Трансфармацыя жанру дэтэктыва ў французскім рамане рубяжа ХХ–ХХI стст.

  • Ганна Ануфрыеўна Яфіменка Беларускі дзяржаўны ўніверсітэт, пр. Незалежнасці, 4, 220030, г. Мінск, Беларусь

Анатацыя

Апісаны працэс трансфармацыі жанру дэтэктыва ў рамках французскай літаратурнай традыцыі рубяжа ХХ–ХХI стст. Вылучаны паджанры, якія вызначылі вектар развіцця французскай дэтэктыўнай прозы. Абгрунтавана жанравая разнастайнасць французскай літаратуры праз сувязь авангардызму і постмадэрнізму. Прааналізавана спецыфіка аўтарскай манеры, а таксама асаблівасці ўплыву школ і напрамкаў, да якіх належаць пісьменнікі, на спосаб трансфармацыі жанру дэтэктыва ў іх творах. Разгледжаны філасофска-эстэтычны падыход да эксплуатацыі структурнай мадэлі дэтэктыва. Трансфармацыя дэтэктыўнага рамана паказана з улікам тэндэнцый неаавангардызму і постмадэрнізму, што дазваляе больш падрабязна вывучыць нацыянальныя асаблівасці жанру.

Біяграфія аўтара

Ганна Ануфрыеўна Яфіменка, Беларускі дзяржаўны ўніверсітэт, пр. Незалежнасці, 4, 220030, г. Мінск, Беларусь

аспірантка кафедры замежнай літаратуры філалагічнага факультэта. Навуковы кіраўнік – кандыдат філалагічных навук, дацэнт А. А. Барысеева

Літаратура

  1. Most GW, Stowe WW. In the poetics of murder: detective fiction and literary theory. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich; 1983. 122 p.
  2. Dosse F. Histoire du structuralisme. Tome 1. Le champ du signe, 1945–1966. Paris: La Découverte; 1991. 459 p.
  3. Messac R. Le detective novel et l’influence de la pensée scientifique. Paris: Honoré Champion; 1929. 592 p.
  4. Caillois R. Le roman policier. Buenos Aires: Editions des lettres françaises; 1941. 73 p.
  5. Boileau P. Le roman policier. Paris: Presses Universitaires de France; 1964. 127 p.
  6. Todorov T. Poétique de la prose suivi de nouvelles recherches sur le récit. Paris: Seuil; 1980. 192 p.
  7. Collovald A, Nevue É. Les grands lecteurs de romans policiers. Plaisirs et appropriations lectorales entre logiques de trajectoires et informalisation du rapport à la culture. In: Coulangeon P, Duval J, éditeurs. Trente ans après La Distinction, de Pierre Bourdieu. Paris: La Découverte; 2013. p. 127–140.
  8. Lits M. De la «Noire» à la «Blanche»: la position mouvante du roman policier au sein de l’institution littéraire. Itinéraires. 2014;3:40–53. DOI: 10.4000/itineraires.2589.
  9. Kemp S. Le nouveau roman et le roman policier: éloge ou parodie? Itinéraires. 2014;3:1–10. DOI: 10.4000/itineraires.2579.
  10. Blancher M. Polar et postmodernité. Paris: L’Harmattan; 2016. 682 p.
  11. Antonutti I. Les nouveaux avatars du roman policier. Revue Critique de Fixxion Française Contemporaine. 2016;10:4–12.
  12. Robbe-Grillet А. Projet pour une révolution à New York. Paris: Les Éditions de Minuit; 2013. 216 p.
  13. Modiano P. Rue des boutiques obscures. Paris: Gallimard; 1982. 256 p.
  14. Kristeva J. Meurtre à Byzance. Paris: Fayard; 2004. 370 p.
  15. Binet L. La septième fonction du langage. Paris: Grasset; 2015. 496 p.
  16. Robbe-Grillet А. Pour un nouveau roman. Paris: Les Éditions de Minuit; 2013. 147 p.
  17. Ricardou J. Le nouveau roman. Paris: Seuil; 1990. 190 p.
  18. Boyer A-M. Du double à la doublure: l’image du détective dans les premiers romans de Robbe-Grillet. L’Esprit Créateur. 1986;26(2):60–70. DOI: 10.1353/esp.1986.0005.
  19. Hutton M-A. French crime fiction, 1945–2005: investigating World War II. Abingdon: Routledge; 2013. 232 p.
  20. Boileau N. Œuvres poétiques. Volume 1. Paris: Denys Thierry; 1872. L’Art poétique; p. 203–211.
  21. Tynyanov YuN. Poetika. Istoriya literatury. Kino [Poetics. History of literature. Cinema]. Moscow: Nauka; 1977. [On literary evolution]; p. 270–281. Russian.
  22. Schaeffer J-M. Qu’est-ce qu’un genre littéraire? Paris: Le Seuil; 1989. 184 p.
  23. Derrida J. Parages. Paris: Galilée; 1986. La loi du genre; p. 249–287.
  24. Croce B. Estetica come scienza dell’espressione e linguistica generale. Bari: Laterza; 1941. 560 p.
  25. Averintsev SS. Istoricheskaya poetika. Itogi i perspektivy izucheniya [Historical poetics. Results and prospects of the study]. Moscow: Nauka; 1986. [Historical mobility of the genre category: the experience of periodisation]; p. 104–116. Russian.
  26. Bordwell D. Making meaning: inference and rhetoric in the interpretation of cinema. Cambridge: Harvard University Press; 1991. 334 p.
  27. Macé M. Le genre littéraire. Paris: Flammarion; 2004. La haine du genre: une histoire cyclique de la littérature?; p. 217–247.
  28. Barthes R. Critique et vérité. Paris: Seuil; 1966. 79 p.
  29. Kristeva Yu. Izbrannye trudy: razrushenie poetiki [Selected works: the destruction of poetics]. Kosikov GK, Narumov BP, translators. Мoscow: ROSSPEN; 1998. 652 p. Russian.
  30. Lejderman NL. The problem of genre in modernism and avant-garde (testing by the genre or testing of the genre?). Studi Slavistici. 2008;5:147–177. Russian. DOI: 10.13128/Studi_Slavis-2696.
  31. Norets MV. «Cellular» model of genre forming in the contemporary theory of literature. Modern Scientific Research and Innovation. 2014;11(part 3):37–42. Russian.
Апублікавана
2023-08-29
Ключавыя словы: французскі дэтэктыўны раман, мадыфікацыя жанраў, гібрыдызацыя жанраў, сінтэз жанраў, экзістэнцыяльны дэтэктыўны раман, канспіралагічны дэтэктыўны раман, гістарыяграфічны дэтэктыўны раман
Як цытаваць
Яфіменка Г. А. Трансфармацыя жанру дэтэктыва ў французскім рамане рубяжа ХХ–ХХI стст. // Часопіс Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта. Філалогія. 2023. 2. С. 22-29.