Церковь «Семья Божия»: случай локального мессианизма

  • Светлана Владимировна Рязанова Институт гуманитарных исследований Пермского федерального исследовательского центра Уральского отделения Российской академии наук, ул. Ленина, 13а, 614990, г. Пермь, Россия

Аннотация

Показаны роль и особенности местного религиозного пророчества в Прикамье России. Это пророчество стало основой для создания новой религиозной общины «Семья Божия», имеющей ряд характерных черт. Пророк Владимир Белодед имел откровение и впоследствии сосредоточил вокруг себя духовную жизнь своих последователей и их семей. Он был объявлен их духовным отцом, а затем и небесным отцом. Мессианская идея определяла содержание священных книг и структуру общины. Религиозная деятельность включала проведение ритуалов, медитацию и организацию семинаров. Церковь «Семья Божия» сочетала два типа религиозных общин. В этой церкви была религиозная иерархия и сильная ритуальная система, как и в традиционной христианской церкви, но в то же время признавались такие феномены, как реинкарнация, медитация и видение. Деятельность верующих была связана с обрядами (крещение, бракосочетание, причащение), в то же время предполагались применение автоматического письма, самосозерцание и преображение души, как в традиционных мистических группах. Эта церковь не является популярной в Прикамье и не имеет ответвлений в других частях России. Выделяются три причины этой непопулярности. Эволюция религиозного учения стимулировала создание мифологического сознания и появление узкомыслящих верующих.

Биография автора

Светлана Владимировна Рязанова, Институт гуманитарных исследований Пермского федерального исследовательского центра Уральского отделения Российской академии наук, ул. Ленина, 13а, 614990, г. Пермь, Россия

