Развитие педагогической рефлексии в процессе повышения квалификации преподавателей высшей медицинской школы

  • Инна Сергеевна Шакарова Российский университет медицины, ул. Делегатская, 20, строение 1, 127473, г. Москва, Россия; Институт стратегии развития образования Российской академии образования, ул. Макаренко, 5/16, строение 1б, 105062, г. Москва, Россия

Аннотация

Представлен анализ научных исследований, посвященных вопросам повышения квалификации преподавателей высшей медицинской школы. Рассмотрены подходы к организации этого процесса, обусловливающие формирование педагогической рефлексии. Охарактеризованы такие формы мероприятий, как мастер­классы, публичные чтения и практико­ориентированные мероприятия с решением ситуационных задач. Определено, что для педагогической рефлексии важна диалогическая форма решения ситуационных задач (кейс­технология), а также конструктивная коммуникация на профессиональные темы. Выявлено, что педагогические сообщества стимулируют развитие педагогической рефлексии и помогают более эффективно освоить образовательные программы повышения квалификации.

Биография автора

Инна Сергеевна Шакарова, Российский университет медицины, ул. Делегатская, 20, строение 1, 127473, г. Москва, Россия; Институт стратегии развития образования Российской академии образования, ул. Макаренко, 5/16, строение 1б, 105062, г. Москва, Россия

заведующий учебной частью по дополнительному профессиональному образованию кафедры ортопедической стоматологии и гнатологии Российского университета медицины, соискатель лаборатории теоретической педагогики и философии образования Института стратегии развития образования Российской академии образования

 

Литература

  1. Soemantri D, Findyartini А, Greviana N, Mustika R, Felaza E, Wahid M, Steinert Y. Deconstructing the professional identity formation of basic science teachers in medical education. Advances in Health Sciences Education [Internet]. 2023 [cited 2023 Octоber 15];28. Available from: https://link.springer.com/article/10.1007/s10459­022­10150­6. DOI: 10.1007/s10459­022­10150­6.
  2. Khaludorova LE. Reflection as a means of professional self­development of a teacher. Vestnik Altaiskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Internet]. 2023 [cited 2023 Octоber 4];2(55). Available from: https://journals­altspu.ru/vestnik/article/view/2023. Russian. DOI: 10.37386/2413­4481­2023­2­14­18.
  3. Donika AD, Eremina MV. Analysis of reflection designing the social status of the medical profession at undergraduate stage of professionalization. Online Scientific & Educational Bulletin «Zdorov'e i obrazovanie v XXI veke» [Internet]. 2023 [cited 2023 Octоber 4];18(11). Available from: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=27698653. Russian. EDN: XIDJKB.
  4. Sizikova TE, Voloshina TV, Poveshchenko AF. Review of investigations in the psychology of reflection. Pedagogical reflection. Scientific Review. Pedagogical Sciences [Internet]. 2023 [cited 2023 Octоber 4];2:89–102. Available from: https://s.science­pedagogy.ru/pdf/2016/2016_02.pdf#page=89. Russian.
  5. Zaritskaya VV. [Study of professional pedagogical reflection within the framework of mutual attendance of classes of teachers of a medical university]. In: Nechaev MP, editor. Nauka i obrazovanie: vektory razvitiya. Mezhdunarodnaya nauchnoprakticheskaya konferentsiya; 29 noyabrya 2021 g.; Blagoveshchensk, Rossiya [Science and education: vectors of development. International scientific and practical conference; 29 November 2021; Blagoveshchensk, Russia] [Internet]. 2021 [cited 2023 Octоber 4]. Available from: https://emc21.ru/wp­content/uploads/2021/12/Sbornik_Nauka­i­obrazovanie_vektory­razvitiya­1.pdf#page=98. Russian.
  6. Belyalova MA. [Thematic advanced training for a nursing manager in a medical institution]. International Journal of Applied and Fundamental Research [Internet]. 2016 [cited 2023 Octоber 4];11. Available from: https://s.applied­research.ru/pdf/2016/11­4/10604.pdf. Russian.
  7. Mouraz A, Pinto D, Torres AC. Effects of a model for multidisciplinary peer observation of teaching in teacher professional development and in nurturing a reflective school. Reflective Practice [Internet]. 2022 [cited 2023 October 15];24(1). Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14623943.2022.2130225.
  8. Steinert Y. Developing medical educators: a journey, not a destination. In: Swanwick T, Forrest K, O’Brien BC, editors. Understanding medical education: evidence, theory, and practice [Internet]. Hoboken: Wiley­Blackwell; 2018 [cited 2023 October 15]. р. 531–548. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9781119373780.ch36.
  9. Simon J, Parisi S, Wabnitz K, Simmenroth A, Schwienhorst­Stich E.­M. Ten characteristics of high­quality planetary health education. Results from a qualitative study with educators, students as educators and study deans at medical schools in Germany. Frontiers in Public Health [Internet]. 2023 [cited 2023 October 15];11. Available from: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2023.1143751/full.
  10. Dori YeJ, Herscovitz O. Case­based long­term professional development of science teachers. International Journal of Science Education [Internet]. 2005 [cited 2023 October 15];27(12). Available from: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500690500102946.
  11. van Lankveld T, Schoonenboom J, Kusurkar R, Beishuizen J, Croiset G, Volman M. Informal teacher communities enhancing the professional development of medical teachers: a qualitative study. BMC Medical Education [Internet]. 2016 [cited 2023 October 15];16. Available from: https://link.springer.com/article/10.1186/s12909­016­0632­2.
  12. Gercama A, van Lankveld T, Kleinveld J, Croiset G, Kusurkar R. Bridging the gap between CBME in theory and practice: the role of a teacher community. Perspectives on Medical Education [Internet]. 2014 [cited 2023 October 15];3. Available from: https://link.springer.com/article/10.1007/s40037­014­0147­7.
Опубликован
2024-06-07
Ключевые слова: педагогическая рефлексия, повышение квалификации, преподаватели высшей медицинской школы, мероприятия, педагогическое сообщество, профессиональная компетентность
Раздел
Методика и современные образовательные технологии