От понятия к концепту креативного общества
Аннотация
Реконструируются основные подходы к определению понятия «креативное общество». Проводится компаративный анализ различных методологических подходов к раскрытию его сущности. Обозначены социально-философские основания трансформации данного понятия в концепт и перспективы его развития в социальной теории.
Литература
- Royce J. The hope of the great community. New York: The Macmillan Company; 1916. 136 p.
- Dewey J. Creative democracy – the task before us. In: Boydston JA, editor. John Dewey: the later works, 1925–1953. Volume 14. Carbondale: Southern Illinois University Press; 1988. p. 224–230.
- Nelson C. The invention of creativity: the emergence of a discourse. Cultural Studies Review. 2010;16(2):49–74.
- Macmurray J. Creative society: a study of the relation of Christianity to communism. New York: Association Press; 1936. 196 p.
- Conford Ph, editor. The personal world: John Macmurray on self and society. Edinburgh: Floris Books; 1997. 224 p.
- Sturzo L. Sociology of the supernatural. The American catholic sociological review. 1942;3:204–214.
- Hartmann N. Ethik. Berlin: Walter de Gruyter; 1935. 746 S.
- Mannheim K. Freedom, power and democratic planning. New York: Routledge; 2007. 384 p.
- Mannheim K. Freiheit und geplante Demokratie. Köln: Westdeutscher Verlag; 1970. 249 S.
- Winter G. Human science and ethics in a creative society. Cultural hermeneutics. 1973;1(1):145–176. DOI: 10.1177/019145377300100107.
- Koslowski P. Die postmodeme Kultur. Gesellschaftlich-kulturelle Konsequenzen der technischen Entwicklung. München: C. H. Beck; 1987. 194 S.
- Koslowski P. Prinzipien der Ethischen Ökonomie. Grundlegung der Wirtschaftsethik. Tübingen: Mohr Siebeck; 1988. 339 S.
- Koslowski P, editor. The concept of God, the origin of the world, and the image of the human. Berlin: Springer Netherlands; 2001. 161 p.
- Andersson AE, Batten DF, Kobayashi K, Yoshikawa K, editors. The cosmo-creative society: logistical networks in a dynamic economy. Berlin: Springer; 1993. 295 p.
- Curley MA-M. Miki Kiyoshi: marxism, humanism, and the power of imagination. In: Davis BW, editor. Oxford handbook of Japanese philosophy. New York: Oxford University Press; 2020. p. 447–464.
- Ikeda D. The creative family: life-force of the new society. Tokyo: Nichiren Shoshu International Center; 1977. 179 p.
- Schoenwald J. A time for choosing: the rise of modern American conservatism. Oxford: OUP; 2002. 352 p.
- Von Bothmer B. Framing the sixties: the use and abuse of a decade from Ronald Reagan to George W. Bush. Amherst: University of Massachusetts Press; 2010. 304 p.
- Dossi S. The creative Europe programme. European implementation assessment. Brussels: EPRS; 2016. 40 p.
- Matsevich-Dukhan I. Towards a creative society: European versus American approaches. European studies and Europe. 2020;5:115–142.
- Wuggenig U. Literaturhinweise zum Gebrauch des Kreativitätsbegriffs. Kunstforum International. 2017;250:178–183.
- Beyes T, Metelmann J, editors. The creativity complex: a companion to contemporary culture. Bielefeld: Transcript; 2018. 257 p.
- Joas H. The creativity of action. Chicago: University of Chicago Press; 1996. 336 p.
- Joas H. Die Entstehung der Werte. Frankfurt am Main: Suhrkamp; 1999. 321 S.
- Joas H. Die Sakralität der Person: Eine neue Genealogie der Menschenrechte. Berlin: Suhrkamp; 2011. 303 S.
- Joas H. Die lange Nacht der Trauer: Erzählen als Weg aus der Gewalt? Gießen: Psychosozial-Verlag; 2014. 71 S.
- Reckwitz A. The creativity dispositif and the social regimes of the new. In: Rammert W, Windeler A, Knoblauch H, Hutter M, editors. Innovation society today: perspectives, fields and cases. Wiesbaden: Springer; 2018. p. 127–148.
- Reckwitz A. Toward a theory of social practices: a development in culturalist theorizing. European Journal of Social Theory. 2002;5(2):243–263.
