Личностные факторы прокрастинации у учителей средних школ в различные периоды педагогической деятельности

  • Анастасия Чеславовна Вырвич Полоцкий государственный университет им. Евфросинии Полоцкой, ул. Блохина, 29, 211440, г. Новополоцк, Беларусь
  • Ирина Николаевна Андреева Полоцкий государственный университет им. Евфросинии Полоцкой, ул. Блохина, 29, 211440, г. Новополоцк, Беларусь

Аннотация

Представлены результаты исследования личностных факторов прокрастинации у учителей средних школ в различные периоды педагогической деятельности. В качестве указанных факторов рассматривались синдром эмоционального выгорания, мотивация и смысложизненные ориентации. Установлено, что для каждого периода педагогической деятельности свойственна собственная комбинация личностных факторов прокрастинации. Не обнаружено совместного влияния личностных факторов на уровень прокрастинации у учителей, переживающих педагогический кризис, и сформировавшихся учителей.

Биографии авторов

Анастасия Чеславовна Вырвич, Полоцкий государственный университет им. Евфросинии Полоцкой, ул. Блохина, 29, 211440, г. Новополоцк, Беларусь

преподаватель-стажер кафедры технологии и методики преподавания гуманитарного факультета

Ирина Николаевна Андреева, Полоцкий государственный университет им. Евфросинии Полоцкой, ул. Блохина, 29, 211440, г. Новополоцк, Беларусь

доктор психологических наук, профессор; профессор кафедры технологии и методики преподавания гуманитарного факультета

Литература

  1. Pozdniak SV. Fenomen akademicheskoi prokrastinatsii: problemy i perspektivy [Phenomenon of academic procrastination: problems and prospects]. Minsk: Asar; 2017. 85 р. Russian.
  2. Sedova IV, Kudinov SI, Kudinov SS. The role of responsibility in emotional burnout of teachers at the initial stage of professionalization. Bulletin of Russian People’s Friendship University. 2016;1:26–41. Russian.
  3. Lay CH. At last, my research article on procrastination. Journal of Research in Personality. 1986;20(4):474–495.
  4. Varvaricheva YаI. The procrastination phenomenon: problems and prospects for research. Voprosy psychologii. 2010;3:121–131. Russian.
  5. Dorodeiko AV. The relationship between the level of procrastination and the success of professional self-determination. In: Dudko ES, Ermolkina ML, Mitsenko IA, Panferova EYu, Parnyugina AK, Sofln AB, compilers. Scientific and practical conference of students dedicated to the 125th anniversary of the birth of L. S. Makarenko; 2013 March 22; Saint Petersburg, Russia [Internet] . 2013 [cited 2013 March 22]. Available from: http://sno.nekrasovspb.ru/publ.php?event=3&id=210. Russian.
  6. Kovylin VS. [Theoretical bases of procrastination phenomenon study]. Personality in a changing world: health, adaptation, development. 2013;2;22–41. Russian.
  7. Pollack S, Herres J. Prior day negative affect influences current day procrastination: a lagged daily diary analysis. Anxiety, Stress, Coping. 2020;33(2):165–175.
  8. Ilyin E.P. Rabota i lichnost’. Trudogolizm, perfektsionizm, len’ [Work and personality. Trudogolism, perfectionism, laziness]. Saint Petersburg: Piter; 2011. 253 р. Russian.
  9. Bogdan NN, Mogilyovkin EA. Motivation and demotivation professional work of university personnel (by the example of Far Eastern Federal district higher schools). Universitetskoe upravlenie: praktika i analiz. 2004;3:89–97. Russian.
  10. Chevrenidi AA. Review of researchers of a phenomenon of procrastination in historical retrospective. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A. S. Pushkina. 2016;4(part 1):16–25. Russian.
  11. Smorkalova TL, Povalkovich TG, Yavorsky AA. Connection between the manifested degree of procrastination and sense of life orientations among young men and women. Chelovecheskii capital. 2017;7:97–99. Russian.
  12. Boiko VV. Psikhoenergetika [Psychoenergetics]. Saint Petersburg: Piter; 2008. 416 р. Russian.
  13. Gorbushina, A.V. Systemogenetic analysis of motivation of professional activity of teachers depending on the work experience. Yaroslavl pedagogical bulletin. 2018;4:26–37. Russian.
  14. Tyulyakova SA. Tekhnologiya raboty psikhologa s uchitelem [Technology of work of the psychologist with the teacher]. Moscow: Prosveshchenie; 2000. 245 р. Russian.
  15. Vindeker O, Ostanina MV. The formal and substantive analysis of the C. H. Lay’s overall procrastination scale (on the student sample example). Actual Problems of Psychological Knowledge: Theoretical and Practical Problems of Psychology. 2014;1:106–115. Russian.
  16. Ozhiganova EM. Straus Howe generational theory. Opportunities of practical application. Business Education in the Knowledge Economy. 2015;1:1–4. Russian.
  17. Groza IV. [Influence of age and seniority of a teacher on emotional burnout]. Modern High Technologies. 2009;10:63–54. Russian.
  18. Malkina-Pykh IG. Vozrastnye krizisy vzroslosti [Age crises of adulthood]. Moscow: Eksmo; 2005. 416 р. Russian.
Опубликован
2023-01-23
Ключевые слова: прокрастинация, синдром эмоционального выгорания, мотивация и смысложизненные ориентации
Как цитировать
Вырвич, А. Ч., & Андреева, И. Н. (2023). Личностные факторы прокрастинации у учителей средних школ в различные периоды педагогической деятельности. Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология, 1, 106-116. Доступно по https://journals.bsu.by/index.php/philosophy/article/view/4934