «художественное отражение». Человек в социокультурном измерении, 2, 41-47. Доступно по https://journals.bsu.by/index.php/pitscd/article/view/5252
Раздел
Мировая и национальная культура