Академические девиации образовательных общностей в российских университетах

  • Гарольд Ефимович Зборовский Институт государственного управления и предпринимательства Уральского федерального университе-та имени первого Президента России Б. Н. Ельцина, ул. Мира, 19, 620002, г. Екатеринбург, Россия

Аннотация

Показывается актуальность проблемы, вызванной ростом академических девиаций среди основных общностей университетов. В качестве объекта исследования выступают различные отклонения в поведении студентов и научнопедагогических работников, обнаруживающиеся в несоблюдении фундаментальных моральных и правовых норм, регулирующих отношения в системе высшего образования. Анализируются связи между академическими девиациями студенчества и научно-педагогического сообщества. Дано определение понятию «академические девиации». Характеризуются их виды и проявления. Рассматриваются формы академических девиаций, типичные как для студентов, так и для преподавателей. Наибольшее внимание уделяется трактовке академического мошенничества, имитаций в сфере науки и образования, симулякров публикационной активности, гострайтинга, практик студентосбережения и форм делинквентного поведения. Устанавливаются способы ограничения влияния девиаций на качество академических достижений.

Биография автора

Гарольд Ефимович Зборовский, Институт государственного управления и предпринимательства Уральского федерального университе-та имени первого Президента России Б. Н. Ельцина, ул. Мира, 19, 620002, г. Екатеринбург, Россия

доктор философских наук, профессор; профессор кафедры социологии и технологий государственного и муниципального управления



