Отношения восточных христиан со Святым престолом: Лионский собор 1274 г. и Грузия

  • Мурман Папашвили Тбилисский государственный университет им. Иванэ Джавахишвили, пр. Чавчавадзе, 1, 0179, г. Тбилиси, Грузия
  • Теа Карчава Тбилисский государственный университет им. Иванэ Джавахишвили, пр. Чавчавадзе, 1, 0179, г. Тбилиси, Грузия
  • Теа Цитланадзе Тбилисский государственный университет им. Иванэ Джавахишвили, пр. Чавчавадзе, 1, 0179, г. Тбилиси, Грузия
  • Бека Квачадзе Тбилисский государственный университет им. Иванэ Джавахишвили, пр. Чавчавадзе, 1, 0179, г. Тбилиси, Грузия

Аннотация

Исследуются вопросы взаимоотношений Грузинской православной церкви и Грузинского царства с Римской курией и папством, а также попытки грузинских царей поддерживать отношения с Европой через католические мис-сии в период монгольских и хорезмских нашествий. Отмечается, что в отличие от Византии Грузия, руководствуясь политической мотивацией, имела собственное отношение к решению Лионского собора 1274 г. относительно унии.

Биографии авторов

Мурман Папашвили, Тбилисский государственный университет им. Иванэ Джавахишвили, пр. Чавчавадзе, 1, 0179, г. Тбилиси, Грузия

доктор исторических наук; профессор кафедры исследования Средневековья гуманитарного факультета

Теа Карчава, Тбилисский государственный университет им. Иванэ Джавахишвили, пр. Чавчавадзе, 1, 0179, г. Тбилиси, Грузия

кандидат исторических наук; доцент кафедры исследования Средневековья гуманитарного факультета

Теа Цитланадзе, Тбилисский государственный университет им. Иванэ Джавахишвили, пр. Чавчавадзе, 1, 0179, г. Тбилиси, Грузия

доцент кафедры исследования Средневековья гуманитарного факультета

Бека Квачадзе, Тбилисский государственный университет им. Иванэ Джавахишвили, пр. Чавчавадзе, 1, 0179, г. Тбилиси, Грузия

аспирант кафедры исследования Средневековья гуманитарного факультета. Научный руководитель – М. Папашвили

