Адаптация опросника «мотивы использования электронных социальных сетей» на выборке белорусских студентов

  • Иван Валентинович Ткачёв Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь
  • Галина Александровна Фофанова Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

Аннотация

Приведены результаты адаптации методики исследования мотивов использования электронных социальных сетей. Выявлена факторная структура методики. Доказаны валидность и надежность опросника. Представлены описательные статистики исследуемых конструктов. Проанализированы половозрастные различия в показателях шкал, а также различия в зависимости от профиля специальности студентов. В результате исследования подтверждена восьмифакторная структура опросника, включающая в себя следующие мотивы: новые дружеские отношения, академические цели, социальная связность, фолловинг и наблюдение за другими, развлечения, социальное признание, самовыражение и информация.

Биографии авторов

Иван Валентинович Ткачёв, Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

аспирант кафедры социальной и организационной психологии факультета философии и социальных наук. Научный руководитель – Г. А. Фофанова

Галина Александровна Фофанова, Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

кандидат психологических наук, доцент; доцент кафедры социальной и организационной психологии факультета философии и социальных наук

Литература

  1. Podval’skaya VS. [Social media in the modern media space of the Republic of Belarus (based on the results of an empirical study)]. In: Gusakov VG, editor. Molodezh’ v nauke – 2020. Materialy XVII Mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii; 25 sentyabrya 2020 g; Minsk, Belarus’ [Youth in science – 2020. Materials of the 17th International scientific conference; 2020 September 25; Minsk, Belarus]. Minsk: Belaruskaja navuka; 2020. p. 306–307. Russian.
  2. Kircaburun K, Alhabash S, Tosuntaş ŞB, Griffiths MD. Uses and gratifications of problematic social media use among university students: a simultaneous examination of the Big Five of personality traits, social media platforms, and social media use motives. International Journal of Mental Health and Addiction. 2020;8(3):525–547. DOI: 10.1007/s11469-018-9940-6.
  3. Schivinski B, Brzozowska-Woś M, Stansbury E, Satel J, Montag C, Pontes HM. Exploring the role of social media use motives, psychological well-being, self-esteem, and affect in problematic social media use. Frontiers in Psychology. 2020;11:1–10. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.617140.
  4. Rodgers RF, Mclean SA, Gordon CS, Slater A, Marques MD, Jarman HK, et al. Development and validation of the motivations for social media use scale (MSMU) among adolescents. Adolescent Research Review. 2021;6(4):425–435. DOI: 10.1007/s40894-020-00139-w.
  5. Holland G, Tiggemann M. A systematic review of the impact of the use of social networking sites on body image and disordered eating outcomes. Body Image. 2016;17:100-110. DOI: 10.1016/j.bodyim.2016.02.008.
  6. Katz E, Blumler JG, Gurevitch M. Uses and gratifications research. The Public Opinion Quarterly. 1973;37(4):509–523.
  7. Katz E, Haas H, Gurevitch M. On the use of the mass media for important things. American Sociological Review. 1973;38(2):164–181. DOI: 10.2307/2094393.
  8. Ruggiero TE. Uses and gratifications theory in the 21st century. Mass Communication & Society. 2000;3(1):3–37. DOI: 10.1207/S15327825MCS0301_02.
  9. Palmgreen P, Wenner LA, Rayburn JD. Relations between gratifications sought and obtained a study of television news. Communication Research. 1980;7(2):161–192. DOI: 10.1177/009365028000700202.
  10. Bae M. Understanding the effect of the discrepancy between sought and obtained gratification on social networking site users’ satisfaction and continuance intention. Computers in Human Behavior. 2018;79:137–153. DOI: 10.1016/j.chb.2017.10.026.
  11. Pertegal-Vega M-Á, Oliva-Delgado A, Rodriguez-Meirinhos A. Revisión sistemática del panorama de la investigación sobre redes sociales: taxonomía sobre experiencias de uso. Comunicar. 2019;60:81–91. DOI: 10.3916/C60-2019-08.
