Взаимосвязи эмоционального интеллекта и эмоциональной креативности с ценностями: половые различия в период ранней взрослости

  • Ирина Николаевна Андреева Полоцкий государственный университет им. Евфросинии Полоцкой, ул. Блохина, 29, 211440, г. Новополоцк, Беларусь

Аннотация

Представлено различие в структуре связей эмоционального интеллекта и эмоциональной креативности с ценностями в период ранней взрослости у мужчин и женщин. Выявлено, что у обоих полов межличностный эмоциональный интеллект и способность к пониманию эмоций положительно коррелируют с ценностью самостоятельности, способность к управлению эмоциями – с ценностью традиции, подготовленность – с ценностью самостоятельности. Взаимосвязь аутентичности и ценности достижения положительна у женщин и отрицательна у мужчин. Установлен ряд специфичных для обоих полов корреляций эмоционального интеллекта и эмоциональной креативности с ценностями. Впервые получены данные о связи эмоционального интеллекта и эмоциональной креативности с ценностями в период ранней взрослости.

Биография автора

Ирина Николаевна Андреева, Полоцкий государственный университет им. Евфросинии Полоцкой, ул. Блохина, 29, 211440, г. Новополоцк, Беларусь

доктор психологических наук, профессор; профессор кафедры технологии и методики преподавания гуманитарного факультета

Литература

  1. Malkina-Pykh IG. Vozrastnye krizisy vzroslosti [Age-related crises of adulthood]. Moscow: Eksmo; 2005. 416 р. Russian.
  2. Schwartz S. An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture [Internet]. 2012 [cited 2022 July 25];2(1). Available from: https://scholarworks.gvsu.edu/orpc/vol2/iss1/11/. DOI: 10.9707/2307-0919.1116.
  3. Karandashev VN. Metodika Shvartsa dlya izucheniya tsennostei lichnosti: kontseptsiya i metodicheskoe rukovodstvo [Schwartz’s methodology for the study of personal values: concept and methodological guide]. Saint Petersburg: Rech’; 2004. 72 p. Russian.
  4. Andreyeva IN. Emotsional’nyi intellekt i emotsional’naya kreativnost’: spetsifika i vzaimodeistvie [Emotional intelligence and emotional creativity: specificity and interaction]. Navapolack: Polotsk State University; 2020. 356 p. Russian.
  5. Pelaez-Fernández MA, Extemera N, Fernández-berroca P. Perceived emotional intelligence and aggression among adults: the moderating role of gender. Australian Journal of Psychology. 2015;67(3):140–148.
  6. Lyusin DV. [Modern ideas about emotional intelligence]. In: Ushakov DV, Lyusin DV, editors. Sotsial’nyi intellekt: teoriya, izmerenie, issledovaniya [Social intelligence: theory, measurement, research]. Moscow: Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences; 2004. p. 29–36. Russian.
  7. Averill JR. Individual differences in emotional creativity: structure and correlates. Journal of Personality. 1999;67(2):331–371.
  8. Chaturvedi RK. Emotional intelligence and value orientation of research scholars: a journey into heart and minds of the research scholars. London: Lambert Academic Publishing; 2012. 268 р.
  9. Gurenko ES, Karpova EG. The influence of emotional intelligence and value orientations of a leader on the management system in business. Modern Management Technologies [Internet]. 2021 [cited 2022 July 20];4. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/vliyanie-emotsionalnogo-intellekta-i-tsennostnyh-orientatsiy-rukovoditelya-na-sistemu-upravleniya-v-biznese. Russian.
  10. Radionov GA. Orientation values for boys and girls with different levels of emotional intelligence. Siberian Teacher. 2020;2:52-58. Russian.
  11. Lekavicienė R, Antinienė D. EI-DARL emotional intelligence test. Voprosy psikhologii. 2015;1:133–146. Russian.
  12. Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behaviour change. In: Bandura A, Baumeister RF, editors. The self in social psychology. Philadelfia: Psychology Press; 1999. р. 285–288.
  13. Lyusin DV. [A new method for measuring emotional intelligence: the EmIn questionnaire]. Psychological Diagnostics. 2006;4:3–22. Russian.
  14. Andreyeva IN. Struktura i tipologiya emotsional’nogo intellekta [Structure and typology of emotional intelligence] [dissertation]. Minsk: Belarusian State University; 359 р. 2017. Russian.
  15. Valiullinа EV. The need for success and emotionalism of a person. Scientific-Methodological Electronic Journal «Koncept» [Internet]. 2019 [cited 2022 July 21];9. Available from: http://e-koncept.ru/2019/192036.htm. Russian.
  16. Winter DG. The power motive in women and men. Journal of Personality and Social Psychology. 1988;54:510–519.
Опубликован
2023-01-17
Ключевые слова: рефлексивный эмоциональный интеллект, межличностный и внутриличностный эмоциональный интеллект, рефлексивная эмоциональная креативность, ценности
Как цитировать
Андреева, И. Н. (2023). Взаимосвязи эмоционального интеллекта и эмоциональной креативности с ценностями: половые различия в период ранней взрослости. Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология, 1, 75-81. Доступно по https://journals.bsu.by/index.php/philosophy/article/view/5087