Адлюстраванне культу святога Гаўрыіла Слуцкага ў наратывах мяжы ХІХ–ХХ стст.
Анатацыя
Разглядаецца палітыка-сімвалічны аспект культу святога Гаўрыіла Слуцкага ў канцы XIX – пачатку XX ст. На падставе аналізу комплексу крыніц, якія маюць рознае паходжанне (публіцыстыка, агіяграфія, гімнаграфія), рэпрэзентуюцца тры наратыўныя традыцыі ўспрымання фігуры мучаніка: гродзенская, мінская і ўмоўна вылучаная антыяўрэйская, да якой часцей за ўсё звяртаюцца даследчыкі культу святога. Вывучаюцца генезіс кожнай з традыцый і іх узаемасувязь. Абгрунтоўваецца пункт гледжання, згодна з якім у названы перыяд на землях Гродзенскай і Мінскай епархій Гаўрыіл успрымаўся як мясцовы святы, які сцвярджаў прыналежнасць насельніцтва гэтых тэрыторый да праваслаўнай царквы. Гродзенская і мінская наратыўныя традыцыі не канкурыравалі паміж сабой і дапаўнялі адна адну. Яны амаль не перасякаліся з антыяўрэйскім наратывам, які канструяваўся асобнымі радыкальна настроенымі публіцыстамі з іншых рэгіёнаў Расійскай імперыі.
Літаратура
- Kizenko N. Blood accusation and Orthodox liturgy in the Russian Empire before and after the Beilis Case. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies. 2020;36(1):179–195. Russian. DOI: 10.21638/spbu17.2020.115.
- Panchenko AA. [On the study of the «Jewish theme» in the history of Russian literature: the plot of a ritual murder]. Novoe literaturnoe obozrenie. 2010;4:79–113. Russian.
- Kuryłowicz A. Kult świętego męczennika Młodzieńca Gabriela. Elpis. 1999;1:213–241. DOI: 10.15290/elpis.1999.01.13.
- Sosna G. Święte miejsca i cudowne ikony. Prawosławne sanktuaria na Białostocczyźnie. Białystok: Wydawnictwo Orthdruk; 2001. 401 s.
- Kravetskii AG. Hate speech and church Slavonic literature. History of the editing of liturgical books. Slavic Studies. 2023;2:31–46. Russian. DOI: 10.31857/S0869544X0025350–8.
- Węgrzynek H. Blood libel accusations in Old Poland (mid-16th – mid-17th centuries). In: World Union of Jewish Studies. Proceedings of the 12th World congress of Jewish studies; 1997 July 29 – August 5; Jerusalem, Israel. Jerusalem: World Union of Jewish Studies; 1997. p. 121–127.
- Staliunas D. Enemies for a day: antisemitism and anti-Jewish violence in Lithuania under the Tsars. New York: CEU Press; 2015. 283 p.
- Kochegarov KA. The Kievan metropolia, prince Jeronime Radzivill, and the nominatin of David Nischinsky as the archimandrite of Slutzk in 1755. Istoricheskii vestnik. 2020;33:110–137. Russian.
- Kochegarov KA. Mikhail Kozačinski and his appointment as an archimandrite of the Slutsk holy trinity monastery. 1748–1749. Roczniki Humanistyczne. 2022;70(2):69–87. Russian. DOI: 10.18290/rh2272.5.
- Avrutin E. Velizhskoe delo. Ritual’noe ubiistvo v odnom russkom gorode [The Velizh affair. The ritual murder in a Russian town]. Glebovskaya AV, translator; Znayesheva IV, editor. Saint Petersburg: BiblioRossika; 2020. 239 p. Russian.
Copyright (с) 2024 Часопіс Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта. Гісторыя
Гэты прадукт даступны па ліцэнзіі Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрыбуцыя — Некамерцыйнае выкарыстанне») 4.0 Сусветная.
Аўтары, якія публікуюцца ў гэтым часопісе, пагаджаюцца з наступным:
1. Аўтары захоўваюць за сабой аўтарскія правы на работу і перадаюць часопісу права першай публікацыі работы на ўмовах ліцэнзіі Creative Commons Attribution-NonCommercial. 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
2. Аўтары захоўваюць права заключаць асобныя кантрактныя дамоўленасці, звязаныя з неэксклюзіўным распаўсюджаннем версіі работы ў апублікаваным тут выглядзе (напрыклад, размяшчэнне яе ў інстытуцкім сховішчы, публікацыя ў кнізе) са спасылкай на яе арыгінальную публікацыю ў гэтым часопісе.
3. Аўтары маюць права размяшчаць сваю работу ў інтэрнэце (напрыклад, у інстытуцкім сховішчы або на персанальным сайце) да і ў час працэсу разгляду яе гэтым часопісам, паколькі гэта можа прывесці да прадуктыўнага абмеркавання і большай колькасці спасылак на дадзеную работу. (Гл. The Effect of Open Access).