Monetary behaviour of students from different countries
Abstract
It is pointed out that modern students face a variety of financial challenges that have a significant impact on them and shape their monetary behaviour. It is noted that the concept «monetary behaviour» refers to a set of actions and decisions related to the management of personal funds (budget planning, savings and investment, use of credit, etc.), as well as attitudes towards money. Financial actions of young people from different countries, in particular from China, Russia and Belarus, are compared. It is revealed that differences in the money habits of student representatives are due to social and economic conditions, digitalisation, cultural traditions and their level of financial literacy. Ways to improve the monetary behaviour of young people are outlined.
References
- Попова НВ, Пономарев АВ, Осипчукова ЕВ. Экономическое поведение молодежи: региональный аспект. Центр инновационных технологий и социальной экспертизы. 2023;1:175–190. DOI: 10.15350/2409-7616.2023.1.15.
- Поликарпов ВА. Прикладное исследование монетарных стратегий экономического поведения студентов. Научные труды Республиканского института высшей школы. Исторические и психологопедагогические науки. 2022;3:279–283.
- Мирошниченко МА. Цифровая трансформация: российские приоритеты формирования цифровой экономики. Краснодар: Кубанский государственный университет; 2021. 224 с.
- Рогачев ДЮ. Особенности финансового поведения студенческой молодежи. Народонаселение. 2021;2:41–52. DOI: 10.91181/population.2021.24.2.4.
- Король КН. Кредитное поведение современной молодежи России. Вестник Саратовского государственного социальноэкономического университета. 2018;1:144–146.
- Goulart M, da Costa Jr, Paraboni A, Luna M. Can personality traits influence Brazilian university students’ financial literacy? Review of Behavioral Finance. 2023;3:410–426.
- Klumps T, Saldago J. Financial literacy and financial behaviors of college students in the United States. American Journal of Education. 2019;2:140–155.
- Xiao Ch, Liu D. Financial behavior and well-being of Chinese college students. China Economic Review. 2021;3:89–102.
- Tali S, Hakkinen M. Cross-cultural financial behavior of college students: a comparative study between Finland and South Korea. International Journal of Consumer Studies. 2020;1:38–49.
- Гаврилик ОН. Монетарное мышление населения Республики Беларусь. Журнал Белорусского государственного университета. Социология. 2017;2:95–102.
- Еремушкина СВ. Необходимость и практика построения системы повышения финансовой грамотности населения в Республике Беларусь. В: Государственный институт управления и социальных технологий БГУ. Инновационное развитие экономики: предпринимательство, образование, наука. Минск: Государственный институт управления и социальных технологий БГУ; 2013. с. 192–195.
- Фофанова ГА. Отношение к деньгам школьников и студентов. София: электронный научнопросветительский журнал. 2017;1:20–26.
- Сергейчик СИ, Сергейчик МС, Максимова АА. Мировой опыт реализации проектов в области финансового образования и повышения финансовой грамотности населения. Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015;5:35–41.
- Бойко М, Хватик Ю. Обучение финансовой грамотности: реалии и перспективы для Беларуси.Адукатар. 2011;2:6–11.
- Montalto CP, Phillips EL, McDaniel A, Baker AR. College student financial wellness: student loans and beyond. Journal of Family and Economic Issues. 2019;1:3–21.
- Ramalho TB, Forte D. Financial literacy in Brazil: do knowledge and self-confidence relate with behavior? RAUSP Management Journal. 2019;1:77–95. DOI: 10.1108/RAUSP-04-2018-0008.
- Артемьева Н. Повышение финансовой грамотности населения для снижения рисков устойчивости финансового сектора. Банковский вестник. 2020;11:18–26.
- Гагарина МА, Неврюев АН. Особенности отношения к денежному долгу у студентов и экономическое поведение в вузе. Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020;4:70–75. DOI: 10.26140/anip-2020-0904-0013.
- Андрущак ГВ. Теория образовательных кредитов. Вопросы образования. 2006;1:215–232.
- Ильиных ЮМ. Роль университетов в повышении финансовой грамотности молодежи. В: Сулейменова ЖБ, Лазуткина ЮС, Жигулина АО, редакторы. Основные проблемы и направления воспитательной работы в современном вузе. Материалы II Международной научнопрактической конференции по воспитательной работе, посвященной 75летию Алтайского государственного технического университета имени И. И. Ползунова; 1 января – 31 декабря 2017 г.; Барнаул, Россия. Барнаул: Издательство Алтайского государственного технического университета имени И. И. Ползунова; 2017. c. 55–57.
- Breitbach E, Walstad WB. Financial literacy and financial behavior among young adults in the United States. In: Wuttke E, Seifried J, Schumann S, editors. Economic competence and financial literacy of young adults: status and challenges. United Kingdom: Verlag Barbara Budrich; 2016. p. 81–98. DOI: 10.2307/j.ctvbkk29d.7.
- Bartholomae S, Fox JJ. A decade review of research on college student financial behavior and well-being. Journal of Family and Economic Issues. 2021;1:154–177.
- Rothstein J, Rouse CE. Constrained after college: student loans and early-career occupational choices. Journal of Public Economics. 2011;1–2:149–163. DOI: 10.1016/j.jpubeco.2010.09.015.
- Чуканов ЕВ. Особенности монетарных установок молодежи. В: Донецкий национальный университет. Донецкие чтения 2019: образование, наука, инновации, культура и вызовы современности. Материалы IV Международной научной конференции; 31 октября 2019 г; Донецк, ДНР. Том 5. Донецк: Донецкий национальный университет; 2019. с. 379–382.
