Условия эффективности изучения физико-математических дисциплин при формировании профессиональной компетентности у студентов технического университета
Аннотация
Рассматривается решение проблемы повышения качества подготовки специалистов с высшим техническим образованием за счет ориентации на формирование профессиональной компетентности. Предлагаются и обосновываются организационно-методические условия, стимулирующие эффективность учебной деятельности студентов при изучении физики и математики, которые обеспечивают важную информационно-интеллектуальную и практико-эмпирическую основу для успешного освоения будущими специалистами общетехнических дисциплин и дисциплин специализации, овладения профессиональной компетентностью. Представлен анализ результатов многолетней исследовательской работы с оценкой их статистической значимости.
Литература
- Zimnyaya IA. [Key competencies – a new paradigm of educational result]. Eksperiment i innovatsii v shkole [Internet]. 2009 [cited 2021 February 10];2:7–14. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/klyuchevye-kompetentsii-novaya-paradigma-rezultata-obrazovaniya. Russian.
- Khutorskoi AV. [Key competencies as a component of student-centered education]. Narodnoe obrazovanie. 2003;2:58–64. Russian.
- Kanashevich TN. [Engineering competence as an educational result of specialist training at a technical university]. Vyshjejshaja shkola. 2020;4:56–61. Russian.
- Voronova NP, Kanashevich TN, Shumskaya MO. [Stimulation of effective educational activity of 1st–2nd year students as one of the conditions for improving the quality of higher education]. Adukacyja i vyhavanne [Internet]. 2015 [cited 2021 February 10];5:18–25. Available from: https://rep.bntu.by/bitstream/handle/data/23228/%D0%A1.%201825.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Russian.
- Voronova NP, Kanashevich TN, Shumskaya MO. [Ways to improve student performance in the study of disciplines of the mathematical cycle at a technical university]. Pedagogicheskaya nauka i obrazovanie [Internet]. 2016 [cited 2021 February 10];4(17):11–18. Available from: https://www.adu.by/images/2017/02/ped-nauka-i-obrazov-4-2016.pdf. Russian.
- Kanashevich TN, Pal’chik GV, Shvedko NV, Shumskaya MO. Upravlenie effektivnost’yu uchebnoi deyatel’nosti studentov [Management of the effectiveness of educational activities of students]. Minsk: Belarusian State Technical University; 2019. 228 с. Russian.
- Knyazev MA, Satikov IA, Kanashevich TN, Shumskaya MO. [Evaluation of the effectiveness of the inclusion of a motivational-applied component in the methodological system of a physics teacher in an institution of higher technical education]. Vyshjejshaja shkola [Internet]. 2018 [cited 2021 February 10];3:49–54. Available from: https://elib.bsu.by/bitstream/123456789/211856/1/Князев%20и%20др_ВШ_3-2018-049-054.pdf. Russian.
- Knyazev MA, Kanashevich TN, Kondrat’eva NA, Shumskaya MO. [Motivational and applied component in the structure of the methodological system of teaching mathematics at the level of higher technical education]. Vyshjejshaja shkola [Internet]. 2019 [cited 2021 February 10];5:22–27. Available from: https://elib.bsu.by/bitstream/123456789/239300/1/Князев%20и%20др_ВШ_5_2019-022-027.pdf. Russian.
- Kanashevich TN, Knyazev MA, Satikov IA, Shumskaya MO. Fizika. Fazovye perekhody v splavakh i rastvorakh [Physics. Phase transitions in alloys and solutions]. Minsk: Belarusian State Technical University; 2019. 40 p. Russian.
- Knyazev MA, Kanashevich TN, Kondrat’eva NA, Shumskaya MO. Matematika. Differentsial’nye operatory teorii polya [Mathematics. Differential operators of field theory]. Minsk: Belarusian State Technical University; 2019. 39 p. Russian.