Психолого­-педагогические предпосылки практико­-ориентированного обучения математике студентов инженерных специальностей

  • Бажена Александровна Бадак Белорусский национальный технический университет, пр. Независимости, 65б, 220013, г. Минск, Беларусь
  • Наталья Владимировна Бровка Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

Аннотация

Приведены психолого­педагогические предпосылки практико­ориентированного обучения математике студентов в техническом университете, которые способствуют созданию благоприятной и увлекательной среды в образовательном процессе, развитию математических навыков и навыков критического мышления у студентов, а также установлению взаимосвязей между универсальными и базовыми профессиональными компетенциями в будущей деятельности инженера.

Биографии авторов

Бажена Александровна Бадак, Белорусский национальный технический университет, пр. Независимости, 65б, 220013, г. Минск, Беларусь

заместитель декана факультета информационных технологий и робототехники, старший преподаватель кафедры высшей математики факультета информационных технологий и робототехники

 

Наталья Владимировна Бровка , Белорусский государственный университет, пр. Независимости, 4, 220030, г. Минск, Беларусь

доктор педагогических наук, кандидат физико­математических наук, профессор; заведующий кафедрой теории функций механико­математического факультета

Литература

1. Brovka NV. On knowledge engineering and training of students of mechanical and mathematical specialties. University Pedagogical Journal. 2022;1:3–8. Russian. EDN: UMDIPX.
2. Kanashevich TN. Technological aspects of pedagogical management of the effectiveness of student learning activities. University Pedagogical Journal. 2022;1:15–24. Russian. EDN: ZLPKWA.
3. Sigov AS, Sidorin VV. Requirements applied to engineers in view of modern industrialization and the ways of their fulfillment. Engineering Education. 2012;10:80–91. Russian. EDN: RUKTZN.
4. Fugelova TA. [Modern models of training a professional mobile specialist]. Engineering Education. 2017;21:212–219. Russian. EDN: ZGFZDZ.
5. Zagitova LR. Matematicheskaya podgotovka budushchikh inzhenerov v vuzakh neftyanogo profilya na osnove kompetentnostnogo podkhoda [Mathematical training of future engineers in petroleum universities based on a competence­based approach] [dissertation]. Kazan: Institute of Education, Psychology and Sociology; 2013. 239 p. Russian.
6. Mechik SV. Professionalʼnaya orientatsiya budushchikh inzenerov neftepererabatyvayushchei promyshlennosti v protsesse obucheniya matematike [Professional orientation of future engineers of the oil refining industry in the process of teaching mathematics] [dissertation]. Yekaterinburg: Ural State Pedagogical University; 2019. 178 p. Russian.
7. Veledinskaya SB, Dorofeeva MYu. [Mixed learning: secrets of effectiveness]. Higher Education Today. 2014;8:8–13. Russian. EDN: SNTTIR.
8. Baeva IA, Miklyaeva AV, Pezhemskaya JuS, Khoroshikh VV. Features of adaptation of indigenous students of the Russian North, Siberia and the Far East to the college educational environment. Social Psychology and Society. 2023;14(3):136–153. Russian. DOI: 10.17759/sps.2023140309.
9. Hadamard J. Issledovanie psikhologii protsessa izobreteniya v oblasti matematiki [A study of the psychology of the invention process in the field of mathematics]. Shatalov MA, Shatalova OP, translators. Moscow: Moscow Center for Continuous Mathematical Education; 2001. 128 p. Russian.
10. Kaplunovich IYa, Verzilova NI. [Taking into account individual peculiarities of thinking when teaching students to solve mathematical problems]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. 2003;4:74–80. Russian.
11. Badak BA, Brovka NV. About the principles of practice­oriented teaching mathematics to students of a technical university. THEORIA: Journal of Educational Studies [Internet]. 2023 [cited 2024 January 11];4(2). Available from: https://zenodo.org/records/10544751. Russian.
12. Kallia M, van Borkulo SP, Drijvers P, Barendsen E, Tolboom J. Characterising computational thinking in mathematics education: a literature informed Delphi study. Research in Mathematics Education. 2020;3:159–187. DOI: 10.1080/14794802.2020.1852104.24.
13. Rusmini R, Rizky Mazaly Muhammad. The influence of cognitive conflict strategies on students’ mastery of computational thinking­based mathematical concepts. Jurnal Scientia. 2023;12(3):3169–3177.
14. Shaw A, Lawler BR, Crombie W, McKlin T, Richards T. Сomputational thinking and the algebra project. Prometeica – Revista de Filosofia y Ciencias [Internet]. 2023 [cited 2024 January 11];27. Available from: https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15348.
15. Badak BA, Brovka NV. About the features of computer­pedagogical support in practice­oriented mathematical training of technical university students. Didactics of Mathematics: Problems and Investigations. 2023;4:37–47. Russian. EDN: DXRFBK.
16. Badak BA, Dolgopolova OB. The use of «coaching» technology in the educational process of modern higher education. THEORIA: Pedagogy, Economics, Law. 2022;3(4):14–22. Russian. EDN: FPJFAE.
17. Badak BA, Brovka NV. On the formation of learning motivation in students of a technical university in the process of studying mathematics. In: Bunin Yelets State University. Fundamental’nye problemy obucheniya matematike, informatike i informatizatsii obrazovaniya. Sbornik tezisov dokladov Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii; 29 sentyabrya – 1 oktyabrya 2023 g.; Elets, Rossiya [Fundamental problems of teaching mathematics, computer science and informatisation of education. Collection of abstracts of reports of the International scientific and practical conference; 2023 September 29 – October 1; Yelets, Russia]. Yelets: Bunin Yelets State University; 2023. p. 42–46. Russian.
Опубликован
2024-06-07
Ключевые слова: инженерное образование, компьютерное мышление, математическое моделирование, когнитивные технологии, мотивация к обучению
Раздел
Методика и современные образовательные технологии