Рэформа сярэдніх ваенна-навучальных устаноў у Расіі і яе лёс (1917–1918)
Анатацыя
Праз прызму каштоўнаснага падыходу разглядаецца рэформа сярэдніх ваенна-навучальных устаноў (кадэцкіх карпусоў) у Расіі, праведзеная пры Часовым урадзе. Апісваюцца асаблівасці стварэння і дзейнасці камісіі па рэарганізацыі ваенна-навучальных устаноў пад кіраўніцтвам генерала З. А. Макшэева. Адзначаецца, што ў сакавіку – ліпені 1917 г. камісія правяла сур’ёзную працу па рэарганізацыі ваеннай школы на шырокіх дэмакратычных пачатках. З 1917/18 навучальнага года ў кадэцкія карпусы быў адкрыты доступ дзецям усіх саслоўяў. Для стварэння роўных умоў пры залічэнні на казённае ўтрыманне былі зніжаны патрабаванні да кандыдатаў, а замест конкурсу была ўведзена сістэма балаціравання. Адзначаецца, што падчас рэформы кадэцкія карпусы былі пераўтвораны ў гімназіі ваеннага ведамства і набылі статус агульнаадукацыйных устаноў (адмянялася прысваенне воінскіх званняў і правядзенне страявых заняткаў, на ўсе пасады дазвалялася прызначаць грамадзянскіх асоб). Былі прыняты меры па спрашчэнні побыту выхаванцаў і абслугоўванню імі ўласных патрэб, дапускалася стварэнне вучнёўскіх арганізацый. Кіраванне гімназіямі грунтавалася на прынцыпе даверу да персаналу (вырашэннем многіх пытанняў займаўся педагагічны савет). Робіцца выснова аб тым, што прыход бальшавікоў да ўлады ў кастрычніку 1917 г. прывёў да адмовы ад рэформы. Паколькі значная частка прадстаўнікоў кадэцкай супольнасці, сфарміраванай яшчэ пры імператарскай уладзе і выхаванай у манархічным духу, не прызналі савецкай улады, у ліпені 1918 г. гімназіі ваеннага ведамства былі скасаваны.
Літаратура
- Volkov SV. Russkii ofitserskii korpus [Russian officer corps]. Moscow: Voenizdat; 1993. 368 p. Russian.
- Mihajlov AA. Rukovodstvo voennym obrazovaniem v Rossii vo vtoroi polovine XIX – nachale XX veka [Management of military education in Russia in the second half of the 19th – early 20th centuries]. Pskov: Izdatel’stvo Pskovskogo oblastnogo instituta povysheniya kvalifikatsii rabotnikov obrazovaniya; 1999. 463 p. Russian.
- Korovin VM. Voennoe obrazovanie v Rossiiskoi imperii (seredina XIX – nachalo XX veka) [Military education in the Russian Empire (mid 19th – early 20th century)]. Voronezh: Voronezh State University; 2009. 704 p. Russian.
- Lelina EI. [Main directorate of military educational institutions in the revolutionary events of 1917]. Vestnik of Saint Petersburg University. History. 2007;2:192–195. Russian.
- Samovich AL. Voennaya shkola Rossii v 1914–1920 gg.: kadetskie korpusa [The military school of Russia in 1914–1920: cadet corps]. Moscow: Sputnik+; 2002. 50 p. Russian.
- Shajkow V, Lukashjevich A. [Polotsk cadet corps and its pupils]. Belaruski gistarychny chasopis. 1999;4:45–51. Belarusian.
- Ramazanov SP. Problema tsennosti v istorii: istoriograficheskie i metodologicheskie aspekty [The problem of value in history: historiographical and methodological aspects]. Volgograd: Volgogradskoe nauchnoe izdatel’stvo; 2006. 127 p. Russian.
- Shepeljov LE. Tituly, mundiry, ordena Rossiiskoi imperii [Titles, uniforms, orders of the Russian Empire]. Moscow: Tsentrpoligraf; 2004. 423 p. Russian.
Copyright (с) 2023 Часопіс Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта. Гісторыя
Гэты прадукт даступны па ліцэнзіі Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрыбуцыя — Некамерцыйнае выкарыстанне») 4.0 Сусветная.
Аўтары, якія публікуюцца ў гэтым часопісе, пагаджаюцца з наступным:
1. Аўтары захоўваюць за сабой аўтарскія правы на работу і перадаюць часопісу права першай публікацыі работы на ўмовах ліцэнзіі Creative Commons Attribution-NonCommercial. 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
2. Аўтары захоўваюць права заключаць асобныя кантрактныя дамоўленасці, звязаныя з неэксклюзіўным распаўсюджаннем версіі работы ў апублікаваным тут выглядзе (напрыклад, размяшчэнне яе ў інстытуцкім сховішчы, публікацыя ў кнізе) са спасылкай на яе арыгінальную публікацыю ў гэтым часопісе.
3. Аўтары маюць права размяшчаць сваю работу ў інтэрнэце (напрыклад, у інстытуцкім сховішчы або на персанальным сайце) да і ў час працэсу разгляду яе гэтым часопісам, паколькі гэта можа прывесці да прадуктыўнага абмеркавання і большай колькасці спасылак на дадзеную работу. (Гл. The Effect of Open Access).