Личностные смыслы в вопросах безопасности жизнедеятельности студентов гуманитарного профиля
Аннотация
Проанализированы психологопедагогические исследования проблем смысла и смыслопередачи в образовательном пространстве, а также трансляции смысла в обучении при формировании личности безопасного поведения. Обобщен опыт применения педагогических смысловых задач и диагностических кейсов при изучении учебной дисциплины «Безопасность жизнедеятельности человека». Представлены примеры решения задач студентов гуманитарного профиля по вопросам личной безопасности жизнедеятельности.
Литература
- Kosobukova OV. Development of sense and personality sense receipt in Russian psychology. Bulletin of the Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafyev. 2009;1:92–98. Russian.
- Leont’ev AN. Filosofiya psikhologii [Philosophy of psychology]. Leont’ev AA, Leont’ev DA, editors. Moscow: Izdatel’stvo Moskovskogo universiteta; 1994. 228 р. Russian.
- Asmolov AG. Psikhologiya lichnosti [Personality psychology]. Moscow: Izdatel’stvo Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta imeni M. V. Lomonosova; 1990. 367 p. Russian.
- Utyuganov AA, Naumov PYu. Theoretical and methodological basis of the study of valuesemantic sphere of personality in modern psychology. Russian Journal of Education and Psychology [Internet]. 2015 [cited 2023 September 15]. Available from: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=25419575. Russian.
- Suroedova EA. Meanings and transference of meanings in the educational area. Vestnik of Don State Technical University. 2009;S:113–122. Russian. EDN: MOTOPF.
- Belova EV, Luk’ianenko AM. «Sense tasks»: dialogue forms and conditions of use in the educational process. Russian Psychological Journal. 2014;11(3):33–40. Russian.
- Zil’berbrand NYu. [Didactic essence of semantic tasks]. Cherepovets State University Bulletin. 2013;4–2:106–109. Russian.
- Biryukova NV. The contextual learning for the formation and development of the personal meaning of education for university students. Mir nauki, kultury, obrazovaniya. 2019;2:99–101. Russian.
- Grebennikova EV, Aiol AA. [Modern aspects of life safety culture]. Pedagogika vysshei shkoly. 2016;3–1:56–58. Russian.
- Alexandrova EYu, Cheltybashev AA, Karnachev IP. Forming a safety culture for students in the profile disciplines. Safety and labor protection. 2018;1:28–32. Russian.
- Gafner VV. Kul’tura bezopasnosti: analiticheskii obzor dissertatsionnykh issledovanii (pedagogicheskie nauki, 2002–2012 gg.) [Safety culture: analytical review of dissertation research (Educational sciences, 2002–2012)]. Ekaterinburg: [s. n.]; 2013. 200 р. (Seriya: Pedagogika bezopasnosti). Russian.
- Antonenko AN, Pаntiouk IV. On the diagnosis of students culture of life safety formation. In: Belarusian State University. Aktual’nye problemy gumanitarnogo obrazovaniya. Materialy VIII Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii; 22–23 oktyabrya 2021 g; Minsk, Belarus’ [Current problems of humanities education. Materials of the 8th International Scientific and Practical Conference; 2021 October 22–23; Minsk, Belarus]. Minsk: Belarusian State University; 2021. р. 202–209. Russian.
Опубликован
2023-12-27
Ключевые слова:
личность, безопасность жизнедеятельности, образование, смысл, трансляция, безопасное поведение
Раздел
Методика и современные образовательные технологии