«Креативный поворот» в европейской социальной теории
Аннотация
В статье выявляются специфические черты современной европейской социальной теории в рамках ее обращения к природе креативных практик. Демонстрируются различные социально-философские методы их познания. Экспликация характера европейской социальной теории как единого целого показывает ее всевозрастающий интерес к формированию теории креативного общества и критическому обоснованию с ее помощью комплекса политических программ «Креативная Европа». Автор определяет концепт креативного поворота в пределах компаративного анализа тех теорий современного общества, которые исследуют специфику социальной реальности, конституирующейся на базе креативной экономики. Ее практики становятся специальным предметом изучения социальной теории, раскрывающей общественные границы их реализации.
Литература
- Urry J. Sociology beyond societies: mobilities for the twenty-first century. London: Routledge; 2000. 255 p.
- Law J. After method: mess in social science research. London: Routledge; 2004. 188 p.
- Latour B. Reassembling the social: an introduction to actor-network-theory. Oxford: Oxford University Press; 2005. 301 p.
- Bruell C. Ifa-edition culture and foreign policy Creative Europe 2014–2020. A new programme – a new cultural policy as well? Stuttgart: Institute for Foreign Cultural Relations; 2013. 29 p.
- Dossi S. The creative Europe programme. European implementation assessment. Brussels: EPRS; 2016. 40 p.
- Matsevich-Dukhan I. Towards a creative society: European versus American approaches. Studies in Euroculture. 2020;5:115–139. DOI: 10.17875/gup2019-1225.
- Reckwitz A. Das Ende der Illusionen: Politik, Ökonomie und Kultur in der Spätmoderne. Berlin: Suhrkamp; 2019. 306 S.
- Reckwitz A. Die Erfindung der Kreativität. Zum Prozess gesellschaftlicher Ästhetisierung. Berlin: Suhrkamp; 2012. 408 S.
- Reckwitz A. Die Gesellschaft der Singularitäten. Zum Strukturwandel der Moderne. Berlin: Suhrkamp; 2017. 480 S.
- Reckwitz A. Kreativität und soziale Praxis: Studien zur Sozial- und Gesellschaftstheorie. Bielefeld: Transcript; 2016. 314 S.
- Reckwitz A. The invention of creativity. Modern society and the culture of the new. Cambridge: Polity Press; 2017. 310 p.
- Stasiulis N. The idea of the creative society and the development of creative industries. Economics and Sociology. 2017;10(2):217–226. DOI: 10.14254/2071-789X.2017/10-2/16.
- Landry C. The creative city: a toolkit for urban innovators. London: Earthscan; 2006. 350 p.
- Parrish D. T-shirts and suits. A guide to the business of creativity. Liverpool: Merseyside ACME; 2006. 112 p.
- Ridderstrale J, Nordstrom KA. Funky business: talent makes capital dance. London: Prentice Hall; 2002. 288 p. Co-published by the «Financial Times».
- Florida R. The experiential life. In: Hartley J, editor. Creative industries. Malden: Blackwell Publishing; 2008. p. 133–147.
- Bourdieu P. Distinction: a social critique of the judgement of taste. London: Routledge; 2007. 613 p.
- Wallas G. The Great Society. A psychological analysis. London: Macmillan and Co.; 1914. 406 p.
- Florida R. The rise of the creative class: and how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic Books; 2002. 404 p.
- Florida R. The new urban crisis: how our cities are increasing inequality, deepening segregation, and failing the middle class – and what we can do about it. New York: Basic Books; 2017. 336 p.
- Galambos L. The creative society – and the price Americans paid for it. Cambridge: Cambridge University Press; 2011. 336 p.
- Glaeser E. Triumph of the city: How our best invention makes us richer, smarter, greener, healthier, and happier. New York: Penguin Press; 2011. 352 p.
- Matsevich-Dukhan IJa. In quest of a homeland of the wandering class. Voprosy Filosofii. 2020;1:66–76. DOI: 10.21146/0042-8744-2021-1-66-76.
- Moretti E. The new geography of jobs. Boston: Houghton Mifflin Harcourt; 2012. 304 p.
- Stern MJ, Seifert SC. From creative economy to creative society. Culture and community revitalisation: a collaboration [Internet]. 2008 [cited 2019 April 4]. Available from: http://repository.upenn.edu/siap_revitalization/6.
- Wiesand A, Söndermann M. The «creative sector» – an engine for diversity, growth and jobs in Europe. Amsterdam: European Cultural Foundation; 2005. 18 p.
- Howkins J. The creative economy: how people make money from ideas. London: Penguin Books; 2007. 269 p.
- Schoenwald J. Time for choosing: the rise of modern American conservatism. Oxford: Oxford University Press; 2002. 352 p.
- Dewey J. Creative democracy – the task before us. In: Boydston JA, editor. John Dewey: the later works, 1925–1953. Volume 14. Carbondale: Southern Illinois University Press; 1988. p. 224–230.
- Bianchini F, Santacatterina LG, editors. Culture and neighbourhoods. Volume 2. A comparative report. Strasbourg: Council of Europe Publishing; 1997. 110 p.
