Управление медиабезопасностью субъектов образовательного процесса: системно-синергетический подход
Аннотация
Обоснованы возможности реализации системно-синергетического подхода в управлении медиабезопасностью субъектов образовательного процесса. С учетом основных положений системно-синергетического подхода аргументировано содержание понятий «медиабезопасность субъектов образовательного процесса» и «управление медиабезопасностью субъектов образовательного процесса», а также сформулированы принципы превентивного управления медиабезопасностью субъектов образовательного процесса.
Литература
- Shvab K. Chetvertaya promyshlennaya revolyutsiya [The fourth industrial revolution]. Moscow: Eksmo; 2018. 208 p. Russian.
- Soldatova GU, Voiskunsky AE. Socio-cognitive concept of digital socialization: a new ecosystem and social evolution of the mind. Psychology. Journal of the Higher School of Economics. 2021;18(3):431–450. Russian.
- Budanov VG. Metodologiya sinergetiki v postneklassicheskoi nauke i obrazovanii [Methodology of synergetics in postnonclassical science and education]. Moscow: Knizhnyi dom «LIBROKOM»; 2009. 240 p. Russian.
- Solodova EA. Novye modeli v sisteme obrazovaniya. Sinergeticheskii podkhod [New models in the education system. A synergetic approach]. Moscow: Knizhnyi dom «LIBROKOM»; 2012. 344 p. Russian.
- Ignatova VA. The problem of implementing the systematic synergetic approach in pedagogy. Education and Science Journal. 2013;10:3–16. Russian.
- Bezruchko BP, Koronovskii AA, Trubetskov DI, Khramov AE. Put’ v sinergetiku. Ekskurs v desyati lektsiyakh [The path to synergetics. An excursion in ten lectures]. Moscow: LENAD; 2015. 304 p. Russian.
- Kiyashchenko LP, Moiseev VI. Filosofiya transdistsiplinarnosti [Philosophy of transdisciplinarity]. Moscow: Institute of Philosophy of the Russian Academy of Sciences; 2009. 204 p. Russian.
- Kolesnikova IA. Transdisciplinary strategy of lifelong education research. Lifelong Education: the 21st Century. 2014;4:14–36. Russian.
- Mokiy MS, Mokiy VS. Transdisciplinarity in higher education: expert assessments, problems and practical solutions. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya [Internet]. 2014 [cited 2021 October 7];5. Available from: https://science-education.ru/ru/article/view?id=14526. Russian.
- Kryazhevskikh OV. Designing a transdisciplinary education system for future teachers at the university. Pedagogical Education in Russia. 2020;6:174–187. Russian.
- Zaire-Bek ES, Ksenofontova AN. Various approaches to research of educational systems. Izvestia of Samara Scientific Center of the Russian Academy of Sciences. 2009;11(4, part 3):611–616. Russian.
- Snopkova EI. The topicality of an interdisciplinary approach in pedagogical research: scientific rationale. Integration of education. 2015;19(1):111–117. Russian. DOI: 10.15507/Inted.078.019.201501.111.
- Knyazeva EN. Transdisciplinary research strategies. Tomsk State Pedagogical University Bulletin. 2011;10:193–201. Russian.
- Knyazeva EN, Kurdyumov SP. Osnovaniya sinergetiki. Rezhimy s obostreniem, samoorganizatsiya, tempomiry [Bases of synergetics. Regimes with aggravation, self-organisation, tempomirs]. Saint Petersburg: Aleteiya; 2002. 418 p. Russian.
- Pishchova AV. Mediasecurity of subjects of educational process: integrative approach to management. BSPU Bulletin. Series 1. Pedagogic. Psychology. Philology. 2000;4:15–19. Russian.
- Volkova VN, Denisov AA. Teoriya sistem i sistemnyi analiz [Theory of systems and system analysis]. Moscow: Yurait; 2010. 679 p. Russian.
- Davidovsky AG. Mathematical modeling of quality control information security risks of users of the media environment the Internet. In: European conference on innovations in technical and natural science. Proceedings of 13th International scientific conference; 2017 January 19; Vienna, Austria. Vienna: «East West» Association for Advanced Studies and Higher Education; 2017. p. 21–28.
Опубликован
2022-12-01
Ключевые слова:
медиабезопасность субъектов образовательного процесса, управление медиабезопасностью, системно-синергетический подход
Раздел
Теория и методология