Особенности личности и социального взаимодействия белорусских студентов
Аннотация
Представлен анализ современных исследований, посвященных развитию личности и социального взаимодействия белорусских студентов. Рассматриваются система ценностей, жизненные стратегии, мотивация учебной деятельности и ее динамика в процессе обучения в вузе, профессиональное самосознание юношей и девушек, осмысленность ими жизни, возрастная специфика их межличностных отношений и взаимодействия. Обосновывается необходимость учета личностных и социальных особенностей в педагогическом и психологическом сопровождении студентов. Предлагается стратегия проектирования учебных занятий со студентами с учетом возрастной специфики взаимодействия со сверстниками, нацеленная на развитие осознания, умения удерживать и изменять собственную смысловую позицию с учетом позиций других людей посредством работы с символическими формами.
Литература
- Rotman DG, Postalovskij AV, Rasol’ko ID. Trends in the value consciousness of student youth of the Republic of Belarus. Adukacyja i vyhavanne. 2013;11:3–13. Russian.
- Egorov AG, Suhova EE. [Transformation of sense-forming dominants of value orientations of Russian and Belarusian students]. In: Prishchepa IM, editor. Tsennostnye orientatsii i istoricheskoe soznanie naseleniya belorussko-rossiiskogo prigranich’ya. Materialy mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi zaochnoi konferentsii; 2 fevralya 2017 g.; Vitebsk, Belarus’ [Value orientations and historical consciousness of the Belarusian – Russian population of the borderlands. Proceeding of the International scientific and practical conference; 2017 February 2; Vitebsk, Belarus]. Vitebsk: Vitebsk State University named after P. M. Masherov; 2017. p. 72–74. Russian.
- Brigadin PI, Levickaya IV, editors. Tsennostnye orientatsii belorusskogo studenchestva: sravnitel’nyi sotsiologicheskii analiz (1998–2009 gg.) [Value orientations of Belarusian students: a comparative sociological analysis (1998–2009)]. Minsk: State Institute of Management and Social Technologies, Belarusian State University; 2010. 207 p. Russian.
- Klyshevich NYu, Ablekovskaya ON. [Academic performance of students with various personality profiles]. In: Legchilin AA, Belyaeva EV, editors. Nauchno-metodicheskaya sostavlyayushchaya prepodavaniya gumanitarnykh distsiplin v usloviyakh sokrashcheniya srokov obucheniya studentov v vuzakh. Materialy XI nauchno-metodicheskoi konferentsii; 26 marta 2014 g.; Minsk, Belarus’. [The scientific and methodological component of the teaching of the humanities in the context of reducing the time to study for students at universities. Proceedings of the 11th scientific and methodological conference; 2014 March 26; Minsk, Belarus]. Minsk: Belarusian State University; 2014: 28–30. Russian.
- Rifickaya II, Pilipenko EV. [Motivation of student learning activities]. In: Shimov VN, editor. Ekonomicheskii rost Respubliki Belarus’: globalizatsiya, innovatsionnost’, ustoichivost’. Materialy XI Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii; 17 maya 2018 g.; Minsk, Belarus’ [The economic growth of the Republic of Belarus: globalization, innovation, sustainability. Proceedings of the 11th International Scientific and Practical Conference, Minsk, 2018 May 17]. Minsk: Belarusian State Economic University; 2018. p. 397–398. Russian.
- Muzychenko AV, Antashkevich EG. [Motivational-semantic sphere of personality and methods of coping behavior of poorly performing students]. In: Popova OS, editor. Psikhologicheskoe soprovozhdenie obrazovatel’nogo protsessa. Vypusk 8, chast’ 2 [Psychological support of the educational process. Volume 8, part 2]. Minsk: Republican Institute of Professional Education; 2018. p. 104–113. Russian.
- Galuzo PR. [Motivation for achievement and conscious regulation of student learning activities]. In: Dauksha LM, Rakickaya AV, editors. Aktual’nye problemy professional’nogo razvitiya lichnosti. Grodno: Janka Kupala State University of Grodno; 2016. p. 79–85. Russian.
- Gordeeva TO. Motivatsiya uchebnoi deyatel’nosti shkol’nikov i studentov: struktura, mekhanizmy, usloviya razvitiya [Motivation of learning activities of schoolchildren and students: structure, mechanisms, development conditions] [dissertation]. Moscow: Lomonosov Moscow State University; 2013. 444 p. Russian.
- Larionova NO. [The relationship between the characteristics of subjectivity and the level of learning activity of students of higher education institutions]. In: Dauksha LM, Rakickaya AV, editors. Aktual’nye problemy professional’nogo razvitiya lichnosti [Actual problems of professional development of personality]. Grodno: Yanka Kupala State University of Grodno; 2016. p. 198–205. Russian.
- Olifirovich NI, Kopteva SI, Ulasevich TV. Formirovanie sotsial’noi identichnosti studencheskoi molodezhi [The formation of social identity of students]. Minsk: Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank; 2008. 107 p. Russian.
- Muzychenko AV. Professional’noe samosoznanie budushchikh psihologov [Professional identity of future psychologists]. Minsk: Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank; 2003. 77 p. Russian.
- Belanovskaya OV. [The future in the time interval of students]. Vestnik Minskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta. Seriya 2. Pedagogika. Psikhologiya. Metodika prepodavaniya inostrannykh yazykov. 2013;2:32–41. Russian.
- Ksionda OG. A contemporary Belarusian student: life values, plans, strategies. Filosofiya i sotsial’nye nauki. 2016;3:89–93. Russian.
- Volchenkov VS. Perezhivanie smysla zhizni kak kriterii lichnostnoi zrelosti v rannei vzroslosti [Experiencing the meaning of life as a criterion of personality maturity in early adulthood] [dissertation abstract]. Minsk: Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank; 2017. 30 p. Russian.
- Domasevich IV. Formirovanie liderov obshchestvennogo mneniya v srede studencheskoj molodezhi [Formation of leaders of public opinion among students] [dissertation abstract]. Minsk: Belarusian State University; 2017. 29 p. Russian.
- Kazanovich EYu. Formirovanie strategii sotrudnichestva u studentov uchrezhdenij vysshego obrazovaniya pri razreshenii pedagogicheskikh konfliktov [Formation of a cooperation strategy among students of higher education institutions in the resolution of pedagogical conflicts] [dissertation abstract]. Minsk: Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank; 2017. 26 p. Russian.
- Polyakov AM. Exploring the development of the symbolic function of consciousness: a technique. Cultural Historical Psychology. 2016;2:59–68. Russian.
- Polyakov AM. Razvitie simvolicheskoi funktsii soznaniya v sub’ekt-sub’ektnom vzaimodeistvii u shkol’nikov s zaderzhkoi psikhicheskogo razvitiya [The development of the symbolic function of consciousness in the subject-subject interaction in students with learning disabilities] [dissertation abstract]. Minsk: Belarusian State University; 2018. 49 p. Russian.
Copyright (c) 2020 Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.
Авторы, публикующиеся в данном журнале, соглашаются со следующим:
- Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution-NonCommercial. 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договоренности, касающиеся неэксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге) со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.
- Авторы имеют право размещать их работу в интернете (например, в институтском хранилище или на персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу. (См. The Effect of Open Access).