- Landry C. London as a creative city. In: Hartley J, editor. Creative industries. Oxford: Blackwell; 2008. p. 233–244.
- Landry C. The art of city making. London: Earthscan; 2008. 462 p.
- Habermas J. Theory of communication action. Boston: Beacon Press; 1984–1991. 2 volumes.
- Parsons T. The structure of social action. New York: McGraw Hill; 1937. 840 p.
- Weber M. Economy and society: an outline of interpretive sociology. Berkeley: University of California Press; 1978. 1840 p.
- Weber M. The nature of social action. In: Runciman WG, editor. Max Weber: selections in translation. Cambridge: Cambridge University Press; 1978. p. 7–32. DOI: 10.1017/CBO9780511810831.005.
- Joas H. The creativity of action. Chicago: University of Chicago Press; 1996. 336 p.
- Joas H. Pragmatism and social theory. Chicago: University of Chicago Press; 1993. 280 p.
- Delanty G, editor. Handbook of contemporary European social theory. London: Routledge; 2006. 419 p.
- Joas H. Social theory: twenty introductory lectures. Cambridge: Cambridge University Press; 2009. 618 p.
- Baert P, Turner BS. Pragmatism and European social theory. Oxford: Bardwell Press; 2007. 187 p.
- Boltanski L, Chiapello E. The new spirit of capitalism. London: VERSO; 2007. 601 p.
- Boltanski L, Thévenot L. On justification: economies of worth. Princeton: Princeton University Press; 2006. 400 p.
- Alexander JC. Action and its environments: toward a new synthesis. New York: Columbia University Press; 1988. 342 p.
- Bernstein RJ. Praxis and action: contemporary philosophies of human activity. Philadelphia: University of Pennsylvania Press; 1971. 368 p.
- Putnam H. Pragmatism: an open question. Oxford: Blackwell; 1995. 120 p.
- Rorty R. Philosophy and the mirror of nature. Princeton: Princeton University Press; 1979. 424 p.
- Dubuisson-Quellier S, Plessz M. Annexe 1: La théorie des pratiques, une recherche bibliographique. Sociologie [Internet]. 2013 [cité 4 avril 2019];4(4). Disponible à: http://sociologie.revues.org/2039.
- Schatzki TR. Social practices: a Wittgensteinian approach to human activity and the social. Cambridge: Cambridge University Press; 1996. 260 p.
- Knorr-Cetina K, Schatzki T, von Savigny E, editors. The practice turn in contemporary theory. London: Routledge; 2001. 252 p.
- Reckwitz A. Toward a theory of social practices: a development in culturalist theorising. European Journal of Social Theory. 2002;5(2):243–263. DOI: 10.1177/13684310222225432.
- Warde A. Consumption and theories of practice. Journal of Consumer Culture. 2005;5(2):131–153. DOI: 10.1177/ 1469540505053090.
- Ryan JM. Cutting-edge developments in contemporary theory. In: Ritzer G, editor. Sociological Theory. New York: McGraw-Hill; 2010. p. 645–664.
- Veblen T. The theory of the leisure class. London: Penguin Classics; 1994. 400 p.
- Nelson C. The invention of creativity: the emergence of a discourse. Cultural Studies Review. 2010;16(2):49–74. DOI: 10.5130/csr.v16i2.1694.
- Throsby D. Economics and culture. Cambridge: Cambridge University Press; 2001. 208 p.
- Buckeridge R, Cutler T. Commerce in content: building Australia’s future in interactive multimedia markets. Melbourne: Cutler & Company; 1994. 45 p.
- Craik J. Re-visioning arts and cultural policy. Current impasses and future directions. Canberra: ANU E Press; 2007. 104 p.
- Higgs P, Cunningham S, Pagan J. Australia’s creative economy: definitions of the segments and sectors. Brisbane: ARC Centre of Excellence for Creative Industries & Innovation; 2007 [Internet; cited 2019 April 4]. Available from: http://eprints. qut.edu.au/archive/0008242/.
- Joas H. Die Entstehung der Werte. Frankfurt am Main: Suhrkamp; 1999. 321 S.
- Garnham N. Concepts of culture: public policy and the cultural industries. Cultural Studies. 1987;1(1):23–37. DOI: 10.1080/09502388700490021.
- Garnham N. From the arts to the creative industries: anatomy of confusion. In: Selwood S, editor. The UK cultural sector: profile and policy issues. London: Policy Studies Institute; 2001. p. 445–459.
- Offe C. Capitalism by democratic design? Democratic theory facing the triple transition in East Central Europe. Social Research. 2004;71(3):501–528.
- Reckwitz A. The creativity dispositif and the social regimes of the new. In: Rammert W, Windeler A, Knoblauch H, Hutter M, editors. Innovation Society Today. Wiesbaden: Springer; 2018. p. 127–148.
Copyright (c) 2021 Журнал Белорусского государственного университета. Социология

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.
Авторы, публикующиеся в данном журнале, соглашаются со следующим:
- Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution-NonCommercial. 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договоренности, касающиеся неэксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге) со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.
- Авторы имеют право размещать их работу в интернете (например, в институтском хранилище или на персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу. (См. The Effect of Open Access).