Формы и цели взаимодействия белорусских СМИ с аудиторией

  • Анастасия Дмитриевна Борейко Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь https://orcid.org/0000-0002-4990-5471

Аннотация

Представлены результаты опроса белорусских журналистов из 25 республиканских и региональных СМИ, цель которого заключалась в изучении форм взаимодействия редакций с целевой аудиторией. Резюмируется, что для общения с аудиторией белорусские журналисты обращаются к современным возможностям интернета и социальных медиа, однако по-прежнему воспринимают пользователей преимущественно как источник информации. Редакции прибегают к разнообразному набору каналов и форм взаимодействия, но не в полной мере применяют важные интерактивные инструменты обратной связи, недооценивают значение ответа на запросы аудитории и степень доверия к СМИ, регулярно сталкиваются с недовольством и непониманием со стороны потребителей информации.

Биография автора

Анастасия Дмитриевна Борейко, Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

старший преподаватель кафедры медиалогии факультета журналистики

Литература

  1. Chizhik AV. Network communications: the issue of the influence of new media on the formation of public opinion. Kommunikologiya. 2017;5(3):55–69. DOI: 10.21453/2311-3065-2017-5-3-55-69. Russian.
  2. Vartanova EL. [Digital society: new media priorities and active audiences]. In: Kuz’min EI, Zhilavskaya IV, Ignatova DD, compilers; Zhilavskaya IV, editor. Mediino-informatsionnaya gramotnost’ v Rossii: doroga v budushchee. Sbornik materialov Vserossiiskoi nauchno-prakticheskoi konferentsii «Media- i informatsionnaya gramotnost’ v informatsionnom obshchestve»; 24–27 aprelya 2013 g.; Moskva, Rossiya [Media and information literacy in Russia: the road to the future. Collection of materials of the All-Russian scientific and practical conference «Media and information literacy in the information society»; 2013 April 24–27; Moscow, Russia]. Moscow: Mezhregional’nyi tsentr bibliotechnogo sotrudnichestva; 2014. p. 35–47. Russian.
  3. Korsunskaya MV. Dinamika vzaimodeistviya SMI i auditorii (kontent-analiz rossiiskoi pressy v ekstremal’noi situatsii) [Dynamics of interaction between the media and the audience (content analysis of the Russian press in an extreme situation); dissertation]. Moscow: Institute of Sociology of the Russian Academy of Sciences; 2006. 177 p. Russian.
  4. Naumenko TV. [Mass communication and methods of its impact on the audience]. Filosofiya i obshchestvo. 2004;1: 100–119. Russian.
  5. Luk’yanova MN. Feedback to the audience through the prism of interaction between the Internet and television media. Izvestiya of Saratov University. New series. Series: Sociology. Politology. 2018;18(2):179–183. DOI: 10.18500/1818-9601-2018-18-2-179-183. Russian.
  6. Pavlushkina NA. Audience as the factor of periodicals development. Saint Petersburg: Saint Peterburg State University; 2014. 239 p. Russian.
  7. Shibut IP, Shibut AS. Interactive media technologies in advertising: the Belarusian experience of communication with the audience. In: Yezhova EN, editor. Mediatekhnologii v reklame i svyazyakh s obshchestvennost’yu: ot teorii k praktike. Sbornik trudov, posvyashchennyi 25-letiyu mediinogo obrazovaniya v Stavropol’skom krae [Media technologies in advertising and public relations: from theory to practice. Collection of works dedicated to the 25th anniversary of media education in the Stavropol territory]. Stavropol: Izdatel’stvo Severo-Kavkazskogo gosudarstvennogo universiteta; 2019. p. 81–86. Russian.
  8. V’yugina DM. The transformation of media consumption: mapping mass media audience theory. Theoretical and Practical Issues of Journalism. 2017;6(1):119–127. DOI: 10.17150/2308-6203.2017.6(1).119-127. Russian.
  9. Piterova AYu. Interaction of media and society: the main models and concepts. Nauka. Obshchestvo. Gosudarstvo. Tom 3 [Internet]. 2015 [cited 2020 July 4];4(12). p. 94–102. Available from: https://rucont.ru/efd/552812.
  10. Logunova OS. Identifying and measuring the Internet audience. The Journal of Sociology and Social Anthropology. 2019;22(2):230–246. Russian.
  11. Lozovsky BN. Audience and media: interaction and manipulation. Izvestia Ural Federal University Journal. Series 1. Issues in Education, Science and Culture. 2008;56(23):277–291. Russian.
  12. Belenko VE, Zyryanov VA. Social media content in journalist’s articles. Theoretical and Practical Issues of Journalism. 2018;7(3):444–458. DOI: 10.17150/2308-6203.2018.7(3). Russian.
  13. Alexandrov A, Bastunets A. Media in Belarus 2020. Market, laws and information security: analytical report [Internet]. 2020 [cited 2020 July 2]. Available from: https://baj.by/sites/default/files/event/files/2020/report_media2020_rus.pdf.
  14. Shibut IP, Shibut AS. Communication in the medium fidgital as a new type of interaction with the Internet audience. In: Lepilkina OI, Gorbachev AM, Borisenko NN, Shevtsova DA, editors. Mediachteniya SKFU. Materialy III Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii [Media readings of NCFU. Materials of the 3rd International scientific and practical confe rence]. Stavropol: Servisshkola; 2019. p. 260–262. Russian.
  15. Fedotova V. On these social networks and instant messengers Belarusians hang the most [Internet]. 2020 Februa ry 19 [cited 2020 July 2]. Available from: https://adukar.by/news/v-ehtih-socialnyh-setyah-i-messendzherah-belorusy-zavisayut-bolshe-vsego.
Опубликован
2021-04-09
Ключевые слова: взаимодействие с аудиторией, обратная связь, белорусские СМИ, интерактивность, формы работы с аудиторией, СМИ и аудитория
Как цитировать
Борейко, А. Д. (2021). Формы и цели взаимодействия белорусских СМИ с аудиторией. Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика, 1, 35-42. Доступно по https://journals.bsu.by/index.php/journalism/article/view/3569