Lakes in toponymic prose of Belarusians: plots, motifs and cultural landscape

  • Tatsiana V. Valodzina Center for the Belarusian Culture, Language and Literature Research, National Academy of Sciences of Belarus, 1 Surganava Street, 2 building, Minsk 220072, Belarus

Abstract

The author of the article examines the toponymic prose associated with lakes as culturally marked elements of sacred topography, in its correlation with the actual ritual practice and worldview of Belarusians. Toponymic lore and legends are shown as informative texts that reflect the relationship between traditional communities, wildlife, and the supernatural dimension of cultural landscapes. Special attention is paid to the church sinks underground motif. The etiological motif of the appearance of the lake after the beggar’s visit fits into many legends about the travelling God, the test of which initiates several social attitudes in a person, thus bringing the corpus of such texts closer to folk-biblical legends.

Author Biography

Tatsiana V. Valodzina, Center for the Belarusian Culture, Language and Literature Research, National Academy of Sciences of Belarus, 1 Surganava Street, 2 building, Minsk 220072, Belarus

doctor of science (philology), full professor; head of the department of folkloristics and culture of Slavic peoples

References

  1. Valk Ü, Sävborg D. Place-lore, liminal storyworld and ontology of the supernatural. An introduction. In: Valk Ü, Sävborg D, editors. Storied and supernatural places. Studies in spatial and social dimensions of folklore and sagas. Helsinki: Finnish Literature Society SKS; 2018. p. 7–24.
  2. Лобач УА. Міф. Прастора. Чалавек. Традыцыйны культурны ландшафт беларусаў у семіятычнай перспектыве. Мінск: Тэхналогія; 2013. 511 с.
  3. Штырков СА. Предания об иноземном нашествии: крестьянский нарратив и мифология ландшафта (на материалах северо-восточной Новгородчины). Санкт-Петербург: Наука; 2012. 228 с.
  4. Липатова АП. «Это не побасенка, а правда»: к вопросу о достоверности легенды. Фольклор: структура, типология, семиотика. 2020;3:28–65. DOI: 10.28995/2658-5294-2020-3-3-28-65.
  5. Грынблат МЯ, Гурскі АI, складальнікі. Легенды і паданні. Мінск: Навука i тэхніка; 1983. 544 с.
  6. Лобач У, укладальнік. Полацкі этнаграфічны зборнік. Выпуск 2, Народная проза беларусаў Падзвіння. Частка 1. Наваполацк: Полацкі дзяржаўны ўніверсітэт; 2011. 292 с.
  7. Казлоўскі РК, складальнік. Беларускі фальклор Гродзеншчыны. Народны эпас. Замовы. Варажба. Гродна: Гродзенскі дзяржаўны ўніверсітэт імя Янкі Купалы; 2007. 208 с.
  8. Березович ЕЛ. Русская топонимия в этнолингвистическом аспекте. Мифопоэтический образ пространства. Москва: КомКнига; 2010. 235 с.
  9. Anttonen V. Religious studies as landscape studies: perceptual strategies and environmental preferences in religion and mythology. In: Kovacs A, Cox JL, editors. New trends and recurring issues in the study of religion. Budapest: L’Harmattan; 2014. p. 113–132.
  10. Дзісько НА, рэдактар. Блакітная кніга Беларусі. Мінск: БелЭн; 1994. 415 с.
  11. Панченко АА. Исследования в области народного православия. Деревенские святыни Северо-Западной России. СанктПетербург: Алетейя; 1998. 298 с.
  12. Юрчук ЛА, Казаков ИВ. Псковские фольклорные легенды о «провалищах». Вестник Северного (Арктического) федерального университета имени М. В. Ломоносова. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2017;2:137–145. DOI: 10.17238/issn2227-6564.2017.2.137.
  13. Udziela S. O zapadłych miastach, kościołach, dzwonach i karczmach. Lud. 1900;6:1–16.
  14. Wróblewska V. Zatopione karczmy, zapadłe kościoły. Wyobrażenia katastrof w polskich opowieściach ludowych z XIX i początku XX wiekuj. W: Morzyńska-Wrzosek B, Mazur D, redaktorzy. Przestrzeń w kulturze współczesnej. Tom 3, Podziemia. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego; 2018. s. 495–511.
  15. Laime S. The place valence approach in folk narrative research: the «Church sinks underground» motif in Latvian folklore. In: Ülo Valk В, Sävborg D, editors. Storied and supernatural places. Studies in spatial and social dimensions of folklore and sagas. Helsinki: Finnish Literature Society SKS; 2018. p. 80–92.
  16. Савоськина ТА. Образ Лотовой жены в жанрах «вторичной» литературы. В: Есаулов ИА, Кондратьев БС, Кошелев ВА, Кудряшов ИВ, редакторы. Православие и русская литература. Сборник научных статей. Арзамас: Арзамасский филиал ННГУ; 2019. с. 91–101.
  17. Фрейденберг ОМ. Миф и литература древности. Москва: Наука; 1978. 608 с.
  18. Назиров РГ. Запрет оглядываться (к происхождению фольклорного мотива). В: Акимова ТМ, редактор. Фольклор народов РСФСР. Межэтнические фольклорные связи. Уфа: Башкирский университет; 1987. с. 31–38.
  19. Внуковіч Ю. Народная культура Віленшчыны ў палявых запісах пачатку ХХІ стагоддзя. Беларускі фальклор. Матэрыялы і даследаванні. 2014;1:387– 442.
  20. Oring E. Legendry and the rhetoric of truth. Journal of American Folklore. 2008;121:127–166.
  21. Degh L, Vasonyi A. Does the word «dog» bite? Ostensive action: a means of legend telling. Journal of Folklore Research. 1983;20(1):5–34.
Published
2025-02-19
Keywords: Belarusian folklore, toponymic prose, legends and lores, the motif of the sunken temple, sacred geography, cultural landscape
Supporting Agencies The research was conducted as a part of the project of Belarusian Republican Foundation for Fundamental Research «Toponymic folk prose in the system of ethnocultural heritage of Belarusians: historical memory, genre composition, plots and images» (No. G23IP-031).
How to Cite
Valodzina T. V. Lakes in toponymic prose of Belarusians: plots, motifs and cultural landscape // Journal of the Belarusian State University. Philology. 2025. 1. PP. 103-115.