Use of cultural codes when reflecting reality in the novel «The truth lives in the middle» by U. Gnilamedau
Abstract
Cultural codes at the implicit level of a literary text represent cultural meanings associated with the values, ideals and behavioural models of a certain community (nation, population of a state). The article examines codes based on images of the borderland (middle) and the ethnic artifact of kuzhel, and notes the role of poeticisation of these images in determining the ideological orientation of U. Gnilamedau’s novel «The truth lives in the middle». With the help of images of the middle and kuzhel, the values of family, homeland, native land, choice in a polyphony of opinions, and the search for truth are shown.
References
- Халипов ВВ. Семиотическая модель мирового процесса. Часть 1, Структуралистская версия. Минск: РИВШ; 2014. 142 с.
- Сінькова ЛД. Актуалізацыя семіятычнай метадалогіі і тэрміна дыскурс у беларускім літаратуразнаўстве. Весці БДПУ. Серыя 1, Педагогіка. Псіхалогія. Філалогія. 2022:148–151.
- Саверчанка ІВ. Паэтыка і семіётыка ў публіцыстычнай літаратуры Беларусі XVI–XVII стст. Мінск: Беларуская навука; 2012. 463 с.
- Часнок ІЧ. Семіятычная школа. Метадалогія літаратуразнаўчых даследаванняў. Мінск: БДУ; 2016. 106 с.
- Мельнікава АМ. Нацыянальна-светапоглядныя каардынаты беларускай літаратуры першай трэці ХХ стагоддзя. Гомель: Гомельскі дзяржаўны ўніверсітэт імя Ф. Скарыны; 2016. 214 с.
- Chałacińska-Wiertelak H. Культурный код в литературном произведении. Интерпретаця художественных текстов русской литературы ХІХ и ХХ веков. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM; 2002. 237 с.
- Шаладонаў ІМ. Сасна, яе сімвалічны код і станаўленне раманнага мыслення І. Навуменкі. У: Манкевіч АА, рэдактар. Кулуарамі творчай майстэрні Івана Навуменкі. Мінск: Беларуская навука; 2020. с. 164–184.
- Шамякіна ТІ. Коды культуры ў паэме Якуба Коласа «Сымон-музыка». У: Рагойша ВП, рэдактар. Славянскія літаратуры ў кантэксце сусветнай. Частка 2. Мінск: РІВШ; 2010. с. 30–35.
- Гарадніцкі ЯА. Шлях вучонага і пісьменніка. Творчы партрэт Уладзіміра Гніламёдава. Маладосць. 2007;12:117–121.
- Русілка ВІ. Ідэйна-мастацкія асаблівасці прозы У. Гніламёдава. В: Солодков АП, редактор. Наука – образованию, производству, экономике. Материалы XVI региональной научно-практической конференции преподавателей, научных сотрудников и аспирантов; 16–17 марта 2011 г.; Витебск, Беларусь. Том 1. Витебск: Витебский государственный университет имени П. М. Машерова; 2011. с. 262–264.
- Шчэрба СМ. Паэтыка гістарычнай прозы У. Гніламёдава. У: Мельнікава ЗП, рэдактар. Беларуская проза ХХ–ХХІ стагоддзяў: героі, паэтыка, аксіялогія. Брэст: Брэсцкі дзяржаўны ўніверсітэт імя А. С. Пушкіна; 2022. с. 233–236.
- Навасельцава ГВ. Станаўленне асобы ў рамане Уладзіміра Гніламёдава «Праўда жыве пасярэдзіне». Полымя. 2023;4:100–104.
- Гніламёдаў УВ. Праўда жыве пасярэдзіне. Мінск: Беларуская навука; 2022. 775 с.
- Гніламёдаў УВ. Валошкі на мяжы. Мінск: Мастацкая літаратура; 2014. 574 с.
- Гніламёдаў УВ. Вайна. Мінск: Беларуская навука; 2014. 628 с.
- Гніламёдаў УВ. Пасля вайны. Мінск: Беларуская навука; 2021. 524 с.
- Кацар МС. Беларускі арнамент. Ткацтва. Вышыўка. Мінск: БелЭН; 1996. 208 с.
Copyright (c) 2025 Journal of the Belarusian State University. Philology

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors who are published in this journal agree to the following:
- The authors retain copyright on the work and provide the journal with the right of first publication of the work on condition of license Creative Commons Attribution-NonCommercial. 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- The authors retain the right to enter into certain contractual agreements relating to the non-exclusive distribution of the published version of the work (e.g. post it on the institutional repository, publication in the book), with the reference to its original publication in this journal.
- The authors have the right to post their work on the Internet (e.g. on the institutional store or personal website) prior to and during the review process, conducted by the journal, as this may lead to a productive discussion and a large number of references to this work. (See The Effect of Open Access.)