Литература

  1. Ambarova PA, Zborovsky GE. Imitations in higher education as a social problem. Higher Education in Russia. 2021; 30(5):88–106. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-5-88-106. Russian.
  2. Babintsev VP, Rimskiy VP. The bureaucratization of the university as an anti-intellectual process. Science. Art. Culture. 2014;4:5–17. Russian.
  3. Balatsky EV. [Formation of the «dissertation trap»]. Economics of Education. 2008;4:149–160. Russian.
  4. Volchik VV, Filonenko YuV, Averkieva ES, Shiriaev IM. Bureaucratization and adaptive behavior in the higher education. Journal of Economic Regulation. 2016;7(4):57–71. DOI: 10.17835/2078-5429.2016.7.3.057-071. Russian.
  5. Gilinsky YaI. Deviantnost’ v obshchestve postmoderna [Deviance in postmodern society]. Moscow: Aleteya; 2017. 222 p. Russian.
  6. Denisova-Schmidt E, Huber M, Leontyeva E. Do anti-corruption educational campaigns reach students? Some evidence from Russia and Ukraine. Tronina L, translator. Educational Studies Moscow. 2016;1:61–83. Russian.
  7. Dremova OV, Maloshonok NG, Terentiev EA. Seeking justice in academia: criticism and justification of student academic dishonesty. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes. 2020;4:366–394. DOI: 10.14515/monitoring.2020.4.972. Russian.
  8. Zavadskaya MA. [Academic underachievement as a sociological phenomenon: prospects of microsociological analysis]. Journal of Sociology and Social Anthropology. 2011;14(2):102–118. Russian.
  9. Zborovsky GE, Ambarova PA. Typologies of anomalies in higher education. RUDN Journal of Sociology. 2021;21(3): 497–511. DOI: 10.22363/2313-2272-2021-21-3-497-511. Russian.
  10. Kolesnikova IA. Academic gostrating as the market of imitation of scientific and educational activity. Lifelong Education: The 21st Century [Internet]. 2017 [cited 2022 August 10];2. Available from: https://readera.org/147112560. Russian.
  11. Kurbatova MV, Kagan ES. Opportunism of university lecturers as a way to adaptate the external control activities strengthening. Journal of Institutional Studies. 2016;8(3):116–136. DOI: 10.17835/2076-6297.2016.8.3.116-136. Russian.
  12. Latov JV, Klyucharyov GA. Non-formal «rules of game» in education: simulation activities, simulacra and knowledge brokers. Social Sciences and Contemporary World. 2015;2:31–42. Russian.
  13. Latova NV, Latov JV. The fraud in the studies. Social Sciences and Contemporary World. 2007;1:31–46. Russian.
  14. Denisova-Schmidt EV, Leontyeva EO. Un-teachable’ students as a social phenomenon in universities: far eastern case. Sotsiologicheskie issledovaniya. 2015;9:86–93. Russian.
  15. Osipov AM. Bureaupathology and paper pressing in the Russian education. RUDN Journal of Sociology. 2020;20(4): 953–966. DOI: 10.22363/2313-2272-2020-20-4-953-966. Russian.
  16. Radaev VV, Chirikov IS. The attitude of the students and the faculty to penalties for plagiarism. Journal University Management: Practice and Analysis. 2006;4:77–82. Russian.
  17. Seliverstova NA. Simulation of educational practices in the system of higher education. Sotsiologicheskie issledovaniya. 2020;3:71–77. DOI: 10.31857/S013216250008802-5. Russian.
  18. Shmeleva EA, Semenova TV. Academic dishonesty among college students: academic motivation vs contextual factors. Educational Studies. Moscow. 2019;3:101–129. DOI: 10.17323/1814-9545-2019-3-101-129. Russian.
  19. Babintsev VP, Serkina YaI. Simulation in higher education of Russia. Innovatika i ekspertiza: nauchnye trudy. 2019;2: 21–27. DOI: 10.35264/1996-2274-2019-2-21-27. Russian.
  20. Trubnikova E. Project 5-100: a view through the prism of the theory of institutional corruption. Mir Rossii. 2020;29(2):72–91. DOI: 10.17323/1811-038X-2020-29-2-72-91. Russian.
  21. Chirikov I, Shmeleva E, Loyalka P. The role of faculty in reducing academic dishonesty among engineering students. Studies in Higher Education. 2020;45(12):2464–2480. DOI: 10.1080/03075079.2019.1616169.
  22. Shmeleva ED. Academic dishonesty in modern universities: a review of theoretical approaches and empirical findings. Journal of Economic Sociology. 2015;16(2):55–79. Russian.
  23. Hensley LC, Kirkpatrick KM, Burgoon JM. Relation of gender, course enrollment, and grades to distinct forms of academic dishonesty. Teaching in Higher Education. 2013;18(8):895–907. DOI: 10.1080/13562517.2013.827641.
  24. Matheson A. Ghostwriting: the importance of definition and its place in contemporary drug marketing. British Medical Journal. 2016;354:i4578. DOI: 10.1136/bmj.i4578.
  25. Murdock TB, Beauchamp AS, Hinton AM. Predictors of cheating and cheating attributions: does classroom context influence cheating and blame for cheating? European Journal of Psychology of Education. 2008;23(4):477–492. DOI: 10.1007/ BF03172754.
  26. Macleod PD, Eaton SE. the paradox of faculty attitudes toward student violations of academic integrity. Journal of Academic Ethics. 2020;18(4):347–362. DOI: 10.1007/s10805-020-09363-4.
  27. Bretag T, Harper R, Burton M, Ellis C, Newton PM, Rozenberg P, et al. Contract cheating: a survey of Australian university students. Studies in Higher Education. 2019;44(1):1–20. DOI: 10.1080/03075079.2018.1462788.
  28. Denisova-Schmidt E. Corruption in higher education: global challenges and responses. Leiden: BRILL; 2020. 198 p.
  29. Chapman DW, Lindner S. Degrees of integrity: the threat of corruption in higher education. Studies in Higher Education. 2016;41(2):247–268. DOI: 10.1080/03075079.2014.927854.
  30. Thelin JR. An embarrassment of riches: admission and ambition in American higher education. Society. 2019;56(4):329–334. DOI: 10.1007/s12115-019-00376-3.
Опубликован
2022-09-07
Ключевые слова: академические девиации, студенчество, научно-педагогическое сообщество, российские учреждения высшего образования, академическое мошенничество, имитации в сфере науки и образования, гострайтинг, практики студентосбережения, симулякры публикационной активности
Поддерживающие организации Статья подготовлена при поддержке Российского фонда фундаментальных исследований (проект № 19-29-07016).
Как цитировать
Зборовский, Г. Е. (2022). Академические девиации образовательных общностей в российских университетах. Журнал Белорусского государственного университета. Социология, 3, 49-57. https://doi.org/10.33581/2521-6821-2022-3-49-57