Неравенство возможностей детей во внешкольном образовании в постсоветских странах
Аннотация
Рассматривается проблема неравенства возможностей детей во внешкольном образовании в странах бывшего Советского Союза. Представляются и анализируются различия в общем охвате учащихся внешкольным образованием, а также возможности участия в нем детей в зависимости от места проживания (город, село). Обсуждаются тренды и причины изменений доступности внешкольного образования в постсоветский период. Анализируется законодательное регулирование вопросов доступности внешкольного образования и содержание национальной политики постсоветских государств, направленной на обеспечение справедливости и инклюзивности в этой сфере. Предпринимается попытка соотнести уровень институционализации национального регулирования внешкольного образования c уровнем его охвата. Используются количественные и качественные данные, собранные в ходе двухлетнего исследования институциональной трансформации сектора внешкольного образования в странах бывшего Советского Союза.
Литература
- Silova I. Rediscovering post-socialism in comparative education. In: Silova I. Post-Socialism is not dead: (Re)reading the global in comparative education. Bingley: Emerald Group Publishing Limited; 2010. p. 1–24. (International Perspectives on Education and Society; Volume 14). DOI: 10.1108/S1479-3679(2010)0000014004.
- Bjornavold J. Making learning visible: identification, assessment and recognition of non-formal learning in Europe. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities; 2000. 224 p.
- Kosaretsky SG, Grunicheva IG, Goshin ME. Russian educational policy of the late 1980s – early 2000s: declarations and the actual impact on inequality in general education. Universe of Russia. Sociology. Ethnology. 2016;25(4):115–135. Russian.
- Coleman JS. Equality of educational opportunity. Equity & Excellence in Education. 1968;6(5):19–28. DOI: 10.1080/0020486680060504.
- Bennett PR, Lutz AC, Jayaram L. Beyond the schoolyard. The role of parenting logics, financial resources, and social institutions in the social class gap in structured activity participation. Sociology of Education. 2012;85(2):131–157. DOI: 10.1177/0038040711431585.
- Ashbourne D, Andres L. Athletics, music, languages, and leadership: how parents influence the extracurricular activities of their children. Canadian Journal of Education. 2015;38(2):1–34.
- Bartko WT, Eccles JS. Adolescent participation in structured and unstructured activities: a person-oriented analysis. Journal of Youth and Adolescence. 2003;32(4):233–241. DOI: 10.1023/A:1023056425648.
- Fredricks JA, Eccles JS. Is extracurricular participation associated with beneficial outcomes? Concurrent and longitudinal relations. Developmental Psychology. 2006;42(4):698–713. DOI: 10.1037/0012-1649.42.4.698.
- Lareau A, Weininger EB. Class and the transition to adulthood. In: Lareau A, Conley D, editors. Social class: how does it work? New York: Russell Sage Foundation; 2008. p. 118–151.
- Kosaretsky SG, Kupriyanov BV, Filippova DS. Peculiarities of the participation of children in additional education, determined by the differences in the cultural, educational and property status of families and place of residence. Educational studies Moscow. 2016;1:168–190. Russian. DOI: 10.17323/1814-9545-2016-1-168-190.
- Ivanyushina VA, Alexandrov DA. Socialisation through informal education: extracurricular activities of Russian school students. Educational studies Moscow. 2014;3:174–197. Russian. DOI: 10.17323/1814-9545-2014-3-174-196.
- Eccles JS, Templeton J. Chapter 4: Extracurricular and other after-school activities for youth. Review of research in education. 2002;26(1):113–180. DOI: 10.3102/0091732X026001113.
- Eccles JS, Roeser RW. Schools as developmental contexts during adolescence. Journal of research on adolescence. 2011;21(1):225–241. DOI: 10.1111/j.1532-7795.2010.00725.x.
- Larson R, Hansen D, Walker K. Everybody’s gotta give. Development of initiative and teamwork within a youth program. In: Mahoney JL, Larson RW, Eccles JS, editors. Organized activities as contexts of development. Extracurricular activities, after-school and community programs. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates Publishers; 2005. p. 159–183.
- Chankseliani M. Charting the development of knowledge on Soviet and post-Soviet education through the pages of comparative and international education journals. Comparative Education. 2017;53(2):265–283. DOI: 10.1080/03050068.2017.1293407.
- Kosaretsky S, Ivanov I. Inequality in extracurricular education in Russia. International Journal for Research on Extended Education. 2019;7(2):132–143. DOI: 10.3224/ijree.v7i2.03.
- Bourdieu P. Outline of a theory of practice. In: Lawrence BB, Karim A, editors. On violence: a reader. Durham: Duke University Press; 2007. p. 189–198. DOI: 10.1215/9780822390169.
- Becker GS, Tomes N. Human capital and the rise and fall of families. Journal of labor economics. 1986;4(3; Part 2):1–39. DOI: 10.1086/298118.
- Lareau A. Cultural knowledge and social inequality. American Sociological Review. 2015;80(1):1–27. DOI: 10.1177/0003122414565814.
- Goldthorpe JH. «Cultural Capital»: Some critical observations. Sociologica [Internet]. 2007 [cited 2021 August 15];1(2). DOI: 10.2383/24755. Available from: https://www.rivisteweb.it/doi/10.2383/24755.
- Donnelly M, Lazetic P, Sandoval-Hernández A, Kameshwara KK, Whewall S. An unequal playing field: extra-curricular activities, soft skills and social mobility. Social Mobility Commission [Internet]. 2019 [cited 2021 August 17]. 78 p. Available from: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/818679/An_Unequal_Playing_Field_report.pdf.
- Wodon Q. What matters most for equity and inclusion in education systems: a framework paper [Internet] 2016 [cited 2021 August 25]. (SABER Working Paper Series; number 10). Available from: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/28094/117569-NWP-Framework-SABER-EAI.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
- Ivanov IYu, Kupriyanov BV, Kosaretsky SG. Collective and intentional: institutional focus on soviet extracurricular education. Obrazovatel’naya politika. 2021;2:76–87. Russian.
- Hastings JS, Weinstein JM. Information, school choice, and academic achievement: evidence from two experiments. The Quarterly Journal of Economics. 2008;123(4):1373–1414. DOI: 10.1162/qjec.2008.123.4.1373.
- Pavlenko KV, Polivanova KN, Bochaver AA, Sivak EV. Extracurricular activities of school students: functions, parental strategies, and expected outcomes. Educational Studies Moscow. 2019;2:241–261. Russian. DOI: 10.17323/1814-9545-2019-2-241-261.
Copyright (c) 2021 Журнал Белорусского государственного университета. Социология
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.
Авторы, публикующиеся в данном журнале, соглашаются со следующим:
- Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution-NonCommercial. 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договоренности, касающиеся неэксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге) со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.
- Авторы имеют право размещать их работу в интернете (например, в институтском хранилище или на персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу. (См. The Effect of Open Access).