Литература

  1. Papashvili M. The Past, Present and Future of Relationship of the Georgian Orthodox and Catholic Churches in Georgia (thoughts for consideration). Historical Verticals. 2008;14. Georgian.
  2. Metreveli E. One Manuscript of Jerusalem (an attempt of scientific description). In: Philological-Historical Researches. Part 1. Tbilisi; 2007. Georgian.
  3. Metreveli E. One More Memorial Georgian Manuscript with Memoria of the Crusaders from Jvari Monastery. In: Collection of works dedicated to the 100 th anniversary of Iv. Javakhishvili. Tbilisi; 1997. Georgian.
  4. Menabde L. Centers of Ancient Georgian Literature, II. Tbilisi; 1980. Georgian.
  5. Tsutsumia M. Crusaders Memoria in the Manuscripts of Jvari Monastery, Kartvelology 6. Tbilisi; 2010. Georgian.
  6. Mamistvalishvili E, Jeusalem St. Jvari Monastery. 2 nd edition. Tbilisi; 2014. Georgian.
  7. Mamistvalishvili E. Foreign Policy and Diplomacy of Georgia. Volume 4. Tbilisi; 2014. Georgian.
  8. Gogoladze A, Tsitlanadze T, Karchava T, Silagadze N. Georgia and The Crusade East according to Jaques de Vitry. Tbilisi; 2015. Georgian.
  9. Avalishvili Z. Since the Crusades, four historical studies. Tbilisi; 1989. Georgian.
  10. Papashvili M. Tolerance of Georgian Orthodox Church to Catholicism (XIII–XIV centuries). In: Ethnic and Religious-Confessional Relations in Georgia: the history and the present, collection 1. Tbilisi; 2013. p. 100. Georgian.
  11. Papashvili M. Relationship between Georgia and Rome. Tbilisi; 1995.
  12. Tardy L. Relations entre la Hongrie et la Géorgieau (XIII-e–XVIII-e siècles). In: Bedi Kartlisa revue de kartvelologie. Volume XXV. Paris: CNRS; 1968. French.
  13. Tamarashvili M. The History of Catholicism among Georgians. Tbilisi; 1902. Georgian.
  14. Tamarati M. L’Eglise géorgienne des origins jusqu’à nos jours. Rome: [editeur incorru]; 1910. Italian.
  15. Tamarashvili M. Georgian Church from the very Beginning up to Now. Tbilisi; 1995. Georgian.
  16. Tabagoua I. Georgia in the Archives and Libraries of Euriope (XIII–XVI centuries). Tbilisi; 1984. Georgian.
  17. Tarkhnishvili M. Letters. Tbilisi; 1994. Georgian.
  18. Janin R. Georgia. In: Mgaloblishvili M, translator. Catholic Theological Encyclopedia. Volume 6. Part 1. Tbilisi; 1996. p. 75. Georgian.
  19. Papuashvili N. The Opening for Religion (Introduction to Religion). Tbilisi; 1996. Georgian.
  20. Pataridze L. The split of 1054 and Georgia. Dialogue. 2005;1(2). Georgian.
  21. Macharashvili T. The Schism of 1054 and the Georgian Church. Tbilisi; 2003. Historical Studies. Georgian.
  22. Rapp SH. Georgian Christianity. In: Parry K, editor. The Blackwell Companion to Eastern Christianity. Chichester: Black-well Publishing; 2010.
  23. Beradze T, Sanadze M. History of Georgia. Tbilisi; 2003. Georgian.
  24. Golubovich Girolamo OFM. Biblioteca bio-bibliografia della Terra santa e dell’Oriente francescano. Tomo I. Firenze: Collegio dis Bonaventura; 1906. Italian.
  25. Fedalto G. Perchè le Crociate. Saggio interpretative. Bologna: Quarto Inferirre; 1980. Italian.
  26. Uspensky FI. Istoriya Vizantiiskoi imperii. Tom 5 [History of the Byzantine Empire. Volume 5]. Moscow: Aksionestin; 2005. Russian.
  27. Papashvili M. The Problem of Catholicism and the Union of Churches in Georgia (in the beginning of the XIII–XIV centuries). In: Relationship of Georgia with the Countries of Europe and America. Volume III. Tbilisi; 1996. Georgian.
  28. Javakhishvili I. History of Georgian Nation, Volume III. Tbilisi; 1996. Georgian.
  29. Papadakis A, Heiendorf I. Khristianskii Vostok i vozvyshenie papstva [The Christian East and the Rise of the Papacy]. Moscow: St. Vladimir’s Seminary Press; 2010. Russian.
  30. Nicol DM. The last centuries of Byzantium 1261–1453. London, New York, Melburne: Cambridge University Press; 1994.
  31. Talberg N. Istoriya khristianskoi tserkvi [History of Christian Church]. Moscow: Sretersky monastery; 2008. Russian.
  32. Nicephorus G. Istoriya yaromeev s zavoevaniya Konstantinopolya latinyanami [History of Rome since conquering Constantinople by Latins. Volume 1. Book. 5]. Riazan: Direct Media; 2004. p. 108. Russian.
  33. Suttner E. Khristianstvo Vostoka i Zapada. V poiskakh zrimogo proyavleniya edinstva [The Eastern Churches their traditions, the loss of our unity with them. And the search for recovery of communion]. Moscow: Bibleiskii bogoslovnyi institute; 1999. Russian.
  34. Katanskii A. Istoriya popytok k soedineniyu tserkvei grecheskoi i latinskoi v pervye chetyre veka po ikh razdelenii [History of the Attempts of Unifying the Greek and Latin Churches in the First Four Years before their Split]. Saint Petersburg: Tipografiya Departamenta udelov; 1868. Russian.
  35. Gregorevius F. Istoriya Rima v srednie veka [History of Rome in the Middle Ages]. Moscow: Yurait; 2008. Russian.
  36. Geanacoplos DJ. Emperor Michael Paleologues and the West, 1258–1282: a Study in Bizantine-Latin. Cambridge, Massachusets: Archon Books; 1959.
  37. Pakhimer G. Istoriya Mikhaila i Andronika Paleologov [History of Mikheil and Andronic Palaeologos]. Riazan: Aleksandia; 2004. Russian.
  38. Runciman S. Sicilian Vespers. History of the Mediterranean of the Thriteenth century. London, New York, Helbrune: Cambridge University Press; 2007.
  39. Kaukhchishvili S, translator. Georgika. Volume VII. Tbilisi; 1967. Georgian.
  40. Macharashvili G. Lion Union and Georgia. Tbilisi; 2007. Georgian.
  41. Feradze Gr. Foreign Pilgrims about Georgian Monks and Monastery in Palestine. Tbilisi; 1995. Georgian.
Опубликован
2019-02-18
Ключевые слова: уния, Вселенский собор, Лионский собор 1274 г., Римско-католическая церковь, Грузинская православная церковь
Как цитировать
Папашвили М., Карчава Т., Цитланадзе Т., Квачадзе Б. Отношения восточных христиан со Святым престолом: Лионский собор 1274 г. и Грузия // Журнал Белорусского государственного университета. История. 2019. 1. СС. 83-94.