  12. Ellison NB, Boyd DM. Sociality through social network sites. In: Dutton WH, editor. The Oxford handbook of internet studies. Oxford: Oxford University Press; 2013. p. 151–172. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199589074.013.0008.
  13. Pertegal-Vega M-Á, Oliva A, Rodríguez-Meirinhos A. Development and validation of the Scale of Motives for Using Social Networking Sites (SMU-SNS) for adolescents and youths. PloS One. 2019;14(12):1–21. DOI: 10.1371/journal.pone.0225781.
  14. Il’in EP. Motivatsiya i motivy [Motivation and motives]. Saint Petersburg: Piter; 2002. 512 р. Russian.
  15. Fofanova GA, Pozdnjakova AV. Emotional al intelligence of students with different degrees of involvement in electronic social networks. Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology. 2017;1:120–126. Russian.
  16. Sigerson L, Cheng C. Scales for measuring user engagement with social network sites: a systematic review of psychometric properties. Computers in Human Behavior. 2018;83:87–105. DOI: 10.1016/j.chb.2018.01.023.
  17. McCay-Peet L, Quan-Haase A. A model of social media engagement: user profiles, gratifications, and experiences. In: O’Brien H, Cairns P, editors. Why engagement matters: cross-disciplinary perspectives and innovations on user engagement with digital media. Heidelberg: Springer Verlag; 2016. p. 199–217. DOI: 10.1007/978-3-319-27446-1_9.
  18. Hair JF, Black WC, Babin BJ, Anderson RE. Multivariate data analysis. New Jersey: Prentice Hall; 2013. 734 p.
  19. Awang Z. A handbook on structural equation modeling using AMOS graphic. Kota Baru: Universiti Technologi MARA Press; 2012. 231 p.
  20. Hu L, Bentler PM. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: a Multidisciplinary Journal. 1999;6(1):1–55. DOI: 10.1080/10705519909540118.
  21. Browne MW, Cudeck R. Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research. 1992;21(2):230–258. DOI: 10.1177/0049124192021002005.
  22. Satorra A, Bentler PM. Corrections to test statistics and standard errors in covariance structure analysis. In: von Eye A, Clogg CC, editors. Latent variables analysis: applications for developmental research. Thousand Oaks: Sage; 1994. p. 399–419.
  23. Sirota NА, Moskovchenko DV, Yaltonsky VМ, Yaltonskаyа АV. Development of the Russian version of the problematic social networks use scale. Counseling Psychology and Psychotherapy. 2018;26(3):33–55. Russian. DOI: 10.17759/cpp.2018260303.
  24. Trusova AV, Shumskaya DS, Kibitov AO. Psychometric properties and validation of the Russian version of the chinese internet addiction scale (cias) in a sample of young adults. Journal of Addiction Problems. 2021;7:34–54. Russian. DOI: 10.47877/0234-0623_2021_07_34.
  25. Kornilova TV, Chumakova MA. Development of the Russian version of the brief Big Five questionnaire (TIPI). Psychological Studies. 2016;9(46):5. Russian. DOI: 10.54359/ps.v9i46.480.
  26. Krasnova H, Veltri NF, Eling N, Buxmann P. Why men and women continue to use social networking sites: The role of gender differences. The Journal of Strategic Information Systems. 2017;26(4):261–284. DOI: 10.1016/j.jsis.2017.01.004.
  27. Jackson LA, Wang Jl. Cultural differences in social networking site use: a comparative study of China and the United States. Computers in Human Behavior. 2013;29(3):910–921. DOI: 10.1016/j.chb.2012.11.024.
  28. Mazman SG, Usluel YK. Gender differences in using social networks. Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET [Internet]. 2011 [cited 2022 August 15];10(2):133–139. Available from: https://www.researchgate.net/publication/279622067_Gender_differences_in_using_social_networks.
Опубликован
2023-01-27
Ключевые слова: электронные социальные сети, мотивы, теория использования и удовлетворения, адаптация методики, диагностика мотивов, социальные медиа
Как цитировать
Ткачёв, И. В., & Фофанова, Г. А. (2023). Адаптация опросника «мотивы использования электронных социальных сетей» на выборке белорусских студентов. Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология, 1, 82-94. Доступно по https://journals.bsu.by/index.php/philosophy/article/view/5094