Образовательные каноны конфуцианства и культура чтения студентов современных китайских университетов
Аннотация
Рассматриваются образовательные каноны традиционного конфуцианства (изменение образования в соответствии с индивидуальными потребностями, образование для всех, сочетание образования с удовольствием, просвещение и наставление, баланс между обучением, мышлением и действием, возвращение к прошлому для открытия нового) и их роль в развитии культуры чтения представителей студенчества. Анализируется культура чтения студентов современных китайских университетов. Обозначаются наиболее острые проблемы в сфере улучшения интеллектуальных способностей обучающихся и их навыков работы с информацией. Предлагаются и обосновываются стратегии совершенствования культуры чтения студентов, заключающиеся в использовании сочинений конфуцианской педагогической классики в качестве образцов для формирования навыков их интерпретации в контексте культурных традиций и нравственных императивов учения Конфуция, а также в адаптации образовательных канонов конфуцианства к современным задачам развития коммуникативных технологий образования.
Литература
- Confucius. Lunyu [The analects]. Beijing: Zhonghua Book Company; 1954. 315 p. Chinese.
- Chen Lai. On the basic concepts of Confucian educational thought. Journal of Peking University (Philosophy and Social Science Edition). 2005;5:198–205. Chinese.
- Dong Zhongshu. Chunqiu fan lu [Luxuriant dew of the Spring and Autumn annals]. Su Yuzhuan, Zhong Zhe, compilers. Shanghai: Shanghai Classics Publishing House; 1989. 102 p. Chinese.
- Jiao Xun. Megzi de zhengyi [Justice for Mencius]. Beijing: Zhonghua Book Company; 1954. 1147 p. Chinese.
- Fung Yu-lan. Zhongguo zhexue jian shi [A short history of Chinese philosophy]. Beijing: Peking University Press; 1985. 348 p. Chinese.
- Zheng Yanmei. An analysis of Confucian educational thought. Chinese Character Culture. 2021;1:184–196. Chinese.
- Wang Xueding. Content, characteristics and contemporary value of pre-Qin Confucian educational thought. Journal of Liaoning University of Technology. 2021;23(4):80–88. Chinese.
- Zhang Shumei, Wang Liming, Hu Haibo. A study on the current situation of reading and optimisation strategies of college students in the information age. Heilongjiang Archives. 2023;3:320–327. Chinese.
- Zhang Fengjuan. Reading promotion strategy of college libraries based on the reading status of college students. Inner Mongolia Science and Economy. 2023;5:151–153. Chinese.
- Zhou Liyuan. Survey and analysis of the current reading status of contemporary college students on the example of colleges and universities in Luoyang city. Shanxi Youth. 2022;14:21–27. Chinese.
- Wang Peilin, Wang Wen. A behavioral study of university students’ reading habits under «fragmented reading». Library Journal of Henan. 2018;2:90–93. Chinese.
- Chen Haomin. Exploration of college libraries to promote reading culture construction of college students. New Reading. 2021;1:54–60. Chinese.
- Bacon F. Lunwen [Essays]. Shui Tiantong, translator. Beijing: Commercial Press; 1983. 214 p. Chinese.
- Kamalova LA, Koletvinova ND. The problem of reading and reading culture improvement of students-bachelors of elementary education in modern high institution. International Journal of Environmental and Science Education. 2016;4:473–484.
- Erdem A. A research on reading habits of university students: sample of Ankara University and Erciyes University. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2015;174(1):3983–3990. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.1145.
- Fan Yan. Research on the value of Confucian educational thought in ideological and political education in colleges and universities. Journal of Xinzhou Normal College. 2015;31(2):112–119. Chinese.
- Gorbachev NS. Confucianism. Its influence on the political and socio-economic life of modern China. Mezhdunarodnyi studencheskii nauchnyi vestnik. 2020;2:165–170. Russian.
- Wei Qingyun. The influence of traditional Confucian educational philosophical thought on modern university education models. Knowledge Library. 2021;10:1–8. Chinese.
- Bogdanova AA. Modern Internet journalism: interaction of mass media with social networks. In: Lepilkina OI, Gorbachev AM, Shevchenko TS. Mediachteniya SKFU. Sbornik statei po itogam Mezhdunarodnoi nauchnoprakticheskoi konferentsii; 27 oktyabrya 2017 g.; Stavropol’, Rossiya [Media readings of NCFU. Collection of articles based on the results of the International scientific and practical conference; 2017 October 27; Stavropol, Russia]. Stavropol: Servisshkola; 2017. p. 262–267. Russian.
- Smirnova AD. Formation and influence of media image in contemporary society: exploring factors and the role of media communication. Vestnik nauki. 2023;1(6):703–706. Russian.
- Dipace A, Loperfido FF, Scarinci A. from big data to learning analytics for a personalized learning experience. Research on Education and Media. 2018;10(2):3–9. DOI: 10.1515/rem-2018-0009.
- Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and wellbeing. American Psychologist. 2000;55(1):68–78. DOI: 10.1037/0003-066X.55.1.68.
- Dewey J. Democracy and education. New York: Macmillan; 1938. 434 p.
Copyright (c) 2025 Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.
Авторы, публикующиеся в данном журнале, соглашаются со следующим:
- Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution-NonCommercial. 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договоренности, касающиеся неэксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге) со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.
- Авторы имеют право размещать их работу в интернете (например, в институтском хранилище или на персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу. (См. The Effect of Open Access).