Взаимосвязь гендерных установок и карьерных ориентаций мужчин и женщин на начальных этапах построения карьеры
Аннотация
Поднимается проблема влияния гендерных установок на построение карьеры мужчинами и женщинами. Описываются проявления взаимосвязи гендерных установок и реализации мужчин и женщин в профессии: сексизм в профессиональной сфере, объективация, гендерные ролевые конфликты и др. Приводятся результаты эмпирического исследования взаимосвязи гендерных установок и карьерных ориентаций студентов и молодых специалистов мужского и женского пола. Показано, что ориентация мужчин и женщин на вертикальную карьеру на начальных этапах ее построения положительно взаимосвязана с сексистскими установками в отношении женщин, нормативными установками в отношении мужчин и установкой на традиционное разделение ролей на мужские и женские.
Литература
- Fofanova GA, Smirnova YS. About directions of career guidance with schoolchildren and students in higher school. In: Popov LM, Shvedov NM, editors. Psihologicheskoe soprovozhdenie obrazovaniya: teoriya i praktika. Sbornik statey po materialam VII Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoyj konferencii; 28–30 dekabrya 2016 g.; Joshkar-Ola, Rossiya [Psychological support of education: theory and practice: materials of VII International scientific-practical conference; 2016 December 28–30; Yoshkar-Ola, Russia]. Yoshkar-Ola: Interregional Opened Social Institute; 2017. p. 377–384. Russian.
- Litvinova EYu. Protean career: perspectives of study. Sovremennaya zarubezhnaya psikhologiya. 2013;2(2):118–129. Russian.
- Haymovskaya NA, Bocharova AL. Socio-psychological aspects of professional identity in the modern society. Psychological Science Educational psyedu.ru . 2016;8(1):105–113. DOI: 10.17759/psyedu.2016080110. Russian.
- Derks B, Van Laar C, Ellemers N. The queen bee phenomenon: why women leaders distance themselves from junior women. The Leadership Quarterly. 2016;27:456–469. DOI: 10.1016/j.leaqua.2015.12.007.
- Watkins MB, Kaplan S, Brief AP, Shull A, Dietz J, Mansfield M-T. Does it pay to be a sexist? The relationship between modern sexism and career outcomes. Journal of Vocational Behavior. 2006;69(3):524–537. DOI: 10.1016/j.jvb.2006.07.004.
- Fredrickson BL, Roberts T-A. Objectification theory: toward understanding women’s lived experiences and mental health risks. Psychology of Women Quarterly. 1997;21(2):173–206. DOI: 10.1111/j.1471-6402.1997.tb00108.x.
- Kulagina NV. Intrapersonal gender conflict in occupational roles of men and women: the state of the problem and some ways to solve it. Psychologist. 2013;2:138–228. DOI: 10.7256/2306-0425.2013.2.276. Russian.
- Zaitseva YV. Sexism toward women in science. In: Kazakova IV, editor. Zhenshchiny-uchenye Belarusi i Kazakhstana: sbornik materialov Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii; 1–2 marta 2018 g.; Minsk, Belarus’ [Women scientists of Belarus and Kazakhstan. Materials of International scientific-practical conference; 2018 March 1–2; Minsk, Belarus]. Minsk: National Institute of Higher Education; 2018. p. 45–47. Russian.
- Smirnova YS, Fofanova GA. [Role conflicts of female teachers]. In: Kazakova IV, editor. Rol’ zhenshchiny v razvitii sovremennoi nauki i obrazovaniya: sbornik materialov Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii; 17–18 maya 2016 g.; Minsk, Belarus’ [The role of women in the development of modern science and education: materials of International scientific-practical conference; 2016 May 17–18; Minsk, Belarus]. Minsk: Belarusian State University; 2016. p. 515–519. Russian.
- Blickenstaff JС. Women and science careers: leaky pipeline or gender filter? Gender and Education. 2005;17(4):369–386. DOI: 10.1080/09540250500145072.
