Human life safety as the method for forming professional competencies for sustainable development

  • Tatsiana V. Dashkevich International Sakharov Environmental Institute, Belarusian State University
  • Ekaterina S. Bogacheva International Sakharov Environmental Institute, Belarusian State University

Abstract

The article discusses the relevance of studying safety problems and the formation of a safety culture for specialists. In the modern world, with the development of technologies, the need for specialists who have knowledge in the field of sustainable development, are able to ensure the safe implementation of any type of activity, assess the risks and scale of consequences, including analyzing the previous experience of mistakes and wrong decisions, increases. Special attention is paid to educational technologies for the formation of the competencies of safe life in students of higher education institutions in modern conditions.

Author Biographies

Tatsiana V. Dashkevich, International Sakharov Environmental Institute, Belarusian State University

master of engineering sciences, senior lecturer at the department of nuclear and radiation safety

Ekaterina S. Bogacheva, International Sakharov Environmental Institute, Belarusian State University

master of engineering sciences, senior lecturer at the department of nuclear and radiation safety

References

  1. Белов СВ. Безопасность жизнедеятельности и защита окружающей среды. Москва: Юрай; 2011. 680 с.
  2. Занько НГ, Малаян КР, Русак ОН. Безопасность жизнедеятельности. Москва; Краснодар : Лань; 2010. 672 с.
  3. Цепелев ВС. Безопасность жизнедеятельности в техносфере. Екатеринбург: ГОУ ВПО УГТУ-УПИ; 2008. 112 с.
  4. Волкова АА, Шишкунов ВГ, Тягунов ГВ. Безопасность жизнедеятельности. Екатеринбург : УМЦ УПИ; 2013. 233 с.
  5. Свиридова НВ. Безопасность жизнедеятельности: Конспект лекций в терминах и определениях для студентов строительных специальностей. Красноярск, 2008. 164 с.
  6. Дашкевич ТВ, Богачева ЕС. Анкетирование как средство диагностики у обучающихся исходного уровня знаний и умений в области безопасности жизнедеятельности В: Обеспечение безопасности жизнедеятельности: проблемы и перспективы. Материалы XIV международной научно-практической конференции курсантов (студентов), слушателей и адъюнктов (аспирантов, соискателей), ученых. Минск: УГЗ; 2020. Том 2. с. 159.
  7. Безбородова Ю. Кейс-метод. Высшее образование в России. 2008;8:163–165.
  8. Еремин АС. Обеспечение учебной работы с использованием кейс-метода. Инновации в образовании. 201;4:77–90.
  9. Погребельная НИ. Кейс-метод как условие формирования исследовательских способностей студентов вуза. Наука и школа. 2008;1:73–76.
  10. Радиационная авария в Гоянии. В: Доклад МАГАТЭ. Вена: [б. и.];1989. 178 с.
Published
2021-01-12
Keywords: life safety, safety culture, educational technologies, case-method, competencies
How to Cite
Dashkevich, T. V., & Bogacheva, E. S. (2021). Human life safety as the method for forming professional competencies for sustainable development. Journal of the Belarusian State University. Ecology, 4, 4-9. Retrieved from https://journals.bsu.by/index.php/ecology/article/view/3638
Section
Social and Environmental Problems of Sustainable Development