- Шперлинь АВ, Плотников СГ, Майбородина НВ. Психологический анализ взаимосвязи монетарных установок и стратегий финансового поведения личности. Профессиональное образование в современном мире. 2020;4:4369–4378. DOI: 10.20913/26-18-7515-2020-4-20.
- Happ R, Luescher K, Park H. Financial knowledge of university students in Korea and Germany. Research in Comparative and International Education. 2022;2:301–327.
- Lee YG, Lown JM. Effects of financial education and impulsive buying on saving behavior of Korean college students. International Journal of Human Ecology. 2012;1:159–169. DOI: 10.6115/ijhe.2012.13.1.159.
- Gutter M, Copur Z. Financial behaviors and financial well-being of college students: evidence from a national survey. Journal of Family and Economic Issues. 2011;4:699–714. DOI: 10.1007/s10834-011-9255-2.
- Захаров ЮА, Курбатова МВ, Долганов ВС, Морозова ЕА. Новые финансовые инструменты в высшем образовании. Университетское управление: практика и анализ. 2004;1:77–89.
- Быстрова НВ, Уракова ЕА, Назарова ЕН. Финансовая грамотность молодежи в условиях цифровой экономики. Проблемы современного педагогического образования. 2022;77(часть 1):87–90.
- Юаньлун Ч. Монетарное мышление студенческой молодежи КНР. В: Белорусский государственный университет. Современный социум: социология жизни (междисциплинарный профиль). Материалы I Международного научнометодологического междисциплинарного семинара «Новые вызовы и перспективы развития современного социума»; 10 ноября 2022 г.; Минск, Беларусь. Минск: БГУ; 2022. с. 377–381.
- Asaad CT. Financial literacy and financial behavior: assessing knowledge and confidence. Financial Services Review. 2015;2:101–117. DOI: 10.61190/fsr.v24i2.3236.
- Kim HC. Financial management behaviors of college students. Journal of the Korean Home Economics Association. 2005;7:79–91.
- Peng C, Yin A. Research on the impacts for college students’ financial management behaviors. In: International Business School of Yunnan University of Finance & Economics. Proceedings of the 4th International symposium on business corporation and development in Southeast and South Asia under B & R Initiative (ISBCD 2019); 2019 November 24; Kunming, China. Zhengzhou: Atlantis Press; 2020. p. 18–22.
- Tampuri Jnr MY, Yusheng K, Asare I. Financial inclusion in China: deepening high-level financial inclusion for foreigners in China. North America Academic Research. 2019;6:121–147. DOI: 10.5281/zenodo.3251167.
- Аликперова НВ. Монетарные установки молодежи в условиях социально-экономической нестабильности. Уровень жизни населения регионов России. 2021;3:372–381. DOI: 10.19181/lsprr.2021.17.3.7.
- Белокрылова ОС, Кузнецова ВП, Вардомацкая ЛП. Финансовая грамотность в мире цифровой экономики (региональный аспект). Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. 2021;1:102–107. DOI: 10.22394/2079-1690-2021-1-1-102-107.
- Гаврилик ОН. О некоторых особенностях монетарного мышления населения. Социологический альманах. 2020;11:296–303.
- Горчакова ОЮ, Ларионова АВ, Обуховская ВБ, Козлова НВ. Исследование экономического поведения личности: связь психологических особенностей и монетарных установок. Психолог. 2021;5:18–35. DOI: 10.25136/2409-8701.2021.5.36807.
- Rocca L, Cornelio CG. Financial literacy and behavior among college students: evidence from Brazil. Journal of Financial Education. 2020;4:112–125.
- Дудина ОМ. Монетарное поведение молодых москвичей как реализация их монетарной культуры в условиях экономического кризиса. В: Ярашева АВ, редактор. Доходы, расходы и сбережения населения России: тенденции и перспективы. Материалы VI Международной научнопрактической конференции; 8 декабря 2020 г.; Москва, Россия. Москва: Федеральный научно-исследовательский социологический центр Российской академии наук; 2021. с. 83–87. DOI: 10.19181/konf.978-5-4465-3137-0.2021.13.
- Xiao Jing Jing, Tang Chuanyi, Shim Soyeon. Acting for happiness: financial behavior and life satisfaction of college students. Social Indicators Research. 2009;1:53–68. DOI: 10.1007/s11205-008-9288-6.
- Голубицкая АА. Анализ финансовой грамотности населения Могилевской области как фактора развития региона. В: Гриценко ГМ, редактор. Развитие регионального АПК и сельских территорий: современные проблемы и перспективы. Материалы XVI Международной научнопрактической конференции, посвященной 65летию СибНИИЭСХ СФНЦА РАН; 15–16 октября 2020 г.; Новосибирск, Россия. Новосибирск: Золотой колос; 2020. c. 357–358.
- Беккер ГС. Человеческое поведение: экономический подход. Капелюшников РИ, редактор и переводчик. Москва: Высшая школа экономики; 2003. 672 с.
Copyright (c) 2025 Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors who are published in this journal agree to the following:
- The authors retain copyright on the work and provide the journal with the right of first publication of the work on condition of license Creative Commons Attribution-NonCommercial. 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- The authors retain the right to enter into certain contractual agreements relating to the non-exclusive distribution of the published version of the work (e.g. post it on the institutional repository, publication in the book), with the reference to its original publication in this journal.
- The authors have the right to post their work on the Internet (e.g. on the institutional store or personal website) prior to and during the review process, conducted by the journal, as this may lead to a productive discussion and a large number of references to this work. (See The Effect of Open Access.)