- Smirnova YS. Modern forms of prejudices. Filosofiya i sotsial’nye nauki. 2008;4:72–75. Russian.
- Burova SN. Gendernye stereotipy v universitetskoi srede Minska [Gender stereotypes in university environment of Minsk]. Minsk: Unipack; 2015. 28 p. Russian.
- Rakitskaya AV. [The influence of gender stereotypes and sexism on professional self-realization of women in management]. In: Rakitskaya AV, Mitrofanova OG, editors. Aktual’nye problemy psikhologii razvitiya lichnosti [Actual problems of the psychology of personal development]. Grodno: Janka Kupala State University of Grodno; 2017. p. 286–291. Russian.
- Roshchin SY, Solntsev SA. Kto preodolevaet «steklyannyi potolok»: vertikal’naya gendernaya segregatsiya v rossiiskoi ekonomike [Who overcomes «glass ceiling»: vertical gender segregation in Russian economy]. Moscow: State University – Higher School of Economics; 2006. 52 p. Russian.
- Ryan MK, Haslam SA. The glass cliff: exploring the dynamics surrounding the appointment of women to precarious leadership positions. The Academy of Management Review. 2007;32(2):549–572. DOI: 10.2307/20159315.
- Oshchepkov AY. [Gender wage gap in Russia]. Higher School of Economics Economic Journal. 2006;10(4):590–619. Russian.
- Zhdanovich AA. [Readaptation «Career Orientation Inventory» questionnaire and its standardization on the students sample]. Psikhologicheskii zhurnal. 2007;4:4–22. Russian.
- Schukina MA, Zizevskaia ES. The method of psychological diagnosis of the Sexism structure. In: Zhuravlev AL, editor. Fundamental’nye i prikladnye issledovaniya sovremennoi psikhologii: rezul’taty i perspektivy razvitiya: materialy nauchnoi. konferentsii, posvyashchennoi 45-letiyu Instituta psikhologii RAN i 90-letiyu ego sozdatelya B. F. Lomova; 16–17 noyabrya 2017 g.; Moskva, Rossiya [Fundamental and applied research of modern psychology: results and development prospects: materials of scientific conference; 2017 November 16–17; Moscow, Russia]. Moscow: Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences; 2017. p. 888–896. Russian.
- Kletsina IS, Ioffe EV. Russian version of the Male Attitude Norms Inventory: the results of primary approbation. Psikhologicheskie issledovaniya. 2013;6(32):6. Russian.
- Ermolaeva ЕP. Otsenka realizatsii professionala v sisteme «chelovek – professiya – obshchestvo» [Evaluation of professional realization in the system «person – profession – society»]. Moscow: Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences; 2011. 176 p. Russian.
- Rudenko OI. Correlates of self-objectification and characteristics of mental health among young women [Internet]. 2017 [cited 2018 January 14]. Available from: http://hdl.handle.net/11701/7578. Russian.
- Navol’skaya DV. Features of the gender stereotypes’ influence on the choice of the military profession. Izvestiya Rossiiskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta imeni A. I. Gertsena. 2009;105:176–179. Russian.
- Tishchenko YG. Gendernye stereotipy sovremennoi studencheskoi molodezhi: sotsiologicheskii analiz [Gender stereotypes of modern students: a sociological analysis] [dissertation]. Stavropol’: Platov South-Russian State Polytechnic University; 2014. 187 p. Russian.
- Zaitseva YV. [The structure of gender attitudes of women and men at the initial stages of career building]. Molodoi uchenyi. 2018;35:76–82. Russian.
- Gulevich OA. Psikhologiya mezhgruppovykh otnoshenii [Psychology of intergroup relations]. Moscow: Moscow Psycho-Social Institute; 2008. 432 p. Russian.
Copyright (c) 2019 Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.
Авторы, публикующиеся в данном журнале, соглашаются со следующим:
- Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution-NonCommercial. 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договоренности, касающиеся неэксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге) со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.
- Авторы имеют право размещать их работу в интернете (например, в институтском хранилище или на персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу. (См. The Effect of Open Access).