- Reckwitz A. Kreativität und soziale Praxis: Studien zur Sozial- und Gesellschaftstheorie. Bielefeld: Transcript; 2016. 310 S.
- Reckwitz A. Die Erfindung der Kreativität. Zum Prozess gesellschaftlicher Ästhetisierung. Berlin: Suhrkamp; 2012. 408 S.
- Reckwitz A. Die Gesellschaft der Singularitäten: Zum Strukturwandel der Moderne. Berlin: Suhrkamp; 2017. 480 S.
- Florida R. Cities and the creative class. New York: Routledge; 2005. 208 p.
- Florida R. Unleashing the creative reservoir. The Rise of the creative class, revisited. [Internet] 2012 [cited 2020 April 2]. Available from: https://www.creativeclass.com/rfcgdb/articles/CEO%20Read%20Rise%20Reviste-d%20Creative%20 Manifesto.pdf.
- Murgas F. Creativity: goal or path? On meaning of creativity. International Journal of Advances in Management and Economics. 2015;4(3):162–167. DOI: 10.13140/RG.2.1.2759.0482.
- Stern MJ, Seifert SC. From creative economy to creative society. Culture and Community Revitalization: a Collaboration. 2008;6:1–16.
- Telecommunication Council Report. Reforms toward the Intellectual Creative Society of the 21st Century. May 31, MPT. Japanese Technical Literature Bulletin. 1994;22–27:20–21.
- Lim WSW. Towards a creative society. In: Saw S-H, Bhathal RS, editors. Singapore towards the year 2000. Singapore: Singapore University Press; 1981. p. 156–162.
- Wuwei L. How creativity is changing China. London: Bloomsbury Academic; 2011. 129 p.
- Iba T. Pattern languages as media for the creative society. Journal of Information Processing and Management. 2013;55(12):[13]. DOI: 55. 10.1241/johokanri.55.865.
- Resnick M. Sowing the seeds for a more creative society. Learning and Leading with Technology. 2007;12,18–22.
- Resnick M. Lifelong Kindergarten. Cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge: MIT; 2018. 208 p.
- Schäfers E. Kreativgesellschaft. Göttingen: Cuvillier; 2007. 170 S.
- Sales A, Fournier M. Knowledge, communication and creativity. London: Sage; 2007. 192 p.
- Stiglitz JE, Bruce C. Creating a learning society: a new approach to growth, development, and social progress. New York: Columbia University Press; 2014. 680 p.
- Purushothaman A, Zhou Ch. Change toward a creative society in developing contexts. Woman’s Barriers to Learning by Information and Communication Technology. 2014;18(3):363–386. DOI: 10.1177/0971852414544008.
- OECD. The creative society of the 21st century. Paris: OECD Press; 2000. 197 p.
- Florida R, Mellander C, King K. The global creativity index 2015. Martin Prosperity Institute [Internet; cited 2020 April 2]. Available from: http://martinprosperity.org/wp-content/uploads/2015/07/Global-Creativity-Index-2015.pdf.
- Florida R, Tinagli I. Europe in the creative age. London: Demos; 2004. 48 p.
- Florida R, Mellander Ch. The geography of the global super-rich. Cities. 2019;88:112–124.
- Correia CM, da Silva Costa J. Measuring creativity in the EU member states. Investigaciones Regionales. 2014;30: 7–26.
- Boschma R, Fritsch M. Creative class and regional growth: empirical evidence from seven European countries. Economic Geography. 2009;85(4):391–423.
- Kalsø HH, Asheim B, Vang J. The European creative class and regional development: how relevant is Floridaʼs theory for Europe? Creative Economies, Creative Cities. The GeoJournal Library. 2009;98:99–120.
Copyright (c) 2020 Журнал Белорусского государственного университета. Социология
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.
Авторы, публикующиеся в данном журнале, соглашаются со следующим:
- Авторы сохраняют за собой авторские права на работу и предоставляют журналу право первой публикации работы на условиях лицензии Creative Commons Attribution-NonCommercial. 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Авторы сохраняют право заключать отдельные контрактные договоренности, касающиеся неэксклюзивного распространения версии работы в опубликованном здесь виде (например, размещение ее в институтском хранилище, публикацию в книге) со ссылкой на ее оригинальную публикацию в этом журнале.
- Авторы имеют право размещать их работу в интернете (например, в институтском хранилище или на персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу. (См. The Effect of Open Access).