Тактики эмоциональной привлекательности, убеждающего и креативного языка в реализации рекламных стратегий на примере Беларуси, Египта и Великобритании

  • Антониус Самир Мунир Витебский государственный университет им. П. М. Машерова, пр. Московский, 33, 210038, г. Витебск, Беларусь

Аннотация

Рассмотрено значение использования тактик эмоциональной привлекательности, убеждающего и креативного языка для эффективной реализации рекламных стратегий, применяемых в трех разных странах с тремя различными культурами. Доказано, что реклама, в которой используется тактика убеждения, способна положительно влиять на потребителей и повышать запоминаемость товара. Кроме того, важно учитывать, что в разных культурах эти тактики могут восприниматься неодинаково. Выявлено, что реклама использует тактику убеждения для изменения отношения и поведения потребителей. Установлено, что эмоциональные призывы провоцируют у потребителей сильные переживания, такие как счастье или печаль. Сделано заключение о том, что использование изобретательных языковых тактик в рекламе является решающим фактором в определении ее эффективности и запоминаемости. Важно понимать, что целевая аудитория, рекламируемый товар или услуга, лингвистический и культурный контекст могут влиять на результат применения этих стратегий.

Биография автора

Антониус Самир Мунир, Витебский государственный университет им. П. М. Машерова, пр. Московский, 33, 210038, г. Витебск, Беларусь

аспирант кафедры германской филологии факультета гуманитарных и языковых коммуникаций. Научный руководитель – доктор педагогических наук, профессор С. В. Николаенко

 

Литература

  1. Kim C, Jeon HG, Lee KC. Discovering the role of emotional and rational appeals and hidden heterogeneity of consumers in advertising copies for sustainable marketing. Sustainability. 2020;12:51–89. DOI: 10.3390/su12125189.
  2. Chirig A, Bouziane K, Zakhir M. Emotional advertising in Morocco during the COVID-19 pandemic: a semiotic analysis. Social Sciences Information. 2023;62(2):184 –202. DOI: 10.1177/05390184231180377.
  3. Mounir AS. An overview of the functions and role of advertising as a communication tool in Belarus, Egypt, and the UK. World Journal of Social Science Research. 2023;10:[29]. DOI: 10.22158/wjssr.v10n2p29.
  4. Boyland EJ, Harrold JA, Kirkham TC, Halford JC. Persuasive techniques used in television advertisements to market foods to UK children. Appetite. 2012;58(2):658 – 664. DOI: 10.1016/j.appet.2011.11.017.
  5. Bolatito O. Linkage between persuasion principles and advertising. New Media and Mass Communication. 2012;8:7–11.
  6. Romanova ID, Smirnova IV. Persuasive techniques in advertising. Training Language and Culture. 2019;3(2):55–70. DOI: 10.29366/2019tlc.3.2.4.
  7. Braca A, Dondio P. Developing persuasive systems for marketing: the interplay of persuasion techniques, customer traits and persuasive message design. Italian Journal of Marketing. 2023;2023:369–412. DOI: 10.1007/s43039-023-00077-0.
  8. Lewinski P, Fransen ML, Tan ES. Embodied resistance to persuasion in advertising. Frontiers in Psychology. 2016;7:[12]. DOI: 10.3389/fpsyg.2016.01202.
  9. Morady MM, Esmaeilpour F. Persuasive language in ELT-related ads on social media. Journal of Psycholinguistic Research. 2023;52(4);1263–1288. DOI: 10.1007/s10936-023-09942-7.
  10. Koteyko I. The language of press advertising in the UK: a multi-dimensional study. Journal of English Linguistics. 2015; 43(4):259–283. DOI: 10.1177/0075424215605566.
  11. Anggraeni A, Binsardi A, Ekwulugo F. Cross-cultural analysis of the UK advertising content from non-UK perspectives. Innovative Marketing. 2011;7(4):93–107.
  12. García-Yeste MÁ. The language of graphic advertising in the UK. ITL – International Journal of Applied Linguistics. 2011; 162:36 –62. DOI: 10.1075/itl.162.03gar.
  13. Xie W, Damiano A, Jong CH. Emotional appeals and social support in organisational YouTube videos during COVID-19. Telematics and Informatics Reports. 2022;8:2–11. DOI: 10.1016/j.teler.2022.100028.
  14. Otamendi FJ, Sutil MDL. The emotional effectiveness of advertisement. Frontiers in Psychology. 2020;11:[12]. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.02088.
  15. Sandoval PS, García-Madariaga J. Impact of emotional appeal on non‐profit advertising: a neurophysiological analysis. Journal of Consumer Behaviour. 2024;23:203–217. DOI: 10.1002/cb.2168.
  16. Mensa M, Vargas-Bianchi L. Nurtured and sorrowful: positive and negative emotional appeals in COVID-19 themed brand communications. Communication & Society. 2020;36(1):167–184. DOI: 10.15581/003.36.1.167-184.
  17. Malyuga EN, Alenicheva E. The language game: specifics of functioning in English advertising texts. Modern Linguistic and Methodical-and-Didactic Researches. 2022;4:64–72.
  18. Yang Chen. The features and translation strategies of English advertising slogan. Sino-US English teaching. 2014:10(5):383 – 391.
  19. Khedri M, Hasan E, Kritsis K. Rhetorical structure and persuasive features of advertising: an intercultural analysis of English and Arabic online advertisements. Russian Journal of Linguistics. 2022;26(3):596 – 624. DOI: 10.22363/2687-0088-24591.
  20. Kuzio AM. Persuasive communication in social media advertising: a case study of Polish and English. Journal of Language, Literature and Culture. 2015;2(3):39 –47.
  21. Tsupikova O, Avramenko A. Language means of medical advertising discourse. Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University. Philological Sciences. 2023;1:146–154.
  22. Malyuga EN, Alenicheva E. The language game: specifics of functioning in English advertising texts. Modern Linguistic and Methodical-and-Didactic Researches. 2022;2:17–24.
  23. Sinitsyn A. V. Cognitive-pragmatic status of Anglicisms in the advertising discourse of the modern French language. Moscow: [s. n.]; 2014. 160 p.
  24. Malyuga EN, Tomalin B. Key creative features of syntactic design in English-language advertising discourse. International Journal of English Linguistics. 2020;10(5):145–155.
  25. Kovalchuk V, Akkurt V. Representation of the strategy of persuasion in the translation of English advertising texts of the beauty industry into the Ukrainian language. Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinsky. Linguistic Sciences. 2020;31:218–231.
  26. Elsayeh Y. Investigating the effectiveness of applying mobile advergames in tourism marketing – an exploratory study about Egypt. International Journal of Research in Tourism and Hospitality. 2020;6(2):21–32. DOI: 10.20431/2455-0043.0602003.
  27. Rozendaal E, Buijzen M, Valkenburg PM. Children’s understanding of advertisers’ persuasive tactics. International Journal of Advertising. 2011;30:329–350.
  28. Movchan D, Zakharchenko AI. Means of verbal influence in advertising (on the material of English-language movie posters). Philological Treatises. 2021;13(2):52–61.
Опубликован
2024-02-21
Ключевые слова: тактика эмоциональной привлекательности, тактика креативного языка, тактика убеждающего языка, рекламная коммуникация, речевой акт
Как цитировать
Мунир А. С. Тактики эмоциональной привлекательности, убеждающего и креативного языка в реализации рекламных стратегий на примере Беларуси, Египта и Великобритании // Журнал Белорусского государственного университета. Филология. 2024. 1. СС. 61-69.