доктор филологических наук, доцент; ведущий научный сотрудник

Литература

  1. Berdyaev NА. Sud’ba Rossii [The fate of Russia]. Moscow: Izdatel’stvo G. A. Lemana; 1918. 240 p. Russian.
  2. Duncan P. Russian messianism: third Rome, revolution, communism and after. London: Routledge; 2002. 256 p.
  3. Akhmetova M. Konets sveta v odnoi otdel’no vzyatoi strane [The end of the world in a single country]. Moscow: OGI; 2010. 336 p. Russian.
  4. Kanterov IYa. Novye religioznye dvizheniya v Rossii (peligiovedcheskii analiz) [New religious movements in Russia (religious analysis)]. Moscow: Nauka; 2006. 472 p. Russian.
  5. Bazhan T. Oppozitsionnaya religioznost’ v Rossii [Opposition religiosity in Russia]. Krasnoyarsk: Sibirskii yuridicheskii institut Miniserstva vnutrennikh del Rossiiskoi Federatsii; 2000. 331 p. Russian.
  6. Barker AV. Novye religioznye dvizheniya: prakticheskoe vvedenie [New religious movements: a practical introduction]. Saint Petersburg: Russian Christian Academy of Humanities; 1997. 280 p. Russian.
  7. Robertson R. Religious movements and modern societies: toward a progressive problemshift. Sociological Analysis. 1979;40(4):297–314.
  8. Swatos WH. Church-sect and cult: bringing mysticism back. Sociological Analysis. 1981;42:17–26.
  9. Wilson BR. Absolutes and relatives: two problems for new religious movements. In: Beckford JA, Richardson JA, editors. Challenging religion. Essays in honour of Eileen Barker. London: Routledge; 2005. p. 11–20.
  10. Stone D. New religious consciousness and personal religious experience. Sociological Analysis. 1978;39(2):123–134.
  11. Campbell B. A Typology of cults. Sociological Analysis. 1978;39(3):228–240.
  12. Grigulevich IR. Proroki «novoi istiny»: ocherki o kul’takh i sueveriyakh sovremennogo kapitalisticheskogo mira [Prophets of the «new truth»: essays on cults and superstitions of the modern capitalist world]. Moscow: [s. n.]; 1983. 303 p. Russian.
  13. Gurevich PS. Netraditsionnye religii na Zapade i vostochnye religioznye kul’ty [Non-traditional religions in the West and Eastern religious cults]. Moscow: Znanie; 1985. 66 p. Russian.
  14. Klyuev BI. [Neoreligious movements in modern India]. Narody Azii i Afriki. 1984;6:25–34. Russian.
  15. Matveev V. [Devotees of Krishna – who are they?]. Nauka i religiya. 1990;10:25–28. Russian.
  16. Mitrokhin LN. Religii «novogo veka» [Religions of the «New age»]. Moscow: Sovetskaya Rossiya; 1985. 164 p. Russian.
  17. Tkacheva AA. «Novye religii» Vostoka [«New religions» of the East]. Moscow: Nauka; 1991. 216 p. Russian.
  18. Tkacheva AA. [Krishna Hare]. Aziya i Afrika segodnya. 1993;8:56–57. Russian.
  19. Balagushkin EG. Netraditsionnye religii v sovremennoi Rossii. Morfologicheskii analiz [Non-traditional religions in modern Russia. Morphological analysis]. Moscow: Institute of Philosophy of the Russian Academy of Sciences; 1999. 244 p. Russian.
  20. Safronova E. [The main directions of Zen Buddhism spread in Western countries]. In: Garadzha VI, editor. Voprosy nauchnogo ateizma. Vypusk 38. Mistitsizm: problemy analiza i kritiki [Questions of scientific atheism. Issue 38, Mysticism and problems of analysis and critics]. Moscow: Mysl’; 1989. p. 147–166. Russian.
  21. Panchenko AA. Khristovshchina i skopchestvo: fol’klor i traditsionnaya kul’tura russkikh misticheskikh sekt [Christendom and savings: folklore and the traditional culture of Russian mystical sects]. Moscow: OGI; 2004. 544 p. Russian.
  22. Kormina ZhV, Panchenko AA, Shtyrkov SA, editors. Izobretenie religii: desekulyarizatsiya v postsovetskom kontekste [The invention of religion: desecularisation in the post-Soviet context]. Saint Petersburg: Publishing House of European University; 2015. 280 p. Russian.
  23. Kormina ZhV, Panchenko AA, Shtyrkov SA, editors. Sny Bogoroditsy. Issledovaniya po antropologii religii [Dreams of the Virgin. Studies in the anthropology of religion]. Saint Petersburg: Publishing House of European University; 2006. 304 p. Russian.
  24. Turyshev O, Turysheva M. Se stoit sredi vas nekto, kotorogo vy ne znaete [Here stands among you someone whom you do not know]. Perm: IP Turyshev; 2012. 490 p. Russian.
  25. Turyshev O, Turysheva M. Besedy ctartsa Serafima i Aleshi [Conversations between the elder Seraphim and Alyosha]. Perm: IP Turyshev; 2014. 230 p. Russian.
  26. Dobbelaere K. Assesing secularisation theory. New Approaches to the Study of Religion. 2004;2:229–253.
  27. Afanasenko YaA. Sotsial'no-filosofskii analiz stanovleniya novoi religii [Social and philosophical analysis of the making of the new religion] [dissertation]. Perm: Perm State Technical University; 2000. 172 p. Russian.
  28. Obshchestvo dukhovnogo prosveshcheniya. Slovo Bozhiei Materi detyam svoim. Vypusk 4 [Word of the Mother of God to her children. Issue 4]. Perm: Obshchestvo dukhovnogo prosveshcheniya; 1995. 472 с. Russian.
  29. Dawson L. Anti-modernism, modernism, and postmodernism: struggling with the cultural significance of new religious movement. Sociological Analysis. 1998;59(2):2–139.
  30. Beloded VK. Bog est’ Slovo, polnoe blagodati i istiny: desyat’ lektsii-propovedei o vnutrennem smysle Biblii [God is the Word, full of grace and truth: ten sermon lectures on the inner meaning of the Bible]. Perm: Obshchestvo dukhovnogo prosveshcheniya; 1994. 220 p. Russian.
  31. Beloded VK. Svyataya kniga lyubvi [Holy book of love]. Perm: Obshchestvo dukhovnogo prosveshcheniya; 1998. 2017 p. Russian.
  32. Turyshev O, Turysheva M. Ne umolknut Pesni. Sbornik molitv [Songs will not be silenced. Collection of prayers]. Perm: IP Turyshev; 2017. 324 p. Russian.
  33. Beloded VK. I sotvoril Bog cheloveka po obrazu svoemu… Kniga 2 [And God created man in his own image...Вook 2]. Perm: Obshchestvo dukhovnogo prosveshcheniya; 1996. 260 p. Russian.
  34. Turyshev O, Turysheva M. [Elbrus]. In: Turyshev O, Turysheva M. Kamennyi poyas. Poemy [Stone belt. Poems]. Perm: IP Turyshev; 2013. p. 2–52. Russian.
  35. Turyshev O, Turysheva M. Skazki Materi Bozhiei [Tales of the Mother of God]. Perm: IP Turyshev; 2017. 258 p. Russian.
  36. Beloded VK. Slovo Materi Bozhiei o velikom i slavnom deyanii Bozhestvennoi Premudrosti… Vypusk 48 [Word of the Mother of God about the great and glorious deed of Divine Wisdom... Issue 48]. Perm: Obshchestvo dukhovnogo prosveshcheniya; 1997. 243 p. Russian.
  37. Stepanova EA. [Religion as a symbol of the new way of Russia]. Diskurs: teoreticheskii i prakticheskii al’manakh. 2007;1:95–99. Russian.
Опубликован
2023-08-22
Ключевые слова: современная религиозность, новые религии, Прикамье, местный мессия, религиозная община
Как цитировать
Рязанова, С. В. (2023). Церковь «Семья Божия»: случай локального мессианизма. Журнал Белорусского государственного университета. Социология, 2, 67-79. Доступно по https://journals.bsu.by/index.php/sociology/article/view/5623