Управление медиабезопасностью субъектов образовательного процесса: системно-синергетический подход

  • Анна Владимировна Пищова Белорусский государственный педагогический университет им. Максима Танка, ул. Советская, 18, 220030, г. Минск, Беларусь

Аннотация

Обоснованы возможности реализации системно-синергетического подхода в управлении медиабезопасностью субъектов образовательного процесса. С учетом основных положений системно-синергетического подхода аргументировано содержание понятий «медиабезопасность субъектов образовательного процесса» и «управление медиабезопасностью субъектов образовательного процесса», а также сформулированы принципы превентивного управления медиабезопасностью субъектов образовательного процесса.

Биография автора

Анна Владимировна Пищова, Белорусский государственный педагогический университет им. Максима Танка, ул. Советская, 18, 220030, г. Минск, Беларусь

кандидат педагогических наук, доцент; доцент кафедры социальной педагогики факультета социально-педагогических технологий.

Литература

  1. Shvab K. Chetvertaya promyshlennaya revolyutsiya [The fourth industrial revolution]. Moscow: Eksmo; 2018. 208 p. Russian.
  2. Soldatova GU, Voiskunsky AE. Socio-cognitive concept of digital socialization: a new ecosystem and social evolution of the mind. Psychology. Journal of the Higher School of Economics. 2021;18(3):431–450. Russian.
  3. Budanov VG. Metodologiya sinergetiki v postneklassicheskoi nauke i obrazovanii [Methodology of synergetics in postnonclassical science and education]. Moscow: Knizhnyi dom «LIBROKOM»; 2009. 240 p. Russian.
  4. Solodova EA. Novye modeli v sisteme obrazovaniya. Sinergeticheskii podkhod [New models in the education system. A synergetic approach]. Moscow: Knizhnyi dom «LIBROKOM»; 2012. 344 p. Russian.
  5. Ignatova VA. The problem of implementing the systematic synergetic approach in pedagogy. Education and Science Journal. 2013;10:3–16. Russian.
  6. Bezruchko BP, Koronovskii AA, Trubetskov DI, Khramov AE. Put’ v sinergetiku. Ekskurs v desyati lektsiyakh [The path to synergetics. An excursion in ten lectures]. Moscow: LENAD; 2015. 304 p. Russian.
  7. Kiyashchenko LP, Moiseev VI. Filosofiya transdistsiplinarnosti [Philosophy of transdisciplinarity]. Moscow: Institute of Philosophy of the Russian Academy of Sciences; 2009. 204 p. Russian.
  8. Kolesnikova IA. Transdisciplinary strategy of lifelong education research. Lifelong Education: the 21st Century. 2014;4:14–36. Russian.
  9. Mokiy MS, Mokiy VS. Transdisciplinarity in higher education: expert assessments, problems and practical solutions. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya [Internet]. 2014 [cited 2021 October 7];5. Available from: https://science-education.ru/ru/article/view?id=14526. Russian.
  10. Kryazhevskikh OV. Designing a transdisciplinary education system for future teachers at the university. Pedagogical Education in Russia. 2020;6:174–187. Russian.
  11. Zaire-Bek ES, Ksenofontova AN. Various approaches to research of educational systems. Izvestia of Samara Scientific Center of the Russian Academy of Sciences. 2009;11(4, part 3):611–616. Russian.
  12. Snopkova EI. The topicality of an interdisciplinary approach in pedagogical research: scientific rationale. Integration of education. 2015;19(1):111–117. Russian. DOI: 10.15507/Inted.078.019.201501.111.
  13. Knyazeva EN. Transdisciplinary research strategies. Tomsk State Pedagogical University Bulletin. 2011;10:193–201. Russian.
  14. Knyazeva EN, Kurdyumov SP. Osnovaniya sinergetiki. Rezhimy s obostreniem, samoorganizatsiya, tempomiry [Bases of synergetics. Regimes with aggravation, self-organisation, tempomirs]. Saint Petersburg: Aleteiya; 2002. 418 p. Russian.
  15. Pishchova AV. Mediasecurity of subjects of educational process: integrative approach to management. BSPU Bulletin. Series 1. Pedagogic. Psychology. Philology. 2000;4:15–19. Russian.
  16. Volkova VN, Denisov AA. Teoriya sistem i sistemnyi analiz [Theory of systems and system analysis]. Moscow: Yurait; 2010. 679 p. Russian.
  17. Davidovsky AG. Mathematical modeling of quality control information security risks of users of the media environment the Internet. In: European conference on innovations in technical and natural science. Proceedings of 13th International scientific conference; 2017 January 19; Vienna, Austria. Vienna: «East West» Association for Advanced Studies and Higher Education; 2017. p. 21–28.
Опубликован
2022-12-01
Ключевые слова: медиабезопасность субъектов образовательного процесса, управление медиабезопасностью, системно-синергетический подход
Раздел
Теория и методология